Utstyrsregelverk

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av nidrinr »

Ang. buene til Grozer så vil jeg egentlig forsvare han litt på det med å være ærlig på materialer. Jeg trur nok ikke han prøver å lure noen til å kjøpe ei bue de trur er glassfiberfri med biokomposittbuene. Vi fikk en veldig god forklaring OG presisering på det når vi var der, at biokomposittbuene inneholder glassfiber. Nå skal det også sies at det slett ikke er alle i Ungarn som snakker flytende Englesk, så noen oversettelsesutfordringer vil man støte på.

Klipper og limer fra sida til Grozer forklaringa på biokomposittbuer:
"Biocomposite laminated bows.
New technology.
Actually it combines the laminated, the TRH laminated, the TRH Extra II laminated bows.
And to some extent the extra III bows as well. The bows made by this technology consist of the following materials: the middle layers of wood, the inner layer of pressed horn, while the outer layer of pressed sinew plate. These two layers are glued to the wooden plate by modern glue and the glued layer gets a fibre strengthening.
Due to these biocomposite materials and the modern technology these bows are faster then the simple laminated bows. They are appreciably soft and without any resonance when drawing.
These bows give almost the same shooting experience than a hornbow and even their appearance is similar, although the biocomposite bows are flatter."

Når det står at biokomposittbuene er en kombinasjon av de andre virker det i alle fall rimelig klart for meg at det er glassfiber i dem, og at det bare er Extra III som er laga på "gamlemåten" med naturmaterialer.

Uansett er det i alle fall klart for alle som leser denne tråden nå :) -OG det er klart at jeg må få somla meg til å lage ei hønnbågå snart.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Bowman »

Jeg har vært litt ullen og upresis når det gjelder dette. Jeg ønsker at buer som brukes i konkurranser med NL skal være laget i naturmaterialer. Det som skjer da er at jeg gjør det vanskelig for en av mine beste venner i skyttermiljøet. Han skyter med rytterbue og vil da ikke kunne delta på inne-NM. Det er dette som kalles dilemma. Jeg kan jo selvsagt be han om å anvende en langbue, men han trives med rytterbuen sin. Han tilfredstiller kravene med historisk drakt og alt det der. Han ser for meg ut som en historisk skytter, men han har glassfiber i buen sin fordi den hornbuen han muligens ønsker seg koster fra 9000,- og oppover. Hva med å innføre draktkrav på inne NM? Det kunne jeg godt tenke meg, selv om jeg har stilt i olabukse på de to siste. Jeg har ikke noe imot å stille i historisk drakt på det kommende.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Hardwood »

Hva med å tillate deltakelse men ikke rekorder og pallplassering ?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Utstyrsregelverk

Legg inn av Bowman »

Det er jo selvsagt også en mulighet.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar