Her er jeg tråden

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av SilentG2 »

OK da mr green

En merklig 79 modell med bosted utenfor allfarvei på Brøttum er da jeg. Egil er mitt navn (akkurat som en del vikinger)

Jeg er tilhenger av alt jeg kan gjøre for å lære noe, og da Nidrinr tok meg med på skogstur å stjal brøytepinner i banbus for å lage buer av på lærerskolen blei jeg hekta.

Men som arbeidsnarkoman, far til en nå 18 dager gammel gutt, datter på annenhver helgbesøk og samboer med to gutetr på 50% så hender det at jeg har litt for mye å gjøre. Er musiker og driver å forsker litt på hvilke tresorter og slikt jeg må ha for å kunne lage en tøff tromme. Har allid lurt på om fiskeskinn kan tåle presset av å bli strekt opp.

Ellers er jeg med på alt som er gøy, vet jeg ikke om det er gøy er det bare å overbevise meg slik at jeg kan prøve. Det rareste jeg har blitt overtalt til i det siste, var å sette seil på et isflak (2007) for å se om jeg kom fra snarøya til nesodden. Det gikk ikke.

Jeg har ikke akkurat utstyret til å lage buer i en fei, men det går nå sakte og sikkert framover.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Bøck »

Jeg har presentert meg før, men innser at det er på tide med en oppdatering.

Født 1971, født, oppvokst og nå bosatt i Oslo, men har studert litt her og der. Er utdannet arkeolog med flere kulturhistoriske - og delvis praktiske - fag i fagkretsen. Min hovedinteresse innen faget er formidling og jobber for tiden med dette for hovedsaklig Kulturhistorisk museum i Oslo og Akershus fylkeskommune.

På fritiden er jeg datanerd og vikingentusiast. Jeg er leder for vikinghåndverksgruppa Aker i Viken. Jeg har skutt bue en del år og puslet litt innenfor bue- og pilmaking, men det har dessverre blitt lite av det de siste årene. Jeg er moderator på forumet for historisk gjenskaping, og har tatt på meg rollen som sånn passe ekkel bedreviter. Min ekspertise er mest på generell periodekunnskap og kildebruk, ikke buer spesielt.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Christian »

Hum hum...
Navnet er Christian Øygarden, 26år, opprinnelig fra Lampeland i Flesberg men bor nå av naturlige grunner ikke lenger på Stovner...
Har alltid vært over norm opptatt av alt det resten av verden ikke brydde seg så mye om lenger. Fikk tidlig høre at jeg måtte være født for seint, sånn rundt 1000 år for seint...
Begynte med bue i uuung alder. Fikk masa til meg EI pil i en eller annen sportsbutikk og lykken var stor da jeg viste den fram for slekt og venner. Min gudfar spurte meg om jeg ville ha bue også, så bar det ut i skogen og min første bue (av bresk:P) blei plassert i min spede barnehånd:)
Noe av det som jeg syntes var no skikkelig herk med bue var at pilene var dyre og at de forsvant/gikk istykker og jeg glemte på en måte bort bua rundt begynnelsen på ungdomsskolen. men SÅ! Fant jeg youtube... der gikk det opp for meg at (jada, jeg skjønner at dette er like dust som spørsmål som:kan man jakte med bue?) men jeg hadde faktisk ikke tenkt tanken på at jeg kunne lage piler sjøl :oops: så youtube-->3rivers-->tradbow-->bueforum! happy days :mrgreen:

Utdanner meg til førskolelærer, hater høgskolen i oslo lidenskapelig... og har 2.grad svart belte i putekrig http://vestbykarate.com/index.php/1134482

jessda, next 8)
Sist redigert av Christian den 12 mar 2010, 12:32, redigert 1 gang totalt.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Grauten »

Følger oppfordringen om presentasjon: Rune Nyhaug Karlsen, født i 65, bosatt i Mjøndalen utenfor Drammen. Jobber som salgskonsulent for en VVS grossist. Har en sønn på snart 18 som bryr seg døyten om fars sære hobbyer.
Har bedrevet buemekking/bueskyting i en 10 års tid. Har ikke gått vitenskapelig til verks med buemekkingen før de siste 4-5 årene. Før den tid var vel resultatene så som så med hensyn til både design og kvalitet. Har eksperimentert en hel del, og brukket alt for mange buer, men synes selv at jeg har lært en masse. Er pr. i dag kasserer for Eiker langbuelag som har utgangspunkt i Vestfossen. Her har vi skytetrening 1 gang i uka, samt at vi i vinterhalvåret bytter ut en del skytekvelder med "mekkekvelder".
Foruten bueskyting/buemekking så bruker jeg fritiden til:
2 stk hunder, litt gitar(er totalt umusikalsk), fiske, bonsai, padling og ganske mye tid på å løfte på ting. Av buedesign, så synes jeg vel at Sudbury er en favoritt. Lager buer både i laminater og som "sjølvbuer". Siden interessene mine er litt spredt, så strekker ikke tiden til for det totale engasjement, og jeg lever konstant med "minuspoeng" hos familien. Derfor har jeg ikke hatt mulighet til å være med på aktiviteter som har blitt dratt i gang på forumet. Men lysta for å bli med er stor! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Ingis »

Artig tråd! Jeg heter Ingar Abrahamsen,født i 1957 og bosatt på Hvaler i Østfold. Gift og har to sønner. Jobber som barne/ungdomsarbeider på en av barneskolene i kommunen. Var fullstendig fotballidiot (trener) i ca. 20 år,før jeg endelig så lyset. Pil og bue.
Den ikke ukjente Truls Erik Dahl gav meg starten til å bli bue frelst. Siden 2000 har det blitt endel buer i heltre og noen hundre piler av "historisk" art.
Er medlem i Borg Vikinglag i Sarpsborg og en del av sommerferien går med til vikingmarkeder. Er mest interessert i buer og piler fra steinalder til middelalder,og prøver nå etter beste evne å lage kopier av funn. Fremdeles i startgropa. Jeg er også aktiv i Hvaler Bueskyttere,hvor jeg for det meste skyter trad.-bue. Liker best den historiske settingen (Norsk langbuelag),hvor mulighetene for variasjoner er store. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Rmoen
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 19 apr 2009, 21:01
Sted: Tangen City

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Rmoen »

Rune Moen, født 82 og er bosatt i Tangen.. Er da forholdsvis ny i gamet, men skader vel ikke å ha en uviten liten gutt her inne heller.
Har ikke hatt bue mer enn i ca en mnd, men det har ikke vært mange timene av gangen bua har fått ligge å hvile pr dag :)
Er utdannet It-konsulent, men har jobbet det siste året som assistent på et psykriatisk sykehus og litt med ungdom m/rus.. Er ikke medlem av noe som helst som har med bueskyting å gjøre, så får vel kanskje kaste meg inn i noe snart. Forslag?

Med det kaster jeg terningen videre til neste mann...
Take you kids hunting or you will end up hunting for your kids.:)
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Jacob97 »

Jacob *******
jeg er tolv år og bor på Stovner. har drevet med ''pinnebuer'' siden jeg var i 4-5 årsalderen.
skyter moderne trad bue i lob.
Sist redigert av Jacob97 den 27 feb 2014, 09:12, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Vibeke »

Heisann :)
Regner med det kommer som en stor overraskelse at jeg lyder (hvertfall til tider) navnet Vibeke

Sommeren for snart to år siden la jeg for første gang mine hender på en historisk bue, og barnet i meg løp løsk :D Buen var en flatbue, som fordi kompisen min som eier buen er betydelig lenger enn meg, så hadde'n vel langbuelengde til meg... Etter det så har jeg fått meg min egen bue, en laminert langbue med recurverte ender :-) og i høst prøvde jeg å lage min første bue... Nå står Holmegårdsbua og venter på ett håndtak, så er den helt ferdig. Frister å prøve seg på flere bueprosjekter etterhvert, men tror kjøkkenet mitt blir veldig fornøyd hvis jeg venter til jeg kan ta med meg sagflis og pussestøv ut...
Prøver stadig ut litt nye hobbyer som må prøves ut, syr litt, nålebinder litt, krangler sammen noen lærbiter til kogger/armguard/med tiden sko osv..., brikkevev er såvidt testet og ett prosjekt som står på trappene som jeg gleder meg VELDIG til å ta fatt på er å få lagd meg ei kiste :D
Har en liten spire på 4år, som foreløbig følger ivrig i mors fotspor (*stoltmamma*). Han forteller ivrig til alle som vil høre at han skyter både høyt og langt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Bowman »

Kom plutselig over denne tråden, så her er det bare å fortsette. Jeg heter Bjørnar Rønningen, født i 1962 og bosatt i Melsomvik i Vestfold med skjønn frue og tre barn. Har to barn til som er voksne fra et tidligere forhold. Jeg er utdannet spesialpedagog og jobber som lærer i barneskolen.
Min utdannelse er noe sprikende. Fra teatervitenskap ved universitetet i Bergen 85, til informatikk, spes.ped og ppu ved universitetet i oslo og høgskolen i Vestfold på nittitallet. At jeg endte opp som lærer var helt tilfeldig.
Interessen for å spikke i tre har alltid vært der, og paret med en interesse for historie og gamle helter som Robin Hood og den siste mohikaner, så har pil og bue alltid svevd oppi hodet på en eller annen måte. Jeg har drevet masse med musikk, spiller piano og har sunget i kor i en 12 års tid. Sluttet for to år siden. Jeg har drevet masse med teater og er genuint opptatt av film. Historiske dramaer er topp og god skuespillkunst er et syn for øyet.
Shakespeare, Dylan, Beatles samt masse klassisk musikk nytes jevnlig.
Har deltatt på flere middelalderfestivaler med koret jeg var med i. Har sett på bueskytterne fra siden og tenkt at dette er noe jeg har lyst til å prøve jeg og. Gikk med buetankene i noen år før jeg endelig kom igang. Fikk kontakt med Daniel via en felles bekjent og vi arrangerte buebyggerkurs over to helger våren 2010. Dett ga mersmak, og jeg ser på meg selv som en learning by doing type. Snapper opp det som er mulig av tips her på forumet og tror nok jeg vil beherske kunsten ganske bra etterhvert. Jeg blir imidlertid ydmyk av å se produktene til virkelig dyktige folk her på forumet. Det er mye å strekke seg etter.
Selve skytekunsten blir nok mer og mer viktig å lære seg. Har allerede kjent det bra i skulderen etter å ha prøvd å dra den siste langbua på fullt trekk. Drømmen er ei barlindue. Engelsk krigsbue i barlind. Tror nok jeg må dit jeg og. Så på lengdeskyttere på youtube her om dagen. Skikkelig sært, skikkelig engelskt og utrolig kult. Teknikken var til å bli imponert over. De kastet seg omtrent etter pila. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Tjarand »

Tjærand Matre, 1974-modell. Oppvokst i fri dressur på Vestlandet med hjemmelagd spyd og pil og bue som en bærende del av lekeutvalget.
Fikk historieinteressen inn tidlig med Halsnøy Kloster som lekegrind og katalogiserte skjeletter fra 1300-tallet. Var så heldig å ha en Snorre-belest bestefar som lagde bue og låsbue i ask etter gamlemåten så det har jeg tatt opp igjen i voksen alder. Har bakgrunn fra psykologi grunnfag, historie mellomfag og informatikk fagfusk. Jobber i dag med IT men drømmer om å bli rik på historieformidling (merk: drømmer!).

Foruten å dra på meg slitasjeskader med 120# krigsbue og 1/2"-piler så prøver jeg å praktisere sverdfekting etter Liechtenauer-tradisjonen. Har et kjempefint 1300-talls langsverd men bare vikinger å slåss med enn så lenge. Lukter litt på frilansene men kone og 3 barn kommer lett i harnisk lenge før meg ;-)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av GreenMan »

Tjarand skrev: Lukter litt på frilansene men kone og 3 barn kommer lett i harnisk lenge før meg ;-)
Endelig ja - PS: Går ann å dra med seg unger og barn i Frilansene - det gjorde jeg og nå er sommermånedene fylt til randen med middelalder for hele familien.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Stefflus »

Her er jeg :wink:

27 åring fra Rana, slitt meg vekk fra industrien og over i finsnekkerverden mot en noget ukjent fremtid for tiden. Levende opptatt av "glemte" håndverksteknikker, først og fremst i tre. Ellers går det aller mest i kruttvåpen og jakt med slike, men jeg driver da og gnur på et emne jeg fant på låven.. får se om dere får se noe til det etter hvert :P

Ellers syns jeg dette virker som et forum med særdeles god tone! :D
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Vibeke »

GreenMan skrev:
Tjarand skrev: Lukter litt på frilansene men kone og 3 barn kommer lett i harnisk lenge før meg ;-)
Endelig ja - PS: Går ann å dra med seg unger og barn i Frilansene - det gjorde jeg og nå er sommermånedene fylt til randen med middelalder for hele familien.
Jo før jo bedre :-)
4 åringen her i huset er ivrig med mamma på bueskyting og gikk stolt rundt og fortalte alle at han var ridder da vi var rundt og reklamerte litt for middelalderfestivalen på Hamar. Han var med og overnatta på Hamar ei natt for første gang i år og det var STORT!!!
Du får påvirke de i riktig retning
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av nidrinr »

Hehe, familie kan man alltids ta med seg. Det som gjør det enkelt er at historiske markeder som regel inneholder minst en bod eller et telt med mennesker, handverk og interesser som interesserer alle.

Alder på de minste er heller ikke noe problem dersom man tar det på deres premisser og bruker tid sammen. I dag øvde minstejenta (3) på å trekke opp krigsbuer på fullt trekk, med riktig teknikk og ny skølvspikka almebue. Etter 5 minutter var teknikken overraskende bra! Tok en fantastisk video :wink:

I går fikk ho sitt første spyd. Må nok øve litt mer på teknikken der for å kunne utfordre n'far, men det var ei stolt lita frøken som fikk spydet til å lande med spissen og sitte fast i graset på 5. eller 6. forsøk 8)

At de øvrige i familien har andre interesser (musikk) er i grunn ganske sunt.. Fint vi blir minna på at vi ikke er lokale bueskyttere som skal kverke olav digre hele tida, men at det er 2010.. :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Her er jeg tråden

Legg inn av Moen »

Blir skummel den dama der... 8)
Svar