Klasseinndeling

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Klasseinndeling

Legg inn av Ingis »

Norsk Langbuelags klasseinndelinger ble med NM Utendørs 2013 forandret i lengdeskyting. Hva med å gjøre det samme i presisjonsskyting? Hva tilsier at vi skal ha herre og dameklasse i innendørs NM? Hva med juniorene?
Tar opp dette så vi kan få en diskusjon på dette også.
God Jul til alle der ute!
"Back to nature!"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Kviljo »

Et av motargumentene ved innføringen av vektklasser i lengdeskytinga, var at man da ikke ville ha reservert premier for junior og dame. Siden klubben i hovedsak består av senior herrer, tror jeg det er lurt å fortsette å holde på junior- og dame-klasser.

Samtidig kan jeg se at det ville vært gøy med vektinndelinger også i presisjonsskytingen, da det inntil en viss grad er enklere å skyte godt med en lett bue. Det er gjerne mer historisk riktig å skyte en tyngre bue, og slik sett fremmer man ikke det å skyte tyngre buer med den ordningen vi har i dag. Finnes det andre måter å fremme bruk av tyngre buer i presisjonsskytingen?

I alle tilfeller mener jeg at vi bør forsøke å ha et så enkelt regelverk som mulig, slik at konkurransene blir enklest mulig å forstå og gjennomføre. Dermed tror jeg ikke man bør vurdere å si ja-takk til begge deler.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Hardwood »

Sett fra juniorene sin side så har de voksne den fordelen at de har hatt bedre tid til å trene presisjon. Tålmodighet og selvinnsikt spiller en viktig rolle også. Jeg tror det er motiverende for de yngste å ha juniorklasse fremdeles. Dameklasse derimot, er jeg mer åpen for å diskutere.
Nå er jeg enda gladere for at vi endret reglene for lengdeskytingene. Jeg må nemlig legge presisjonen på hylla, og kan i fremtiden ikke drive med å skyte med tunge buer. Skulderen er ødelagt. Jeg skal klare 2 x 6 skudd med 50 pund riktignok. Hvis ikke vi hadde de to lettere klassene, hadde jeg kanskje ikke vært motivert nok for å fortsette med lengdeskytinga.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Lurz »

Uffda! Det var da triste greier Hardwood.
Er enig i at vi bør fortsette med juniorklasse. Når det gjelder dameklasse så tror jeg vi bør fortsette med det også. Kan være en ekstra motivasjon for de ikke altfor mange damene vi har med. Er ikke enig i at vi skal innføre vektklasser i presisjon utifra noe av det samme tanken som gjør at jeg ikke vil nekte glassfiber i rytterbuene. For en person er en 70-punds bue lett, for en annen er en 40-punder for tung. Hver skytter velger en bue som passer, ser ingen grunn til å premiere styrke i presisjon. Tror vi må leve med en del "urettferdighet" ellers er vi over i "fitaland" der det skal være millimeterregler for alt.

Godt år og fred!

(....prøver å tenke mens han skriver :shock: )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Bowman »

Trist å høre at du har ødelagt skulderen Hardwood. Men håper vi får se deg på lengdeskytinga på NM. Er det slik fatt at du ikke blir med på inne NM? Vektklasser i presisjonsskytingen høres spennende ut. Høres ut som vi har litt av hvert å snakke om på årsmøtet.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Lurz »

Glemte en ting.
Vi bestemte vel at reglene for klasseinndeling i lengdeskyting skulle opp igjen på ordinært årsmøte. Er det noen som er i gang med å presisere/endre/lage forslag?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Hardwood »

Det stemmer. Nei, vi har ikke gjort noe med denne saken siden nm. Har tenkt litt på det, kanskje på tide å gjøre det nå.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Bowman »

Jeg bidrar. Skulle liksom være styrets representant. Kan vi ikke se på det rett etter jul. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Hardwood »

Det gjør vi. Så får vi prøve å samle inn igjen alle meningene og forslagene som kom fram under og etter nm. Nå har vi jo prøvd det i praksis en gang, men vi har ikke tatt noen skikkelig oppsummering etterpå.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Klasseinndeling

Legg inn av Vibeke »

Føler at jeg egentlig burde komme med ett fornuftig innlegg her, som dame, men...
Litt usikker på om jeg har noen veldig sterke meninger i noen retning.

Prøver allikevel å knote ned noen tanker...
Hvis en skal se veldig enkelt på det: Gjennomføringsmessig er det enklere å dele inn klassene etter kjønn og junior, enn etter vektklasser.

I forhold til prestasjoner og muligheter for å oppnå gode resultater i det ene systemet kontra det andre så tror jeg vi kan finne ting som taler for både det ene og det andre. Jeg føler kanskje at uansett hva vi velger så vil de som har mulighet for å få/lage/skaffe seg utstyr som er tilpasset sine evner vil få bedre resultater enn de som "bare skyter med det de har" for å være med.


Med det i tankene tror jeg vi bare må få ett fornuftig forslag ned på papiret og vedta hvordan det skal være slik at det ikke er noen tvil.

Vil også legge til at hvis det blir så valget faller på vektklasseinndeling så må det på plass en bedre organisering av "innveiing" av buene enn slik det var i Haugesund!
Svar