Her er jeg tråden

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Sondre
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 06 mar 2006, 13:14
Sted: Elverum

Legg inn av Sondre »

Jeg slenger meg med.
Jeg er 18 år. Buebygging ble introdusert for meg av Truls I 1999 på De nordiske jakt og fiskedager på Elverum. Jeg hadde selvfølgelig lagd mine barnebuer av selje og rogn, som ikke kunne sies og fungere særlig bra i lengden. Jeg kjøpte i alle fall mitt første emne i ask i 1999 og fikk smertelig erfare at det siste høveltaket gjorde buen tre hakk for svak. Siden den gang har jeg prøvd mye forskjellig. Akkurat i dag driver jeg med en skikkelig lumsk flatbue i ask. Med grener og bøyde årringer. blir spennende å se hvordan det går. jeg meldte meg inn i Elverum Bueskyttere i går, som eneste med tradisjonell langbue. Dette kan bli gøy!
Jeg har min bakgrunn som skytter, når jeg er særdeles lei av det hopper jeg som regel over på bueskyting. Det hender veldig ofte... Sånn til senere stikker jeg over til oslo for å studere arkeologi neste år.
Ingen ting er umulig, det tar bare lengre tid
axellinderholm
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 26 nov 2006, 16:05
Sted: Stockholm / Amsterdam

re

Legg inn av axellinderholm »

Hej dags att presentera sig. Axel heter jag. Har skjutit och byggt träbågar i två tre år nu. deltar lite sporadiskt på olika forum som paleoplanet primitivabågar och (börjat) här. Kan väl säga att jag hellre bygger än skjuter. gillar enkla robusta men vältillrerade bågar och gör ca hälften från smådiametersträd. har även gjort en båge helt med sten och benverktyg. intressant men svettigt och inget jag gör om på ett tag!
Sist redigert av axellinderholm den 04 aug 2008, 13:00, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Gaute
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 15 sep 2006, 20:42
Sted: Krokstadelva

Legg inn av Gaute »

Jeg heter Gaute Styta Lindstad, kommer fra vestfold, men befinner meg nå i Trondheim. Jeg er 23 år gammel og har en bachelor i Anleggsteknikk fra HiST og studerer nå økonomi ved TØH.
Jeg begynte med langbueskyting i høst og er medlem av Nidaros Handbuelag.

Jeg har enda til gode å lage min egen bue, men håper at jeg skal få til det i løpet av neste år :D

PS. Bildet er av meg med min aller først bue. Og ja, jeg måtte så nærme for å klare å treffe. ( er ikke lett å skyte med pil uten nokk :lol: )
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

heisann!

Jeg heter anders svendsrud, og er 14 år.
Jeg bor i oslo.

Begynte med recurve(med sikte :oops: ),men byttet over til historisk da jeg meldte meg inn i norsk langbuelag.
Kjøpte min første bue av Truls, flatbue i ask på 25 pund.

Min andre bue (en hickoribue på 43 pund) vant jeg da jeg ble kåret til st. hallvards-mester under middelalder-festivalen i oslo.

nå skyter jeg med div. hickoribuer(siden min første bue knakk for 2 måneder siden :cry: ).

Skyter aktivt i Moss og på Skuterud gård i frogn, Drøbak, samt litt på Ekeberg (Vidar BS).

Har ikke lagd så mange buer, men skal prøve meg på min første recurve i år. Den kommer sikkert til å knekke... :roll:
VeT|Us
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 04 jan 2007, 20:44

Legg inn av VeT|Us »

Hei!

Jeg heter Vetle, er 20 år, bor i og er fra Kristiansand, og har just blitt bitt av buebasillen! :)
Er medlem i Kristiansand BK der jeg aldri har tid til å komme på treninger pga jobben, som forøvrig er kundeveileder på Clas Ohlson.

Av andre interesser nevnes kniver, rifle/hagle/pistolskyting (igrunn alt av skyting), jakt, friluftsliv og turer i skogen, kampsport og musikk (www.myspace.com/thethreeloaders) altså litt av hvert.

Kjøpte meg BearPaw rytterbue på 40 pund for tre uker siden, og jobber med en langbue på rundt 40 pund i tillegg :)

Slik er rytterbua:
Bilde

Siden tiden er knapp og jeg ikke alltid har tid til å skyte særlig lenge har jeg idag fått rigget meg opp en grei hjemmelaget blink også.
Fire planker danner rammen og jeg skyter på 5-6 flate pappesker som er spikret fast i front, med en råtten pute bak seg, holdt på plass av en flat pappeske spikret fast på baksiden. Dette ble dagens beste samling, fra 9 meter.

Bilde
Brukeravatar
Faakern
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 05 jul 2006, 14:03
Sted: Falmouth, UK

Legg inn av Faakern »

Frank Aakvik. Født 1974, i Trondheim - hvor jeg stort sett har oppholdt meg siden. Samboer med Line.

Utdannet systemutvikler og jobbet med programmering fram til i fjor, da jeg fant ut at det egentlig ikke var noe å satse pensjonen på.
Så nå studerer jeg samtidshåndtverk (contemporary crafts) i Falmouth, England, sammen med min kjæreste og samboer (som forøvrig studerer illustrasjon).

Har vært amatør-smed i noen og endel år og håper egentlig å kunne gjøre dette til en proffesjon etterhvert.

Er medlem av Nidaros Håndbuelag og liker mer å lage buer framfor å skyte med de.

Har ikke funnet miljøet i England ennå, men jobber med saken ;)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Dag Sunde, Født 1965 i Sarbsborg, men vokst opp i Blaker/Aurskog-Høland.
Flyttet til Arendal via noen år i Oslo for 20 år siden.

Samboer med Anne på 20. året. Vi har en sønn på 13, og en fostersønn på 18.

Utdannet elektro-automasjons ingenør, men har stort sett jobbet som
systemutvikler de siste 15 årene, og trives godt med det!
(I motsetning til Frank, satser jeg pensjonen min på det :wink: )

Ble heltent på ideen om å bygge egen langbue etter en artikkel i "Gjør det Selv" for et års tid siden, men har først nå fått somlet meg til å begynne.

Har hørt at det finnes et langbuemiljø på Tromøy, men har ikke rukket å sjekke opp/ta kontakt ennå.

--
Dag.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Løst og fast

Legg inn av Stein »

Jeg heter Stein Dale, er 40 år, og bor i Bergen. Gift og har to barn.
Har studert mye rart, bla arkologi grunnfag og mellomfag.
Studerte faktisk samtidig med Jørgen Bøckmann og Vegard Vike blant annet. Anders og Halvor var de to siste "vikinggutta".
Jeg gikk ikke videre med faget arkeologi, men interessen for dette emnet er selvsagt til stede, og i samarbeid med Espen og Morten Kutschera startet vi i år en håndverk-gruppe tilknyttet Hordamuseet i Bergen.
En av medlemmene der er Ivar Malde. Derved ble jeg også interessert i bueskyting. Nå har jeg ikke vært særlig aktiv skytter ennå, men har to buer i produksjon. Så når norgesmester i lengdeskyting 2007 kommer tilbake til Bergen, satser jeg på intensivopplæring, slik at jeg kommer hurtig i gang med bueskytingen!
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Godt å se deg her Stein!

Da rekner jeg med at vi er en ekstra i jakten på 300-meteren? :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Hei folkens!

Jeg heter Kjell Bråten, 38 år, og er i fra Sørreisa i midt-troms (noen som er lengre nordifra her på forumet?). Jeg er gift og har to barm, en gutt og en jente. Er utdannet Tv reperatør, men har ikke utført mitt yrke på ca 20 år!!

Jeg har bestandig vært interessert i buer og bueskyting, men totalt hekta etter litt prøve skyting med en glassfiber recurve med alle slags sikter og ting og tang. Men min filosofi er KISS (Keep It Simple Stupid), og det passer ikke med sånne moderne "tupperware"-buer...

Hvis det finnes flere ikke-moderne-bue-folk her nordpå, så ta gjerne kontakt!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

79-modell her. Bor på Tangen, ikke mer enn et par-tre skudd fra Mjøsa.
Har vel egentlig laga buer helt fra jeg så Robin Hood på tegnefilm og fikk låne bestefars kniv og litt hyssing fra kjøkkenet til bestemor som 4-5 åring, og kan vel innrømme at interessen aldri har blitt borte etter dette. Når jeg da i tilegg er og alltid har vært av den mening at det man lager sjøl er bedre enn det som lages på fabrikker, så har det blitt til at jeg alltid har laga piler og buer sjøl.
Har imidlertid hus, bil, båt, studier, fotball, litt jobb, fantastisk frue og 2 herlige unger, så det er ikke hver dag jeg får spikka på ei bue..
Er forøvrig ingen kløpper med data, så det kan nok hende jeg plundrer litt før jeg får til.. Åssen legger man forresten inn bilder???
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

På tide med en presentasjon. Martin Nordli heter jeg, bor i Drammen. 35 år.
Er utdannet bibliotekar. Jobber ved en skole.
Begynte å bygge buer vinteren 2007. Har blitt angrepet av bakterien. Ingen tvil. Er nok fortsatt i den maniske fasen.
I begynnelsen var jeg ikke så opptatt av skytinga, men etter å ha møtt bueskyttere i klubben i Drammen, og etter å ha testa en trad. kjøpebue har skyting blitt mer og mer viktig. Til og med kjlpt meg en trad. bue :oops:
Kan ikke trekke så tunge buer, Og har en litt korni skytestil etter at jeg knuste albuen på ski. Men det hender at jeg treffer.

Har vel laget en 5-6 brukbare buer. Samt en drøss som har brukket eller fulgt strengen 15-20". Holder gjerne på med mange buer samtidig. Drømmer om å lage den ultimate trebue.

Ellers pusler jeg med noen tekster i ny og ne. Mest ny.
MartiN
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

MalaWolf, det er meg det :)

Legg inn av MalaWolf »

Jeg er Glenn A. Eriksen (f. 1971), fra Drammen, bosatt i Mjøndalen, Nedre Eiker - har to barn & to katter.

Jeg er en nykommer i buemiljøet, men har lenge hatt et ønske om å starte. Kjøpte min første bue sent i oktober 2008, av min gode venn Martin Nordli. Nå er jeg innmeldt i Drammen Bueskyttere, og har kjøpt enda et par buer til og pilmekkeutstyr. En av gutta i klubben gav meg og muligheten til å kjøpe en brukt Tomahawk SS Diamond :) og med det ble jeg tradskytter i tillegg (http://www.youtube.com/watch?v=3cC3SPDq ... ure=autofb).

Andre interesser jeg har er giftplanter, ulv/hund (derav nicket: Mala som i Malamute, og ulv), og OpenSource Software. Jobber som nettverksingeniør i Drammen. På fritiden scanner jeg nettet etter "archaeological news", og bøtter innpå med kaffe. Periodemessig er jeg mest hekta på yngre steinalder/bronsealder, og er en av de som jubler over alle nye funn som gjøres på denne sida av Skagerak - og jeg har et inderlig ønske om å kunne stille i uteNM med utstyr fra denne perioden.

Dessuten er jeg av den oppfatning pil og bue har eksistert så lenge at det har påvirket menneskets evolusjon ... så det så :)

ADVARSEL(!)

Så vil jeg gjerne komme med en liten advarsel. Dette vi her gjør, med mekking av piler, buer, finne emner i skogen, samle kvae og lage voks, slå strenger & lage tau er sykt avhengighetsskapende. Jeg har etter jeg begynte hatt utallige nesten-ulykker, fordi jeg oppdager nye felt langs veien med ask eller alm. Ei barlind er dødelig på mange flere måter enn en skulle ane. Til stadighet finner jeg meg gjemt bort med en taustump og en ny voksblanding, ei pil som må pusses eller rettes - eller værre - foran pc'en med nesa i søkemotorer jeg ikke visste fantes på, leiting etter bakgrunnsinformasjon - som jeg MÅ legge ut i dette forumet. Jeg er plutselig blitt manisk opptatt av bøyde pinner og helt rette pinner, av fuglefjær og kvae .... men den gale har det veldig godt med alt dette. I følge Brage er jeg nå inne i den "maniske fasen", den roer seg visst ned over tid, men jeg håper den varer en god stund til .... hehe
Sist redigert av MalaWolf den 01 aug 2016, 16:45, redigert 10 ganger totalt.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Stein »

Det er vel strengt tatt noen medlemmer som kanskje også burde lagt inn litt info om seg selv her?
Mangler ihvertfall noen av dem som er aktive for tiden.
Som ingen utenfor soknet de bor i, vet noe om i hvertfall.
Ok, hansken er kastet... :)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Svar