Artsbestemmelse av verdenstreet.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Allan »

På Skurven diskuterte vi (Glenn, Dag, Bjørnar og undertegna var i alle fall til stede) om hvorvidt Yggdrasil skal være ask (som er det tradisjonelle) eller barlind (moderne teori). Som erkekonservativ gjorde jeg et tappert forsøk på å føre logikk som bevis for at tradisjonalistene har "rett". I ettertid har jeg ved litt lesning sett at ikke alle mine argumenter holder mål, og som en ryddig debattant vil jeg gjerne rydde opp i det, samtidig som jeg håper at noen kan hjelpe debatten videre med gode argument som kan "bevise" at jeg tar feil! :wink:

For ordens skyld: jeg trakk slutning av kobling ask- spyd- gugnir- Odin- hengt i Yggdrasil. Dette er (må jeg innrømme) å strekke logikken vel langt. Det står ingen sted at Odin hang ni netter i Yggdrasil. Det står i Håvamål at han hang ni netter i det "vindfulle treet".

Yggdrasil nevnes i all hovedsak i Grimnismál og Valuspaa. Faktisk omtales det konsekvent som aski yggdrasils (asken Yggdrasil eller Yggdrasil- ask).
Se strofe e fra Grimnismál under:

Þríar rætr
standa á þría vega
undan aski Yggdrasils;
Hel býr und einni,
annarri hrímþursar,
þriðju mennskir menn.

32.
Ratatoskr heitir íkorni,
er renna skal
at aski Yggdrasils,
arnar orð
hann skal ofan bera
ok segja Niðhöggvi niðr.

Da er jeg ferdig med å trekke tilbake gammal og framsette ny argumentasjon. Kom igjen og overbevis meg! :)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Skaukraft »

Sakset fra Wikipedias artikkel om barlind (http://en.wikipedia.org/wiki/Taxus_bacc ... traditions):
"In traditional Germanic religion was Yggdrasill often seen as a giant ash tree. Many scholars are now agree that in the past an error has been made in the interpretation of the ancient writings, and that the tree is most likely a European yew (Taxus baccata). This mistake would find its origin in an alternative word for the yew tree in the Old Norse, namely Needle Ash (barraskr). In addition, ancient sources, including the Eddas, speak about a vetgrønster vida which means "evergreen tree". An ash sheds its leaves in the winter, while yew trees retain their needles."

At barlinda har vært sett på som hellig i en eller annen form tviler jeg ikke på, men jeg har alltid hatt det inntrykket at aska ble høyt skattet p.g.a. at den gav dem alt de trengte. Mange steder var de jo helt avhengige av løv fra aska for å ha nok for til dyra gjennom vinteren. Den gav dem våpen, ploger og deler til møllene og barken kunne males til mel.
Sitter med en arkeolog ved siden av meg nå, og han mener at jeg har rett i mine antagelser.
Vi var på Kulturhistorisk Museum i går, og der sto det utstillt et par laggede bøtter av barlind som kommer fra Oseberg. De ble vel neppe brukt til å oppbevare mat/drikkevann. Men kanskje de hadde en religiøs funksjon?
Har ikke funnet noen henvisninger mer pålitelige kilder i Wikipediaartikkelen, så enn så lenge så er Yggdrasil en ask i mitt hode.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Are »

Ikke for å være vrien, men....

Det kan vel i prinsippet være både ask og barlind. Det er argumenter som peker i begge retninger og det er tross alt snakk om en religion som er godt over tusen år gammel. Dette var på en tid der det var litt vanskeligere å kommunisere på langs av landet og på tvers av landegrensene. Ikke hadde de en standardisert religion med et fastsatt utdanningssystem for de religiøse lederne heller. Når man ser på andre religioner som kristendommen og islam har heller ikke de vært så utrolig flinke til ensretting. Ville ikke forundre meg om Yggdrasil også kan bety to forskjellige tretyper. Det er jo tross alt gammelt folkesnakk :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Hardwood »

Interessant diskusjon. Jeg har ikke peiling på dette, men jeg vil bare spørre om noen av dere har hørt om følgende : navnet barlind kan ha sin opprinnelse i at den har innerbark som minner om basten på lindetreet. Altså en lind med bar, derav barlind. Ble fortalt dette av en gammel mann, men jeg aner ikke om det stemmer.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Are »

Har også hørt det samme Hardwood. Har lest funnrapporter omhandlende middelalderske tau laget av bade lindebast og barlindebast.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Allan »

Are skrev:Ikke for å være vrien, men....
:wink:
Er det ikke nettopp det du er når du melder deg på en diskusjon for så å angripe premisset for diskusjonen? :P

Jeg er innforstått med at det kan bli litt kunstig å prøve å komme fram til et enkelt svar. Norrøn religion lar seg ikke nødvendigvis beskrive utfra vår måte å nærme oss problemet på, det ene utelukker kanskje ikke det andre.
Denne debatten er heller ikke ny: i en tekst om Yggdrasil (som kan leses på Heimskringla.no) forsøker forfatteren å tilbakevise barlindteorien, bla ved å så tvil om Snorres kunnskaper om trær. Han var tross alt islending, og på Island vokser ingen av de nevnte artene. Denne teksten ble publisert i 1917!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Are »

Det var vel ikke vrient. Det var en Ole Brum. "Ja takk, begge deler" :-)

Telogiske debatter som den dere er i gang med nå er vriene og omtrent like matnyttig som å diskutere hårfrisyren til Jupiter (guden)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Artsbestemmelse av verdenstreet.

Legg inn av Allan »

Are skrev:
Telogiske debatter som den dere er i gang med nå er vriene og omtrent like matnyttig som å diskutere hårfrisyren til Jupiter (guden)
Den hiver jeg meg gjerne på! Kort i nakken som en god romer. Mine 5 c.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar