Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Trond »

Jeg har prøvd meg litt på stubbeskyting i nærområdet rundt der jeg bor, og det er betydelig artigere enn å skyte på vanlig blink. Og etter å ha sett på noen av filmene til GreyArcher på youtube har jeg fått lyst til å utvide "jaktområdet" mitt. Men siden vi bor i et land med masse snodige lover og regler, vil jeg prøve å unngå og gjøre noe ulovlig.
Er det lovlig å rusle rundt med pil og bue i norske skoger på jakt etter gamle trestubber, eller risikerer jeg å få politiet på nakken etter at en eller annen lettskremt turgåer har meldt i fra?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Kviljo »

Det er ikke noe lovverk mot det mener jeg. - men det er kanskje litt opp til grunneier. Stubber burde jo være OK, men selv ville jeg reagert på skyting på trær.

Pil og bue regnes ikke som våpen i lovmessig forstand, men jeg tror det står et sted i loven eller i en forskrift at det ikke er tillatt å drive med bueskyting på offentlig sted? Det er mulig jeg husker feil. Uansett, det er vel de færreste av oss som vil stå på torget og skyte... :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Trond »

Regner vel med at fra grunneiers side er det allemannsretten som gjelder. Uansett er grunneierne i mitt nærmiljø såpass spesielle at det å spørre om lov er ensbetydende med nei. Det var mest det juridiske jeg var "bekymret" for, og siden de norske skoger ikke faller inn under kategorien offentlig sted, skulle det vel ikke være noe lovmessig hinder i hvert fall.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Are »

Tror ikke regelverket sier noe klart og tydelig om bueskyting på offentlig plass. Da jeg bodde i Oslo dro jeg med meg blinken til nærmeste park og skjøyt der. Funka greit hvis man ser bort fra alle avbruddene jeg fikk fra nysgjerrige forbipasserende.

Personlig ville jeg ikke skutt på andres trær, men holdt meg til stubber og tuer. Kjøp judo-spisser hvis du ikke har.

Og selv om buen ikke er et våpen, er den det. Vær varsm og skyt ikke hvis det er fare for å treffe/skremme folk. Husk rikosjetter.

Sjekk gjerne hva allemannsretten sier. Jeg er ikke sikker på at den tillater aktiviteter som bueskyting.



Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av nidrinr »

Så lenge pil og bue regnes som sportsutstyr er det ikke noe i vegen med stubbeskyting. Og så lenge du ikke kan nektes å spille fotball der kan du heller ikke nektes å skyte pil og bue. MEN, om en av oss skulle finne på å skyte uforsvarlig og farlig nær folk og dyr, kommer det sikker en eller anna luring og lager en regel.

Største faren er vel at noen kan tru du er ute på tjuvjakt...
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Trond »

Kommer til å ta en tur innom mitt lokale lensmannskontor over helga for å fastsette det rent juridiske rundt det å ferdes med pil og bue i skog og mark. Kommer tilbake med en oppdatering.
Utover dette snakkes det om judopoints. Vet om disse, men har kikket litt på såkalte hexpoints eller bunnybusters. Er dette noe man får tak i gamlelandet?


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Stefflus »

Det er som regel en dårlig idè å spørre på lensmannskontoret. De vil gjerne være på den sikre siden når de svarer, så de pleier å ta i litt ekstra.

Derimot har jeg tilfeldigvis svaret da jeg har lurt på dette selv tidligere.
Dette er et tema som bestemmes av kommunens vedtekter. Disse er i de fleste tilfeller bare kopiert fra de andres, slik at de oftest er like, så strammer de heller inn ekstra der de ønsker.
Det vedtektene oftest sier er at "truende adferd på offentlig sted er forbudt", herunder kommer skyting med pil og bue, og dette er faktisk ofte presisert i vedtektene.

Skog og mark er ikke offentlig sted, turløype er det.

Det er dessuten ingenting ved bueskyting i utmark eller på frossen innmark som er til heftelse for en grunneier, så lenge man skyter stubber og ikke skremmer buskap.
Dette stiller seg annerledes dersom man skal arrangere noe, eller det er en fast foreteelse på et fast sted.
Imidlertid er det ikke usannsynlig at en grunneier tror man driver tjuvjakt, det er et litt vanskeligere tema. Hvis noe slikt er sannsynlig kunne det være en tanke å ringe inn en melding til den det måtte gjelde på forhånd. Men man burde ikke få et forklaringsproblem for politi eller oppsyn dersom man bare har butt redskap.
Brukeravatar
Trond
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 05 mai 2014, 07:22
Bosted: Hov

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Trond »

Da er det like greit at jeg ikke har kommet så langt som å spørre "øvrigheta" enda, og siden det ligger menneskets natur å ta alt opp i verste mening, så er vel beskyldninger om tjuvjakt ikke til å unngå :? Hmmm... konklusjonen er da at dersom man ønsker å bedrive jakt på gamle trestubber, bør man gjøre dette langt unna både allfarvei og oppgåtte stier. Lurer på om "Grey Archer" har samme utfordringer der han ferdes..?
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Stubbeskyting - Er det "lovlig" overalt?

Legg inn av Ingis »

Stubbeskyting er gøy! Jeg og en kamerat er stadig i skogen å jakter på stubber og tresopp. Ta hensyn og hold deg unna stier for turfolket, så går det helt sikkert greit. Samme regler som jakt med hensyn til sikkerhet. Lykke til! :D
"Back to nature!"
Svar