Utstyrsregelverk

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Utstyrsregelverk

Legg inn av Ingis »

Først vil jeg si at dette ikke er noe forsøk på å ødelegge julefreden. Jeg er kun ute etter å lodde stemningen for en regelendring på utstyrsfronten. Jeg er klar over faren for å bli mistolket, men tar sjansen.
Hva med å forby buer med glassfiber?
Hvorfor?
Påstand: En bue med glassfiber i hendene til en GOD bueskytter, vil være mer stabil enn en trebue, som kan gi fordeler under en lang konkurranse som NM.
Grunnen til at rytterbuer med glassfiber ble godkjent til presisjonsskyting under NM, var at disse buene i kun naturmateriale var svært dyre i innkjøp. I løpet av de senere år har kanskje grensen for hva som bør godkjennes som er en historisk rytterbue blitt vanskeligere å avgjøre. Er det nok at buen er kort og ligner på en rytterbue?
Det hadde vært lettere med et regelverk hvor kun buer laget av naturmaterialer blir godkjent i Norsk Langbuelag.
Jeg er klar over at tusenvis av billige rytterbuer er solgt i Norge de senere år. Det er ikke mange av dem som stiller på NM. Jeg har intet i mot rytterbuer, da jeg selv har glede av min rytterbue som jeg kjøpte for to år siden.
Økonomisk er det ingen argument for å godta "billige" glassfiberbuer, da en bra trebue kan erverves for omtrent samme pris. Tanken på en egen rytterbueklasse har streifet meg, men type bue som blir benyttet må være opp til deltagende skyttere. Det er glassfiberen som er saken her.
Håper vi kan ha en saklig og fin diskusjon her på forumet, så blir det eventuelt årsmøtet i mars som avgjør om det blir noen endring. Foreløpig er det ikke kommet noe forslag om dette, men jeg ønsker å lodde stemningen.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Kviljo »

I prinsippet er jeg enig. Det ville gi et enklere regelverk dersom moderne materialer var helt utelukket. Samtidig er jeg litt usikker på om det vil være til vår fordel at vi stenger ute glassfiberbuer. Har noen fått pallplassering med glassfiberbue?

Innenfor samme problematikk har man storprodusenten Grozer, som selger såkalte bio-kompositt-buer. Disse påstår de at kun inneholder naturmaterialer, mens det nevnes at limet i buen har fått en fiber-forsterking. Flere har rapportert om at det befinner seg vanlige glassfiberlaminat i disse buene, og det er god grunn til å tro at dette er riktig. Dermed har vi et problem når deltagere kjøper seg en bio-kompositt-bue av Grozer i god tro om at den kun inneholder naturmaterialer, mens den i realiteten bare er en pent tillagd glassfiberbue.

Jeg ser for meg at dersom vi skulle forby glassfiber helt, så må vi tillate at enkelte etternølere får lov til å delta med sin glassfiberbue i det påfølgende året. Altså at man ved teknisk kontroll nevner regelendringen, men gjør unntak i ett år.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Are »

Takk Ingar. Du kommer med et forslag Per Onsrud og jeg har diskutert på telefonen noen ganger.

Helt enig.

Og Ivars forslag om å ta det gradvis er en god ide. Har selv sett en av Grozers biokomposittbuer gå i oppløsning og det minnet ikke mye om naturfiber. Selv eieren innrømmet at det neppe var naturmaterialet og ble ganske skuffet da han følte seg lurt. Kanskje verdt å opplyse på hjemmesiden til NL også om akkurat dette.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Hardwood »

Godt forslag synes jeg. Jeg stemmer for. Ikke fordi jeg har noe i mot å konkurrere mot en som har glassfiber i buen, men fordi det bør være naturmaterialer i buene som brukes i NL.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Allan »

Hardwood skrev:det bør være naturmaterialer i buene som brukes i NL.
Enig!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av dagsunde »

Kviljo skrev:... Har noen fått pallplassering med glassfiberbue?
Line Ridderstrøm har vel vært på pallen endel ganger innendørs, og jeg tror rytterbuen hennes er glassfiber...(?)

Ellers...
En glidende overgang med et år eller to med "grace" periode, så er jeg for kun naturmaterialer.
(Sekundært en egen klasse, eller at resultatet merkes "Glassfiber")

Uansett må buetypen være av "historisk" karakter/Ikke fabrikkkonstruksjon.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Lurz »

Så får jeg være uenig. Veldig!

For det første tviler jeg veldig på utgangspunktet, at en rytterbue med glassfiber vil være mer stabil (og dermed presis) enn en trebue. Nå presiseres det riktignok "i hendene på en GOD bueskytter" så jeg har vel ikke noen førstehåndskunnskap her :twisted:

Det økonomiske argumentet bommer også etter min mening. Det har vel alltid vært mulig å kjøpe en billig langbue som er like billig som en plast rytterbue, men det er ikke det som har vært poenget. Poenget har vært at de som ønsker å skyte rytterbue skal ha muligheten til det. Uten å måtte betale skjorta.

En tredje ting er rekruttering. Om det kommer folk på vei inn i miljøet, med en bue som ikke gir noen fordeler (imho) så er det lite vennlig å avvise. Og rekrutteringsmulighetene er der. Som Ingis sier, det er solgt masse billige rytterbuer rundt omkring.

Egen rytterbueklasse ser jeg som helt meningsløst i presisjon.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Hardwood »

Kan være du har et par poeng der Lars. Vel, ingen grunn til å forhaste seg. Det viktigeste motargumentet er vel som Are nevner at på ute nm vil en trebue kunne endre seg en del om været er vått. For eksempel så veide jeg blinkbuen min nøye før jeg dro nedover i sommer. Selv om været var bra så tok buen opp 5 gram fukt i løpet av helga. Om det hadde vært høyere luftfuktighet ville nok buen tatt opp mer. For en som skyter 26 treff på 50 m f.eks, vil en slik endring ha betydning. Men men...jeg har ikke en veldig sterk mening om dette.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av dagsunde »

Det plagsomme med Lars er at han tenker før han skriver, og det fører alltid til at han har gode poenger. .. ;-)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av GreenMan »

dagsunde skrev:Det plagsomme med Lars er at han tenker før han skriver, og det fører alltid til at han har gode poenger. .. ;-)
Bilde
Jepp, og selv er jeg enig med begge sider av saken. På den ene siden ser jeg de som ønsker å jobbe for mest mulig "regelriktig" gjennomføring og med minst mulig urettferdighet, på den annen side så er det som Are sier, bruk av materialer som man ikke har kontroll på fra forskjellige leverandører. Jeg ser ikke hvorfor en plastikk hornnbue skal ha noen fordeler fremfor en ekte hornbue på stabilitet i forhold til skyting. Og det er jo ikke akkurat så mange som har laget hornbuer her i landet (Ivar, Lars og Bjørnar?). Resultatene viser jo ikke at det nødvendigvis er noen fordeler med glassfiber. Det eneste som egentlig hjelper er å skyte mer, uavhengig av hva man skyter med.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Bowman »

Buer og piler knyttet til konkurranser i NL regi bør være laget av naturmaterialer. Det er et godt utgangspunkt. Jeg er imidlertid enig med Lars i at prislappen på en ekte hornbue blir for drøy for "hvermansen" som ønsker å benytte rytterbuer i konkurransene. Jeg har også mye glede av min nyanskaffede rytterbue i glassfiber selv om jeg aldri kommer til å bruke den i konkurranser knyttet til NL. Jeg kommer til å glede meg over den frem til jeg har fått laget meg eller på en annen måte anskaffet meg en i horn, tre og sener. Går det ikke an å gjøre et unntak når det gjelder rytterbuene? Det går jo selvsagt an å være kompromissløs streng når det gjelder dette, men det har litt med å være litt myk i kantene, men ikke for myk...he he. Dette er ikke lett, eller kanskje det nettopp er lett. Forby alle plastmaterialer, (strengene også) still krav til historisk korrekthet. Det gjelder antrekk også. Men ingen klarer å være 100% riktig til enhver tid. Det var nå dette med skjønn da. Jeg heller nok mest i retning av forbud, men ønsker ikke å gjøre det vanskelig for noen. Jeg synes ikke at rytterbuene bidrar til noen estetisk sjenanse. Da synes jeg dårlige antrekk er værre.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av nidrinr »

Jeg er nok enig med Lars.. En ting er at jeg liker at det ikke brukes moderne materialer, men en anna ting er at jeg ikke liker å utelukke noen. Og jeg klarer ikke å se at fordelene er så store at de skulle veie for noe. Da er jeg nærmere å ville innføre regler som 10% avslag på lengden i lengdeskyting for buer med moderne strenger..

Forresten står det på sida til Grozer (og vi fikk det godt forklart når vi var i Ungarn), at biokomposittbuene inneholder moderne fiber. "..and the glued layer gets a fibre strengthening." Så det bør ikke overraske noen om de "plutselig" finner ut av det.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Are »

Ser ikke ut som siste versjon av regelverket ligger ute på hjemmesidene. Fint om de kan bli lagt ut. Og det er også fint om det står på hjemmesiden når regelverket ble revidert. Det er ikke så lett å vite om det er siste regelverk som ligger ute hvis man ikke deltok på sist årsmøte og husker hvilke endringer som ble gjort der.

Forresten artig forslag angående strengematerialer Daniel. Jeg ville i alle fall gått helt og holdent til naturmaterialer da.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Ingis »

Jeg er absolutt ikke ute etter å stenge noen ute, og kan ikke helt se at noen blir dette. Hvis man er interesssert i å skyte historisk bue kan man jo anskaffe seg en ordinær langbue i heltre/laminat i tillegg. Hvor mange stiller på NM med rytterbue? Hvilke krav skal vi eventuellt stille til buens historiske korrekthet?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Kviljo »

Daniel, "fibre" kan vel tolkes både i retning av glassfiber og naturfiber. Om Grozer ønsket å være ærlig på det, ville det vært nevnt klarere at det er moderne materiale. Jeg syntes det kan være på sin plass at vi nevner dette i lengde-regelverket vårt, da mange har blitt lurt av markedsføringen.

Det er nok også på tide å oppdatere regelverket vårt. Skal se om jeg kan ta en runde på det med styret.

Ingis har også et poeng i forhold til hvor vi skal sette grensen for hva som er en historisk rytterbue og hva som ikke er det. Det ville vært greit med en presisering av dette, om vi klarte å finne en god forsvarbar grense som vi kan benytte oss av når regelverket skal håndheves. Sagt på annet vis, vi bør ha en god grunn for å utestenge de som eventuelt kommer med en glassfiberbue som bare tildels etterligner en hornbue.

I utgangspunktet tror jeg det å tillate flest mulig å delta er det som veier tyngst, selv om vi bør ha som mål at flest mulig skal skyte buer av naturmateriale.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar