Jern

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
erectus
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 nov 2014, 00:14
Bosted: Jar

Jern

Legg inn av erectus »

Med den historiske interesse det er her på forumet, skulle man tro at en del her har streifet borti tanken om å fremstille jern selv a la jernaldermetoden. Eventuelt varme jernklumper i en esse og forme jernet til pilspisser, spydspisser eller kniver iflg. jernalderoppskrift.

Jeg er blitt mer eller mindre besatt av tanken om å lage en esse av leire funnet i naturen og søker informasjon om temaet.

Er det noen her inne som har noe å bidra med?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Jern

Legg inn av Hardwood »

Det var et godt forslag, rart egetlig at det ikke har kommet før ! Jeg vet lite om dette, men er gjerne med på å skaffe info. Jeg tipper at en smed vet en del om dette, og vi er så heldige å ha en blandt oss: Pål Lien. Vi kan jo spørre ham ! Har ikke sett ham på forumet på lang tid, men det er jo bare å søke ham opp på nettet. Han bor visst i Vinstra eller der omkring.
Søkeord på emnet som jeg kommer på ; masovn, mile, kullmile (de måtte vel ha mye kull)
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=& ... UHKfZtxKIA
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Jern

Legg inn av Skaukraft »

Det blestres flere steder i løpet av sommeren, f.eks. på de Nordiske Jakt og Fiskedagene på Elverum.
Om du bor i et område det har foregått blestring i tidligere tider er det ikke umulig at det lokale historielaget/husflidlag/håndverkslag o.l. blestrer en eller annen gang i løpet av året.
Søk på clay forge på youtube, så dukker det opp masse varianter av leire og steinesser.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Jern

Legg inn av Stefflus »

Har hobbysmidd noen år nå, mest kniver og småtteri. Brent tjære endel også til båt, med biprodukt kull, og jeg må si at kullmile gidder jeg ikke på egenhånd. Det er sånt man gjør for stasens skyld dersom det er en eller annen messe på gang. Milebrann tar veldig lang tid, og med stor risiko for at alt brenner opp. Vi har brukt varmtvannstank med provisorisk bølgeblikkovn rundt. (søkeord charcoal retort)

Blestring var jeg med på i sommer. På grunn av lynnedslag gikk ikke det så veldig bra, men for å være ærlig, dersom man har praktisk sans så er det ikke så stor heksekunst som man skulle tro. Sjekk gjerne en fyr som heter Mark Green, han vanker på Bladesmith's forum.

Når det gjelder å lage provisorisk esse så er det noe jeg gjør flere ganger hver ferie. Det tar fem minutter å lage ei brukbar esse. Den blir ikke alltid fullt så god som ei permanentesse, men du verden det blir da knivblader allmass.

Ellers så har Mark Green forsket endel på herdfersking (hearth finery), og idet jeg skulle mure om min provisoriske sideblås-esse til underblås for litt større arbeider samt smelting av glass benyttet jeg anledningen til å prøve herdfersking. Det gikk som på skinner. Alskens småkapp, armeringsjern og slikt, ble til en barre som det er vanskelig å se ikke er blestermateriale, med svært lite karbon (som var målet. Man justerer med hvor høyt lufta kommer inn) Jeg skal brette den noen ganger og bruke den til omleggsjern i kniver, tenkte jeg.

Bilde

Hadde visst ikke essebilder her, de ligger på eksterndisk. Kan legge ut rett over nyttår.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Jern

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant Stefflus, jeg har selv tusket litt i smedfaget noen år, ser gjerne noen flere bilder.
Det er kanskje noe å kikke på her.
http://shardsofthedarkage.blogspot.no/2 ... chive.html
Svar