Bueskyting

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Bueskyting

Legg inn av Harald »

Som den fersking jeg er på buefronten er det jo et og annet jeg lurer på. Jeg har aldri skutt med bue, bortsett fra fåfengt trostejakt med fersk briskebue som guttunge selvfølgelig. Men på forsiden av Norsk Langbuelags hjemmeside er det avbildet en staut kar med en imponerende bue av noe som for meg ser ut som barlind. Det bildet lager spørsmål i hodet mitt.
For det første: hva skjer med øret til den staute bueskytter hvis det skulle forville seg inn foran strengen i skuddøyeblikket? Og har det skjedd noen gang?
For det andre: den staute men akk så stakkars bueskytter er helt tydelig offer for vådeskudd. To til og med, og pilene sitter ennå i rumpa hans. Jeg er ikke helt ukjent med skytesport, jeg har bedrevet mye pistolskyting i min tid, som aktiv konkurranseskytter til og med, og i pistolskyting har vi ordnet det slik på standplass at vi står ved siden av hverandre når vi skyter. Det har flere fordeler, alle får omtrent samme avstand til blinkene for eksempel, og det er ikke så ofte vi treffer hverandre hvis det skulle komme til vådeskudd. Var det noe å vurdere for bueskyttere også?
For det tredje: hadde det vært en idé å sette blinken litt lavere? Den staute og stakkars men likevel tøffe bueskytteren blir jo støl både i rygg og nakke når blinken sitter så høyt som den tydeligvis gjør her.
For det fjerde: må man bruke grønne strekkbukser når man skyter med bue?

-Harald
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Bueskyting

Legg inn av Sturlabuer »

Hei! Velkommen skal du være!
Jeg har ikke hørt om noen som har fått øret i strengen. Strengen holdes vanligvis slik at den er foran øret eller på utsiden (bildet).
Hvis du derimot klarer å få øret fast i det du slipper, vil du nok ha en ganske smertefull opplevelse.
Pilene hans er stukket inn i beltet for lett tilgjengelig oppbevaring, ikke baken.
Vi har også ordnet skytingen slik at vi står på linje, det fremgår ikke frem av bildet. Personen på siden foran skytteren er der som fotograf.
Det er heller ikke blinkskyting, men lengdeskyting som foregår. Der er det om å gjøre å skyte lengst, så en skuddvinkel på 45 grader er optimal.
Så vidt jeg vet foregår det ikke lengdeskyting med pistol eller rifle (heldigvis).
I de tilfeller der blinkene står rundt 200 m unna ville vinkelen være omtrent sånn.

Man må ikke ha grønne bukser, eller hoser som på bildet, for å skyte bue. Man kan også bruke rød eller gul :wink:
Let litt i forumet her så finner du flere bilder av folk som skyter med forskjellige antrekk.

Lars
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bueskyting

Legg inn av Allan »

Jeg skyter alltid med detye trekket. Øret er ikke i faresonen, da måtte en bevisst dytte den inn mot hodet på slutten av trekket, og det gir ingen mening. Jeg bar grønne hoser på NM, og det kan anbefales! Brune er og ok.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Bueskyting

Legg inn av Harald »

Altså en fordel å gjøre sine hoser grønne for blinken, så man kan skyte langt. Jeg ser jo også nå at pilene ikke sitter i baken til den stakkars bueskytteren, de sitter jo i korsryggen. Ikke rart han ser mot himmelen.

Men alvorlig talt. Har langbuelaget noen lokallag rundt omkring som driver med bueskyting jevnlig? Kunne jo vært greit å kunne skyte med buene når jeg en gang blir ferdig med dem. Og ikke minst se noen buer av typen jeg prøver å lage. Jeg burde vel kanskje egentlig begynt i den enden, men nå ligger nå hvertfall emnene til tørk.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueskyting

Legg inn av Bowman »

Kjære Harald. Jeg leste innlegget ditt med en viss munterhet. :D Dette er et forum for historisk og tradisjonell pil og bue men det er nok et flertall av historisk interesserte folk på forumet om dagen slik at det meste dreier seg nok om det. Det har kanskje ikke alltid vært slik, men de som er mer interessert i tradisjonell pil og bue har muligens funnet andre forum. Norsk langbuelag er en historisk forening og ikke et idrettslag. Vi som er medlemmer i NL bruker historiske drakter på uteNM, først og fremst fordi vi ønsker det, men det er også et krav. I andre sammenhenger kan du stille i olabukse. Strekkbuksa som du kaller det er hoser. Et veldig vanlig plagg bl. annet i middelalderen.
En av konkurranseformene på uteNM er lengdeskyting, og der er det slik som Sturlabuer påpeker ikke noen blink i ordets rette forstand, men et stort jorde eller åpen plass hvor pila får mulighet til å laaaaaande laaaaaaaaaaaaangt vekk fra skytteren. Og så måler vi opp til slutt og gratulerer hverandre. Dette er veldig morrro og anbefales sterkt. På uteNM på Borre iår fikk vi to nye lengderekorder. Velkommen på forumet Harald. Håper alt er mye klarere nå. Jeg har heller aldri hørt om ører som har rotet seg borti strenger, men det kommer vel an på størrelsen på ørene. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Bueskyting

