Har lyst på ny bue (valgets kval)

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Har lyst på ny bue (valgets kval)

Legg inn av Trond »

Går rundt med skumle tanker om å investere en del av feriepengene i ny bue, og det med fruens velsignelse. :D Men jeg lider valgets kval... Har ikke tenkt å senke for mye penger i dette, men vil samtidig ha tak i noe jeg vil bli fornøyd med.
Den bua jeg til nå er mest innstilt på, er en Bearpaw Dakota langbue fra Ola's sortiment, men har også kikket litt på Samick buer. Samick ligger en del lavere i pris, mens Bearpaw Bodnik buene operer med en vanvittig garanti på 30 år :shock:
Uansett så er det langbue jeg har mest lyst på, som et supplement til min gamle recurve. Er det noen som kan bidra med egne eller andres erfaringer med nevnte buer, eller synspunkter rundt disse?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Har lyst på ny bue (valgets kval)

Legg inn av Kviljo »

Jeg kan dessverre ikke bidra med erfaringer fra noen av disse, men vil gjerne prøve og gjøre valget enda mer komplisert... :) Vil du ha en mer historisk langbue, så lager jeg gjerne en til deg. Miljøvennlig lagd, CO2-bindende og kortreist er det også :wink:

http://kviljo.no/bue/valnott/1.jpg
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Har lyst på ny bue (valgets kval)

Legg inn av Trond »

Takk, Kviljo - Både for tilbudet, og for at du gjør valget enda mer vrient. :wink: Skal tenke på det, men sjansen for at det blir en de to nevnte er nok størst. I hvert fall i denne omgang...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Har lyst på ny bue (valgets kval)

Legg inn av Bowman »

Jeg vil svært gjerne anbefale deg en real langbue og Ivar er svært flink til å lage nettopp det. Det er en helt spesiell skyteopplevelse å skyte med en nydambue eller en elb. Da får du en real variasjon til de mer tradisjonelle, moderne trad. flatbuene dine. Lykke til med valgets kvaler. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Har lyst på ny bue (valgets kval)

Legg inn av Are »

En real langbue uten glassfiber og pilhylle gir deg et innblikk i hvordan det var i gamle dagers buemiljø. Det gir deg i tillegg en inngangsbillet til det historiske buemiljøet. Har du allerede englassbue ville jeg gått for trebue. Det er flere på forumet som skyter begge deler.

Og som sagt over: Ivar leverer topp kvalitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Har lyst på ny bue (valgets kval)

Legg inn av Trond »

Som sagt tviler jeg overhode ikke på kvaliteten Ivar leverer på buene sine, men det er ikke den type bue jeg har lyst på nå. Høres kanskje litt selvmotsigende ut, siden jeg sverger til trebåt kontra glassfiber, men ser fordelene i å kombinere egenskapene til de to. Det blir nok en langbue i kombinasjonen tre/glass i denne runden, men frøet er sådd og spiren vokser seg kanskje stor nok til at jeg en dag prøver meg på å lage en bue selv. Det er i alle fall nok ekspertise å støtte seg på her inne. Etter å ha lest igjennom diverse tråder om buebygging, går det ikke an og ikke bli smittet...
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Har lyst på ny bue (valgets kval)

Legg inn av Trond »

Spørsmålet om jeg skulle kjøpe meg ny bue, ble avgjort med et lite tørt smell sist søndag morgen. Nedre bue-lem på min gamle gode recurve delaminerte og glassfiberen knakk på innsiden, altså et kompresjonsbrudd. Heldigvis ble buen bare skjev, den kollapset ikke. Men dens dager er talte. Etter noen timers fundering falt valget på en Bearpaw Cayuga fra Ola. En vakker 66" langbue på 35#. Bestilt i går morges, og hentet på posten i dag. Snakk om rask ekspedering fra TradBow!! Nå ligger den på kontoret mitt, og gjør resten av denne arbeidsdagen uutholdelig lang. Gleder meg helt vilt til å prøveskyte vidunderet. Blir jo helt drit-unge ingjen... :D
Svar