Her er jeg tråden

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av GreenMan »

Øyvind skrev: Uansett, jeg er 1978-modell, bosatt i Bergen og har en mastergrad i historie – nærmere bestemt middelaldersk militærhistorie. Jeg er gift, har to små barn og jobber til daglig som penneknekt.
Hm finnes det en PDF versjon av oppgaven din? Hadde vært veldig interessant å lese. Litt synd at du er bosatt i Bergen, selv om det ikke er noen hindring for å være med på å ha det gøy. Middelaldergruppa jeg tilhører leker også litt med svartkrutt innimellom. Da i forbindelse med kanonskyting. Både små håndkanoner og en litt større feltartelleri. https://www.youtube.com/watch?v=XwWJ5TwuTUg
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Øyvind »

En pdf-versjon finnes nok, for så vidt jeg husker ble oppgaven levert på dette formatet i sin tid. Den ligger nok på en disk ett eller annet sted. Jeg skal finne den fram og legge den ut.

Ja, jeg har lurt litt på hvordan det står med det historiske bueskytingsmiljøet i Bergen. Skjer det virkelig ingenting her?
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av torkis »

Hei Øyvind
I Bjørgvin Handverkslag er vi en liten gjeng som holder på med historisk bue. Vi samles på Hordamuseet hver tirsdag mellom 18 til 21. Vi lager buer og skyter litt. Vi har ferie nå, men starter opp igjen i august. Du finner oss også på Facebook under Bjørgvin Bogelag. Denne helgen er noen av oss på Hordamuseet og har håndtverkshelg.
I slutten av august er vi med på Bergenhusdagene, og demonstrerer bruk av Trebuchet og artilleriskyting med langbue.
Du må gjerne møte opp hos oss i august, vi har plass til fler :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Øyvind »

Det høres bra ut, torkis! Tirsdagene er opptatt for meg utover høsten, men jeg skal prøve å få med meg Bergenhusdagene.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Jæger »

Tor Bjarne Justnæs her, født rett før mennesket var oppe og spankulerte på månen. Sørlending med tresjekte. Interessert i alt som er like gammelt eller eldre enn meg selv.
Jobber som snekker i familiebedrift. Tusler litt (for mye, sa ekskona) med eldre skytevåpen, grønlandskajakker, og en heil haug andre ting. Har lest her inne med ujevne mellomrom, fikk endelig ut fingeren og registrerte meg i dag.
Det er noen her inne som jeg kjenner igjen fra andre foraer og miljøer. Trivelig plass dette her, ser det ut til.
Har aldri vært aktiv med bue annet enn som barn og sammen med egne barn. Det var først under en prat med Lurz her i våres at ideen ble sådd om å kunne delta på årets ute-NM som går av stabelen i distriktet. Det blir for å gjøre noe nytt, høste erfaring og kunnskap samt skyve dere andre oppover på lista :-) Nå har jeg forsøkt å speed-snekre meg ei flatbue i ask. Kjøpte allerede i fjor noen piler av Kviljo som jeg har prøvd på ei 20# einerbue jeg spikka sammen med ungene i 2008-9. Nå ble det en neve piler til så jeg har noe å komme i gang med. Askebua har jeg målt til rundt 33# på 28'', den er svak men det passer mine skrantne skuldre bra. Tvinna min første streng inspirert av denne artikkelen i går, den ble ikke superfin men røk ikke og sendte pilene i riktig retning.
Ikke tilknyttet noe forening eller lag som har med bueskyting å gjøre (enda).
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Allan »

Nok en gang velkommen, så gleder vi oss til å se bilder av prosjektene dine etterhvert! Dette er et hyggelig og kompetent fellesskap, så her er jeg sikker på du vil trives.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Lurz »

Velkommen hit! Og velkommen på NM :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Haakon
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 07 mar 2016, 21:06
Bosted: Borre

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Haakon »

Hei folkens,

Det ble nesten ett år med lusking rundt som gjest på forumet før jeg til slutt fikk surret meg til å lage en bruker.
Haakon heter jeg og jeg er en 85-modell som holder til et par pilskudd fra borrehaugene i Vestfold.
Jeg er utdannet ingeniør i datateknikk og jobber til daglig på høgskolen i Sørøst-Norge.

Jeg kjøpte meg en glassfiber rytterbue på festival i fjor sommer og ble helt hektet. Det tok vel ikke mer enn 3 uker før jeg hadde oppgradert til ny rytterbue og siden da har det blitt veldig mange turer ned på borrehaugene med egen blink.
Dette har i senere tid utviklet seg til at jeg lager piler selv og jeg har også begynt på diverse andre prosjekter som f.eks pilkogger og vikingskjold.
Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er spesielt flink til å spikke, men det pleier som regel å bli bra nok for han som skal bruke det ;)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av dagsunde »

Velkommen til oss!
Tror Baglerene trener ikke så langt fra deg, btw...

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Bowman »

Håkon er allerede fullverdig medlem hos oss. Du får legge til at du er i besittelse av en holmegårdsbue i 100% treværk fra Kviljo buemakeri. :P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Haakon
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 07 mar 2016, 21:06
Bosted: Borre

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Haakon »

dagsunde skrev:Velkommen til oss!
Tror Baglerene trener ikke så langt fra deg, btw...

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Takk for det. :)
Jeg har skutt med baglerne helt fra jeg kjøpte første bua
Vi har forsåvidt møtt hverandre før; sist gang på borremarkedet.
Bowman skrev:Håkon er allerede fullverdig medlem hos oss. Du får legge til at du er i besittelse av en holmegårdsbue i 100% treværk fra Kviljo buemakeri. :P
Haakon != Håkon :)
Og ja. Jeg kjøpte bue av Ivar på NM. Flatbue av lønn og amerikansk eik.
Hvis alt går etter planen kan det fort bli en hornbue også.
Brukeravatar
flypilot
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 29 jul 2016, 02:03
Bosted: Birkeland

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av flypilot »

Hei og hopp, helt fersk buebegynner av 77 modell og holder til på sørlandet, nærmere bestemt Birkeland. Interessen for bueskyting dukket opp som det nesten alltid gjør ved en tillfeldighet. Tok en tur med ungene på vikingmarked på bronseplassen tidligere i sommer og der fikk ungene, inkl meg selv ;) prøve bueskyting med tradisjonelle buer og det falt veldig i smak. Vil rette en stor takk til de frivillige som stiller opp og hjelper alle barna med å prøve bueskyting, de gjorde en flott jobb i å promotere og rekruttere.

Så spoler vi frem til i dag og har lusket rundt på nettet en god stund siden da for å prøve å lære meg mest mulig før jeg går til innkjøp av en bue og utstyr. Konklusjonen ble selvfølgelig at jeg var nødt til å melde meg på et buemakerkurs i regi av kviljo buemakeri, planer om å få det til er nå under utarbeidelse.

Når det er sagt så når man først har lyst på noe så vil man gjerne ha det i går og klarte ikke å motstå å handle bue på nett...jaja jeg vet, sikkert et veldig dumt valg men når man sitter alene på et hotellrom kl 7 på morran etter å ha vært på jobb i 13 timer kan rasjonelle valg lett forkastes for rask lykke...

Så jeg har nå kjøpt en slik bue som jeg håper jeg kan komme pent i gang med, kjøpte den i pundstyrke på 36-40..

http://www.ebay.com/itm/151325319069?_t ... EBIDX%3AIT

Ellers så håper jeg på mange gode timer med bueskyting og ikke minst sosialt samvær...har forresten planer om å dukke opp på førstkommende NM..så blir arti å hilse på mange her inne fra forumet..

Ps litt i overkant interresert kanskje når man begynner å se pil og bue på jobb :)
20160801_234030.jpg
(153.09 kiB) Lastet ned 4238 ganger

Mvh
Håvard Glad Andreassen
Håvard Glad Andreassen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Lurz »

Hei og velkommen!
Hyggelig at der likte dere på Bronseplassen, flott sted! Og jeg kjenner meg veldig igjen i at når en får lyst på noe så skulle en helst hatt det i går. Eller litt før. Vært der og gjort det. :D Morsom bue på radar?bildet eller hva de nå er.
Og så snakkes vi kanskje på NM :D Blir ikke noe serlig skyting på meg, kommer til å løpe rundt å ordne i år :(
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Jæger »

Velkommen, flypilot.
Er også helt fersk her inne og har den største forståelse for at feberen er hard - og det finnes bare en kur...gratulerer med bue! Skal også på NM, sees der :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
flypilot
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 29 jul 2016, 02:03
Bosted: Birkeland

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av flypilot »

Lurz skrev:Hei og velkommen!
Hyggelig at der likte dere på Bronseplassen, flott sted! Og jeg kjenner meg veldig igjen i at når en får lyst på noe så skulle en helst hatt det i går. Eller litt før. Vært der og gjort det. :D Morsom bue på radar?bildet eller hva de nå er.
Takk for det,
Vel, det er min primære skjem for navigering når jeg flyr og det du ser er hjelpemidler for å bestemme når jeg treffer høyden min :)
Lurz skrev: Og så snakkes vi kanskje på NM :D Blir ikke noe serlig skyting på meg, kommer til å løpe rundt å ordne i år :(
Ja skulle dere trenge hjelp til noe så er det bare å si ifra, har fri hele helgen og har tenkt til å være der opp uansett, bare å rope ut..
Håvard Glad Andreassen
Svar