Legg inn av Harald »

Munterhet var jo også målet med innlegget, i beskrivelsen for seksjon "løst og fast" står det at dette er rette sted for sludder og vås. Jeg syntes kanskje det var litt lite sludder og vås her. Ikke annet og vente med så stor akademisk tyngde samlet på ett sted. Men da er jeg deres mann, jeg er ganske god på sludder og vås. Sludder spesielt og ellers vås i sin alminnelighet. Jeg er jo industriarbeider, og vi er ganske gode på slikt. Man blir det når man jobber i en industribedrift. Det faglige pratet går jo stort sett ut på om det er best å legge brødet i kurven med åpningen på posen mot øst eller vest og så er det temaet uttømt og det blir sludder og vås for resten. Se så enkelt det er! Jepp. Vås, og spesielt sludder er noe jeg kan. Noe blir man jo god på når man jobber om natten også. Sludder og vås er to ting.

Jeg kom forresten på noe som kan være en lengdeskytters motto: "Verden er min blink, pass på så du ikke står i veien!".
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueskyting

Legg inn av Bowman »

Jeg er også god på sludder og vås, men synes også det er greit å frekventere den seriøse biten på forumet. Håper du kan bidra der også. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueskyting

Legg inn av nidrinr »

Alt for lite sludder og vås ja. Mer av det fra alle.

Apropo det er jeg forresten mer imponert enn jeg var klar over av minstegutten i huset.. I følge Langbuelagets hjemmesider har han nå skøti 105 meter med standardpil... Hva trur du Vibeke, slått av en 4-åring..?

(At det er snakk om en liten noteringsfeil, og at det var med lengdepil under 35# dette skulle vært oppført ser vi bort fra nå som vi først er på sludder og vås..)
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Bueskyting

Legg inn av Harald »

@Bowman: jeg har da bidratt både i presentasjonstråden, buemakerforumet og verktøykasseforumet. Mitt første innlegg var et både seriøst og innformativt, hvertfall som jeg vurderer det, svar på et av dine innlegg om buevekt. Jeg prøver da med dette bare å bidra på de fronter jeg har noe å bidra med. Og sludder og vås er jeg som sagt god på.

@nrirdrinir... nirdinriir...øh... rindrid: alt for lite sludder og vås i verden ja. Bortsett fra i for eksempel VG og på TV2 da, der presenteres jo alt som sludder og vås.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueskyting

Legg inn av Bowman »

Jeg ha fått med meg det Harald. Det er bra det. Jeg mente ikke å fornærme deg. :) Jeg er en av de som mener det er for lite humor og tøys her på forumet. Jeg synes det er greit at det er sånn noenlude i balanse og føler vel at det er nettopp det. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Bueskyting

Legg inn av Harald »

Bare rolig. Jeg er ganske mye vanskeligere å fornærme enn det. Og balanse er viktig på alle områder i livet. Yin og yang lissom. Og du er jo stokkegutt, ser det ut til. Det er jo jeg også, egentlig, selv om jeg har flyttet litt på meg, og da går det jo ikke an å bli fornærmet! :D
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Bueskyting

Legg inn av Allan »

@nidrir: jeg registrerte det resultatet, men tenkte at "i den familien er det vel mulig..." ;)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bueskyting

Legg inn av Are »

@harald
Sludder/vås/snikksnakk/pølsevev er bare moro. Men det er fint om det begrenses i de andre underforumene :-)
Du spurte også om lokalavdelinger. Kikk på NL sine hjemmesider. Der skal det være fylkeskontakter som har oversikt over aktiviteten i fylket.
Du har en fordel som gammel pistolskytter. Da har du allerede trent inn roen og konsentrasjonen man trenger som skytter.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Bueskyting

Legg inn av Harald »

Jada, mor og far. Jeg skal prøve å holde meg i skinnet. :wink:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueskyting

Legg inn av Bowman »

Du har skrevet pølsevevet på riktig sted Harald. Det går bra. Hvor bor du nå? Jeg er ikke Stokkegutt, men innflytter fra Sandefjord. :-) Jeg liker pølsevev og vås veldig bra, men aller øverst kommer tøv. Jeg synes tøv er det desidert morsomste. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar