Her er jeg tråden

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Her er jeg tråden

Legg inn av GreenMan »

Tenkte jeg skulle starte en litt presentasjonstråd.

Vel jeg heter Stian Green, gift to barn og bosatt i Oslo. Student og fotokremmer :twisted:

Er medlem av Kongshirden 1308 Akershus og De Norske Frilansene Compagnie d´Oslo som begge er to foreninger som driver med middelaldersk historiegjenskapning. I Henholdvis begynnelsen av 1300 og 1400 tallet. Videre så er jeg også medlem av Norsk Langbuelag. Skyter med det jeg vil karakterisere som historiske buer og er mest interessert i buen som et middelalersk våpen.

Vel terningen er kastet - neste...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

***
Sist redigert av Amund den 21 nov 2010, 23:21, redigert 1 gang totalt.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ingen dum idé!

Ivar Malde, '83-mod, oppvokst på Kviljo og studerer arkeologi ved UiB.

Er visst styremedlem i Skålgropa - ei arkeologisk forening, og Bjørgvin bogelag. Jeg prøver å lære meg buemakerfaget så godt som mulig, og har sett meg som mål å lage alt av bueskytter-utstyret selv. Selvgjort er velgjort, ellers har man lært noe av det :wink: Fotografering, bomerang-laging og kasting, Ascona-justering/mekking og tråling av jorder med metallsøker også noe jeg bedriver.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jørgen Bøckman, årgang 1971, bosatt i Oslo, singel.

Evighetsstudent med avlagte eksamener i storfag i folkekunst, mellomfag i etnologi og arkelologi, samt noen vekttall informatikk. Jeg holder nå på med et meget forsinket hovedfag i nordisk arkeologi ved UiO. Jeg har etter hvert mange års erfaring fra laiv og levende historie. Jeg er, eller har vært, medlem av følgende relevante foreninger: Kongshirden 1308 - Akershus, Legio XV, URL, Ravn og Norsk langbuelag, og er leder for vikinghåndverkslaget Aker i Viken. En stund skjøt jeg med moderne bue i Bergen Bueskyttere.

Jeg har erfaring fra flere håndverk. Jeg har smidd en del, og bl.a. jobbet som smed på Vikinglandet ved Tusenfryd (nå nedlagt). Andre håndverk inkluderer sølvarbeid, historisk søm, brikkevev, knivmaking, lærarbeid og diverse trearbeid.

Man kan beskylde meg for å spre meg over litt for mange interesser og foreninger, og det går blant annet ut over bue-hobbyen. Min eneste bue er en skeiv eksperimentbue jeg kjøpte billig av Oddbjørn Fritzøe for ti år siden (fortsatt fullt brukbar). Jeg har laget en bue på kurs med Sigmund Skeie, men den ble for svak for meg. Nå holder jeg på med å lage meg en på egenhånd, men det går veldig seint.

Ved siden av studier og foreningsarbeid har jeg et lite firma der jeg forsøker å tjene noen kroner på mine allsidige kunnskaper og store kontaktnett. Jeg har bl.a. samarbeidet med Kulturhistorisk Museum om å få laget en rekonstruksjon av et våpensett fra en grav ved Hønefoss. I framtida planlegger jeg et opplegg for grunnskolen med levende formidling av historie/forhistorie.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Ole Kristian Brattli heter nå jeg da.
Gift to barn, 1974 modell, bosatt i Trønderhovedstaden. Telekom Ingeniør fra HIST, som til daglig lager sikkerhetskritisk satelitt-navigasjonsprogramvare til offshore bruk.

Syssler med(selektivt utvalg):
Levenderollespill, Nidaros Handbuelag (sekretær). Jeg skyter skikelig dårlig ettersom jeg ikke får nok "landlov" til å trene (i sverresborg bueskyttere). For meg er det derfor buemaking som er kluet, med fokus på historiske buer, buefysikk og eksperimentering.

Har sysslet med(selektivt utvalg):
Scenekamp, knivmaking, smir litt når jeg er hjemmom i NordNorge.

Vil syssle med(veldig selektivt utvalg):
-Diverse elektronikk småprosjekter.
-Buejakt (Villsvin, med hjemmelaget utstyr er drømmen, men jeg vil gjerne ha Are ved min side med spydet sitt siden jeg skyter så dårlig.)
-Gjennskaping av den "Nordiske middelalderbuen"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Får vel hive meg på jeg også

Bosatt i Trondheim, født i 1975. Jobber til daglig som møbeltapetserer. Kommer opprinnelig fra Oslo der jeg var aktivt medlem i Kongshirden 1308 med fekting og andre middelalderske aktiviteter. Endte opp i Trondheim uten noe tilsvarende miljø her. Fokuserte derfor heller på bue, pil og streng med vekt på den middelaldersk delen av det.

Var med på oppstarten av Nidaros Håndbuelag i 2002 og har sittet som leder siden. Jeg er stolt av miljøet her i byen som stadig vokser. I fjor var vi 34 betalende medlemmer.

Tradisjonelt håndverk er tingen for meg, og noen vil kankjse kalle meg fundamentalistisk på metoder og materialbruk. (jeg liker signaturen til Halvor)

Grunnet deltidsstudier ved siden av jobb har jeg måttet trappe ned på buehobbyen min som tidligere tok mesteparten av min fritid.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Henger meg på, jeg også.

Jeg heter Nils Torske, og arbeider som fotograf på Levanger Museum. Født så langt tilbake som i 1952, gift og har tre døtre.

I en tidligere tilværelse studerte jeg lenge nok til å bli adjunkt, og jobbet i skolen i nesten tolv år før jeg fant ut at den oppvoksende slekt fikk greie seg uten meg, og hadde et lite mellomspill som reisende i fiskestenger på Vestlandet.

Så falt det seg slik at jeg fikk en sjanse til å gjøre hobbyen til yrke, da jeg til min store overraskelse fikk jobb som museumsfotograf. Siden 1989 har jeg syslet med bevaring av eldre fotografi, tatt svennebrev som fotograf, og er nå ansvarlig for at vel en halv million negativer og noen tusen fotografiske gjenstander har det bra. Ellers er jeg leder i bueskyttergruppen i Levanger Helsesportslag, og så underviser jeg i accordeon/trekkspill på Kulturskolen i Levanger.

Bueskyting begynte jeg med midt på nittitallet. Da var jeg blitt såpass gammel at det var på tide å realisere guttedrømmen (en av dem), som altså var å skyte med pil og bue, ikke kjøre Harley-Davidsson (husker aldri om det skal være en eller to s-er!).

Startet med noen enkle hjemmelagede greier først, men gikk over til recurve, inntill jeg tok fornuften fangen, slengte siktet pokkerivold, og gikk over til langbue.

Jeg er nok ikke så fundamentalistisk som Are. Riktignok har jeg et ambivalent forhold til pilhyller og glassfiberarmering, men jeg har buer med begge deler, og jeg synes de er like morsomme å skyte med som de mer historisk korrekte buene jeg har. Men jeg har nok den engelske langbuen som favoritt. Den er så vakker i all sin enkelhet!

Stort sett går det i skiveskyting, men det artigste er nok å finne seg et jorde og se hvor langt det går an å skyte. Har laget litt utstyr spesielt bergnet på sånt, og liker å eksperimentere.

Jeg lager ellers alt utstyret selv, og akkurat nå er jeg i ferd med å legge siste hånd på en noenogåttipunds glassfiberarmert (man burde kanskje ikke nevne sånt i dette forumet ...?) tolags flatbue av alm. Meningen var strengt tatt å lage en på 55-60 lbs, men jeg høvlet nok av for lite ... På den annen side går den som et lite h.... ! Men den neste buen skal bli en 55-60 pund! Tror jeg.

Mvh Nils T.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

_Krister_Engvoll_, født i 1967, gift, sønn på 1 3/4år.
Kjemiker, utdannet ved NTH og arbeider i _Elkem_Research_, hovedsakelig med design av testutstyr og planlegging og gjennomføring av eksperimenter.

Har alltid likt alt som skyter, og det gikk i spretterter, blåserør og pil og bue + et par kastemaskiner og etterhvert Mauser opp gjennom oppveksten. Har skutt mye med rifle og en god del med pistol. Seilflyging var en stor hobby i 10-12 år, men er nå avløst av bueskyting/buelaging og seiling.

Buebyggingen min preges av at jeg elsker å eksperimentere, resultatene er variable... men lærerike
Fascineres av japanske langbuer og indianernes helt enkle korte flatbuer, og av riktig kraftige langbuer (og synes compoundbuer er kule, men ikke si det til noen). Lurer på hva vikinger og samer egentlig skjøt med? Og av jakt med pil og bue, liker meg på høyfjellet og drømmer om å jakte rein.

Er medlem av Kristiansand Bueskyttere og Norsk Langbuelag.

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Hei
Heter Lars Hoen, bor i kristiansand og jobber som fotograf i avisa "fevennen". Født i 1950, gift, to døtre. Utdanna som maler og grafiker, men det er lenge siden.

Syns "rytterbuer" er spennende, skyter først og fremst en tyrkerbue fra Csaba Grozer i Ungarn, men prøver også å bli venner med en engelsk middelalderlangbue.
Forsøker å spikke litt sjøl også, holder på med en kort indianeraktige bue, (den forrige knakk, men dette er et myyyye bedere emne :wink: ) Medlem av Kristiansand Bueskyttere. Avd. Kortbuelaget?

Andre interesser, sykla en del i skauen før, men det er blitt mindre, data- forsøker å få Linux til å oppføre seg som jeg vil på desktop. (For tida Debian/Sid.) Også gammel "Tolkien-frik", (Har forstått nå hvorfor alvene var de gode bueskytterne - de hadde noen tusen år å øve på.)

Lars
Brukeravatar
eikværing
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 03 mar 2006, 21:23
Sted: Vestfossen

Legg inn av eikværing »

Ja, jeg får vel delta...

Mitt navn er Jon Mihle, f. 1968 gift to barn.
Jeg er kunstner og kulturentrepenør med tilhold i Vestfossen, Øvre Eiker

Jeg har drevet med bueskyting noen år, har de fleste buetyper men hjertet ligger hos de historiske. jeg har bygget 6-7 buer av forskjellig art. Skyter for tiden med en vikingbue av alm. Bygger for tiden mest i barlind. Hyggelig å oppdage at det finnes et så aktivt miljø med samme interesse. Jeg gleder meg til å møte dere (ihvertfall noen) i Nidaros til sommeren

jon
eikværing
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Jeg heter Helge Nilsen og er en bueskytterne i Nidaros håndbuelag.. Jeg er født i 72 og har bachelor grad i molekylær biologi. Holder på med utdannellsen fremdels ved NTNU, og litt jobbing på SINTEF. Lik Lurz skyter jeg med buer fra Grozer, en ungarsk rytterbue på 55 lbs, de er egentlig litt vannskelige å skyte med med det er gøyale buer fra føydale tider. Skyter også litt kyudo som er helt håløst egentlig. Jeg startet med bueskyting da jeg kom til trondhjem for fire fem år siden som mental trening ( er litt småsprø av og till men ikke så ille at jeg bør holdes inenndørs) og det funker. Min destruktive side kommer til utrykk i min buemaker prosess, jeg har knekket tre bueprosjekter og har foreløpig ikke ferigstilt noen, men jeg jobber med saken.
PS la dere ikke lure av heste bildet, jeg har egentlig angst for hester
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Så var det meg da.

Jeg heter Håkon Eriksen, er lykkelig gift og har tre barn. Har de siste seks årene bodd i Drøbak. Kommer opprinnelig fra Mo i Rana, men flytta til Oslo i 1987. Er vel kjent for å være tildels ekstrovert, men som med Helge er det ikke så ille at jeg må låses inne, he he.

Eldstemann fikk tilgang til Internett i Nov2004. I løpet av en måned hadde han funnet NL sine sider, og ønsket seg således et Randal buebyggersett til Jul. Det fikk han. Det var sånn jeg traff Capt'n Truls(vel han var ikke capt'n da he he). Han tipset meg om en "båtfører" på Nesodden som drev med historisk bueskyting. Ting har gått fort. Vi grunnla Viken Langbuelag, www.harinter.net/viken_langbuelag.htm, over en kopp kaffe på Skuterud gård i April 2005. Fram til nå har jeg bygget 8 buer(en er død... snufs), men den siste buen håper jeg å ta rotta på Are sin lengderekord fra NM2005 med. Time will sjåo. Er utdannet snekker og teknisk tegner, men har de siste 12 årene jobbet med drift/support innen data.

Jeg er UTROLIG glad for at jeg gav Robin tilgang til Internett for å si det slik. Åsså har jeg jo fått børstet støvet av alt håndverktøyet mitt da :P
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Hmm, dette må da kalles gruppepress Hr. Modulator.?

Jeg heter Truls Erik Dahl (1950), Reidars sønn, født og oppvokst i Oslo, ”sekstiåtter”, men noe frafallen. (Har fremdeles billetten fra Stones konserten i Sjølysthallen 1965… 20 kr, bakerste benk). Fortsatt gift (over 30 år nå!) med min stort sett tålmodige Irun fra Leirfjord, Nord-Norge, mitt akademiske alibi. Hun vinner stadig dameklasser i bueskyting. Drev eget tømrermester firma, så datafirma, så kom et brått skifte i mitt liv (1995). Etter det brukte jeg tre år av mitt liv til å skrive biografien ”Gabriel Scott, et levnetsløp” (1874-1958). En meget fascinerende nesten glemt norsk vismann og forfatter. Scott eide en av landets flotteste antikke våpensamlinger, var en av Norges beste pilstolskyttere, dreven jeger og flere av barnbøkene hans handler om bueskyting og buebygging. Et sted skriver Scott: ”Hvorfor gjorde de det av med Einar Tambarskjælves kjække idrett?”, dette skrev han for 100 år siden. Det samme spørsmålet stilte jeg meg i 1995. Etter å ha lest Scott styrtet jeg til skogs for å hogge ask……. Og så skal den tørke i ett år!!!….er ikke morsom informasjon for en utålmodig og rastløs sjel. Vel, for å gjøre en lang historie kort: Jeg startet Norsk Langbuelag i 1998, der jeg har vært kaptein siden starten, (vi er nå nærmere 150 betalende medlemmer), medlem av Society of Primitiv Tecnology, Fraternity of St. George (engelsk artilleribueskytegruppe), sitter i styret i Oslo Bueskyttere. Medlem av Faglitterær Forening, driver det ørlille Juni Forlag. Har skrevet den lille (alltid under prosess) ”Bygg en Bue”, holder kurs i enkel buebygging, multimedia-foredraget ”Pil var føre kule” osv . Har fått mange venner gjennom denne flotte romatiske idrett og syssel. Interesser: Historie, natur, litteratur og ikke minst musikk, gjerne klassisk eller Cat Stevens, Enja, Eric Clapton , Leonard Choen for å nevne noen. Og hurra, jeg har blitt bestefar til lille Maya som blir ett år i mai. Dessert på livet med barnebarn. Hun skal få komplett bueskyterutstyr til sommeren. Fakkelen sendes videre….
Bilde
Ingvild
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 jun 2006, 11:39

Legg inn av Ingvild »

.........
Sist redigert av Ingvild den 17 jul 2012, 00:24, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
ulvehund
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 09 apr 2006, 04:52
Bosted: Kristiansand
Sted: Kristiansand S

Legg inn av ulvehund »

Her er mange innteresante folk!
har ikke så mye å bidra med, men Thomas heter jeg, bor i kristiansand med kone og to barn, marsvin og Irsk Ulvehund.Liker det historiske aspektet med bueskyting og er veldig fasinert av kostymer og gamle håndverk. Litt synd bare at med det synet jeg har så bør blinken være på størrelse med elefant for at jeg skal treffe komfortabelt...
Ulvehund. To keep your childish joy for adventure is a must. :lol:
Svar