Her er jeg tråden

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Lurz »

Aphetoros skreiv:
i kryssningspunktet mellom håndtverk, historie, ferdighet og naturfag.
yesss! & velkommen! Og slf du også Tuva :D
"If it breaks you get to keep both parts"
13th Warrior
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 04 aug 2013, 15:22
Bosted: Gjettum

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av 13th Warrior »

Får vel hoppe inn og hilse på :)

76 modell fornorsket Perser som bor og jobber i Bærum, med en evig tørste etter ny kunnskap, falt totalpladask for trad buer av alle form og slag fra hele verden sist vinter og har sugd opp alt jeg har kommet over av artikler, videoer og what have you siden da, inkludert lurking i forumet her siden jeg kom over det i vår.

Er i ferd med å skaffe emner i skrivende stund, og skal prøve meg på første buen (mest sannsynlig en pyramide eller Holmegård) nokså snart, så det kommer nok en hel haug av spørsmål og mas fra en over-ivrig og uerfaren noob snart ;)

Alex
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av dagsunde »

Velkommen til vår lille form for galskap! ;)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Polkagrisen
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 27 jul 2013, 22:46
Bosted: Helgoya
Sted: Helgøya

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Polkagrisen »

Hei!
Jeg heter Henrik Langgård, og er bosatt på Helgøya (der Skurven er)
Født i 98, og er helt ny og uvitende i buemiljøet. Var på skurven et par dager i Juli 2013, og ble bitt av basillen. Satser på å få til min første ordentlige bue på skurven 2014. Jeg spiller til vanlig gitar i band, og trives med det. Er ikke så altfor flink med hendene, men det kan jo gjøres noe med :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av nidrinr »

Halla Henrik! Vi kan vel ikke skryte av at ting går så fort her oppi Mjøslandet. Mente du prata på å ordne profil her på bueforum i fjor sommer, så at du har ordna det allerede nå er jo slett ikke dåli 8)
Brukeravatar
Polkagrisen
Nybegynner
Innlegg: 7
Registrert: 27 jul 2013, 22:46
Bosted: Helgoya
Sted: Helgøya

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Polkagrisen »

Har hatt profil her ei stund, men har bare ikke fått somla meg til å skrevi noe ;)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av nidrinr »

Dørstokkmila... :lol:
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av dagsunde »

Velkommen, Henrik!
Nå er det ikke lenge til vi treffes igjen hele gjengen...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Trond »

Ooops!
Overså denne tråden.
Trond Østli er navnet, bosatt like utenfor Hov i Søndre Land kommune. Godt gift, og bor sammen med kone, marsvin og en smågal cocker spaniel av amerikansk type. Hoved-interesser må sies å være trebåt og bueskyting, nevnt i tilfeldig rekkefølge... Prøver å lære instinktskyting, elsker stubbejakt og vurderer sterkt å prøve meg på pilmakeri. (Når jeg får tid... Kanskje til vinteren...)
Buen min er en gammel Quicks Peregrine II recurve takedown med tekniske data 60" lang, 40# ved 28". Vurderer en ny bue, men får ikke bestemt meg for hva jeg vil ha...
Vel, det var det... Kan vel til slutt nevne at jeg er -66 modell, litt grå i pelsen men fortsatt guttunge. :wink:
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Allan »

Vælkømmin! Hyggelig med nye folk på forumet!

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Harald »

Etter å ha sniklest forumet deres en stund har jeg endelig registrert meg som bruker. Mitt navn er Harald Anholt og jeg bor i Ramnes i Vestfold. For en 8-900 år siden var det her det skjedde, med slagene på Re. Min datter går i en barnehage med stort fokus på lokal middelalderhistorie(gruppene heter "baglere"og "riddere" og sånt), min oldefar fant et vikingsverd på gården sin i Stokke, huset mitt ligger i Birkebeinerstien og når jeg sitter på do har jeg utsikt til gravhaugene ved Re videregående skole.
Så jeg tenkte at jeg skulle prøve meg på å lage engelske langbuer. :wink: Uansett har jeg funnet ut at dette forumet er en glimrende kilde til informasjon om min nye hobby. Jeg har allerede funnet ut, etter å ha kjøpt meg en fuktmåler, at jeg må smøre meg ganske mye tålmodighet før jeg kan begynne spikkinga på alvor. Mitt første spede forsøk var fæl til å følge strengen... :(
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Allan »

Velkommen i buegalskapen! Ta med deg emnene dine inn der det er tørt, så går det fortere! (Kjenner utålmodighet når det gjelder tørking! )
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Harald »

Inn ja. Da blir det jubel i stua skal du se. :D Finner vel en løsning på det også.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Øyvind »

Jeg mener jeg hadde en bruker på dette forumet for rundt ti år siden, men siden den gang har jeg prioritert skyting med litt yngre våpen enn buer. Siden den gamle brukeren var forsvunnet antar jeg at den har forsvunnet i en databasekræsj eller opprydning på ett eller annet tidspunkt.

Uansett, jeg er 1978-modell, bosatt i Bergen og har en mastergrad i historie – nærmere bestemt middelaldersk militærhistorie. Jeg er gift, har to små barn og jobber til daglig som penneknekt.

Etter at jeg spikket en liten bue til min eldste sønn i påsken merker jeg at interessen for bueskyting har kommet snikende tilbake. Derfor er jeg også innen dette forumet flere ganger daglig, og har begynt å finne fram gammelt utstyr.

I barndommen gikk jeg sjelden langt uten buen og pilene mine, men i 16-årsalderen tok interessen for gamle skytevåpen overhånd. Da jeg hadde min forrige aktive bueperiode rundt 2000–2005, spikket jeg meg et par Holmegård-inspirerte flatbuer, noen barnebuer, samt en fortolkning av Møllegabet-buen (om det nå var en bue). Absolutt ingen mesterverk noen av dem, men jeg har fremdeles en del askeemner liggende som nå har ligget til tørk i rundt 10 år, så i sommer blir det litt spikking igjen hvis tiden strekker til.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Lurz »

Velkommen tilbake igjen :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar