Fredagskos med ny info.

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Fredagskos med ny info.

Legg inn av Oddbjørn »

Eksperimenterer med koking av fiskeblærelim, så får vi se om det blir lim eller fiskesuppe. Bruker her blærer som jeg kjøpte fra Kina.
Bilde
Sist redigert av Oddbjørn den 16 jan 2014, 12:43, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Fredagskos.

Legg inn av Bowman »

Jeg har akkurat kverka en av akvariefiskene mine. Synd jeg ikke så dette før. Kunne blitt gullfiskratatttttaouillllleioulubberdukisk........ :mrgreen:
Lukter det jævlig?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Kviljo »

Nice! 8) Ser egentlig ut som om det har blitt lim allerede :) Hvor lang tid tok det for å løse de opp?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Oddbjørn »

Bilde
Rapport fra limkokinga. Det første forsøket ble jeg ikke fornøyd med, jeg fulgte en beskrivelse som sa: bløt blærene i kaldt vann 24 timer, varm opp i vannbad en time, kjør i blender og fortsett oppvarminga. Selv etter siling ble det mye klumper, men limet var sterkt, rent trebrudd i prøvebiter av alm.
Neste forsøk som bildene er fra, brukte bare noen få blærer, det er jo gull. Begynte oppvarminga uten bløtlegging, holdt på 60grader. Induction kokeplater er fine, det er så mange innstillinger så jeg fant en som holdt temperaturen på jevnt 58-60. Hadde lokk på så vannet ikke skulle fordampe. Hadde egentlig tenkt å la det stå i 24 timer for å se om blærene ble helt oppløst, men etter 8 timer var de blitt så bløte at jeg kjørte hele suppa i blenderen. Litt var ikke oppløst så tibake i vannbadet 4 timer til, så en ny tur i blenderen og gjennom en sil. Det lille som ikke var oppløst var så bløtt at det bare kunne moses gjennom silen med ei skje.
Så tilbake til vannbadet nå uten lokk på samme temperatur til inndamping. Etter et par timer begynner suppa å tykne til tynn sirup, det er ikke mye igjen nå, se bilde. 6 stk prøvebiter var kjørt over avretteren til prøveliming, 2stk alm som ble seisa to ganger med tynt lim og tørket før den endelige liminga med full styrke lim.
4stk hickory , hickory kan være vanskelig å lime så jeg vil få en god indikasjon om limet er godt. To av bitene ble seiset en gang, de andre ikke. Skal få tørke 24 timer før jeg slår det opp.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Oddbjørn »

Litt mer. Gelatinere eller stivne, jeg velger å bruke ordet stivne. Siden limet var laget av fiskeblærer hadde jeg trodd at åpentiden ville være lenger enn den ble. Limet stivnet i vanlig romtemperatur omtrent like hurtig som hudlim. Prøvestykkene var ikke varmet opp. Det limet som dere ser på det hvite plastlokket ble til bløt gele allerede etter ca 10 minutter. Jeg skal gjøre et par andre forsøk. 1. Halvere oppvarmingstiden. 2. La varme opp i 24 timer på 60 grader. Så får vi se om limet oppfører seg forskjellig fra dette forsøket. Hadde man bare en tidsmaskin så kunne man gått tilbake og sett hvordan buemakerne til Djengis Kahn lagde limet sitt. :D Oddbjørn. Will keep you posted ( enten dere liker det eller ikke)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Kviljo »

Ti minutter åpentid er flott. Da har du god tid til å klemme på plass hornene når de skal limes. Såvidt jeg har forstått avhenger gelatineringstemperaturen på badetemperaturen for fisken. Fisk fra kaldt vann = lav gelatineringstemperatur, mens fisk fra varmt vann gir noe høyere gelatineringstemperatur.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Fredagskos.

Legg inn av Hardwood »

Dette liker vi 8) limet er sikkert veldig bra. Jeg tipper at siden limet ditt gelatinerte raskt, så er konsentrasjonen høy. Du vet sikkert gelatineringstemperaturen er avhengig av konsentrasjonen. Jeg pleier å ta en prøve av limet og veie på brevvekt. Så lar jeg det tørke helt inn, og veier det igjen. Da kan du regne ut rimelig nøyaktig konsentrasjon. Det er vel ikke nødvendig med høyere konsentrasjon enn ca 25 - 30 %. Da burde limet ha bra åpentid.
Jeg har brukt blærer fra torsk, det har i alle fall blitt utrolig bra lim !
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Oddbjørn »

Ivar åpentiden er ikke 10min. men omtrent som hudlim, det var det jeg mente. Bjørnar, hvordan gjør du den utregningen?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Fredagskos.

Legg inn av Hardwood »

Du kan f.eks veie nøyaktig 10.0 g lim på et lite tefat e.l.. Når limet har tørket helt ut, veier du det igjen. Hvis limet da veier f.eks 3,5 g, da er konsentrasjonen på limet 35 %. Dette forutsetter at alt vannet har forlatt limet.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg driver og eksperimenter med fiskeblærelim for tiden. Med blærene jeg fikk fra Kina har jeg enda ikke kommet til et resultat som jeg er fornøyd med.
Nå har jeg gått over til blærer fra Stør som kommer fra Bulgaria.
Første forsøk: Bløte i kaldt regnvann i 24 timer, så varme opp med litt vann i dobbel kjele til 55C. Etter en time var nesten alt oppløst, sile gjennom rent klede og la evaporere til det er som tja, lønnesirup. Limte sammen trebiter i eik, hickory og gran, rent trebrudd ved å slå bitene fra hverandre.
Forsøk nr. 2.
Bilde
30 gram tørre bærer.
Bilde
Bløte i kaldt regnvann.
Bilde
etter 48 timer ser det slik ut.
Bilde
Mose i morter.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Oddbjørn »

Bilde
I dobbel kjele, temperatur i ytterkjelen er 50 C til å begynne med. Vann er ikke tilsatt deigen foreløpig.
Bilde
Allerede etter 5 minutter begynner det å smelte til lim, øker nå temperaturen slik at limet holder 55 C.
Bilde
Etter en halv time har vi fint lim, utrolige greier disse Størblærene.
Limet var litt tykt så jeg tilsatte 0,5 dl regnvann.
Bilde
Siler gjennom ren finmasket klede, ca 1ts groms.
Bilde
Har fint lim nå, lar det evaporere ned til lønnesirup konsistens mens jeg seiser prøvebiter.
Bilde
Prøvebiter av bøk, hickory og gran dratt over med tannhøvel stål og seiset vått i vått 3-4 ganger og tørket litt før liming.
Sist redigert av Oddbjørn den 14 jan 2014, 12:18, redigert 1 gang totalt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fredagskos.

Legg inn av Oddbjørn »

Bilde
Bitene med skrift tørker uten tvinger, jeg valgte å prøve hickory og bøk da jeg har funnet tidligere at disse treslagene er vanskelige å lime med animalsk lim.
Bilde
Ferdig lim, 30 gram tørre blærer ga ca 1 dl ferdig lim. Hele kokeprosessen tok ca. 1 time.
Bilde
Veier opp nøyaktig 10 gram lim for å sjekke lim konsentrasjonen.
Jeg kommer til å vente 3 dager før jeg slår prøvebitene fra hverandre.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fredagskos med ny info.

Legg inn av Lurz »

Veldig spennende. Gleder meg til fortsettelsen!
Hva slags fiskeblærer brukte du i det første forsøket? Norsk Torsk?
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fredagskos med ny info.

Legg inn av Oddbjørn »

Hei Lars. Første forsøket var også med størblærer fra Bulgaria.
Det er de jeg fikk fra Kina som jeg viser i første delen av posten jeg foreløpig ikke er fornøyd med.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fredagskos med ny info.

Legg inn av Lurz »

Pazuzu på atarn?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar