Må bare vise frem... :)

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Oddbjørn »

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Oddbjørn »

Her har vi det, nifst flott.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Oddbjørn »

Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Are »

Dette var en flott klinge Oddbjørn. Mønstersmiing er alt for lite brukt på sverd. Skulle gjerne sett et sverd som var komplett, eller lager den danske smeden bare halvfabrikat? Og hvis jeg kan være så frekk, hva koster en slik klinge?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av dagsunde »

Wow! Det var vakkert...
Appropos barberblad, Are...

Jeg er fortsatt ei kløne når det gjelder den siste "touchen" på en egg...

Kunne du tenke deg å være litt tilgjengelig under buemakerseminaret med en sammenrullet avis eller noe, klar til å klaske meg i bakhodet når jeg gjør feil? :wink:

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Oddbjørn »

Eivind lager også ferdige sverd, her er et par bilder. Det ene er et bilde av et bilde så det er uklart, de blanke og brune stripene er innlagte sølv og kobbertråder.
Are, pris på slike klinger er 8-9 tusen CKPL, ikke dyrt synes jeg. Finner man noe tilsvarende laget i Tyskland kan man doble prisen. De siste to bildene viser hvordan noen av sverdene fra Ilerup Ådal ble smidd.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Are »

Snasent dansk smiarbeid Oddbjørn. Prisen var ikke ublu. Det er omtrent på linje med et Albionsverd med toll og frakt. Kan du ta med det danske til buemakerseminaret. Hadde vært artig å tatt en nærmere titt på arbeider.

@Dag selvsagt. Står alltid til disp når det gjelder å denge noen i bakhue med en avis. Note to self: pakk avis.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Oddbjørn »

Are, jeg kommer dessverre ikke oppover i år. Oddbjørn.
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Jedi Jordal »

Nydelig damask smidd sverd Oddbjørn you're a lucky lucky man :-D
Her er også noen fantastiske nydelige sverd:
www.fableblades.com
http://www.templ.net/english/

Var man bare millionær...
Archers ignite!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Oddbjørn »

Mange flotte sverd, litt av en godteributikk. :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Lurz »

Da må jeg bare legge inn en link til noe av det råeste..... :shock:
http://powning.com/jake/

edit:
Og Ulfberh+t
http://www.youtube.com/watch?v=nXbLyVpWsVM
"If it breaks you get to keep both parts"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av nilstor »

[/u[URL=http://s283.photobucket.com/use ... .jpg[/img]rl]

En bueskytter må ha en skikkelig kniv (iallfall hvis han - som jeg - ikke har umiddelbar tilgang på sverd!), derfor tok jeg opp igjen en gammel hobby jeg syslet med for mange år siden. Jeg oppdaget at mitt smule buemakeri hadde avstedkommet en del kapp og rester av forskjellig slag. En del av det var det for mye av til å kastes sånn uten videre, men stort sett uegnet til buemakeri.

Hva gjør man så? Jo, graver fram noen knivblad som har ligget og samlet støv i laaaang tid, og så bruker man avkappet til å lage skaft av.
Kniven til høyre har skaft av fallhorn fra rein. Jeg fant det på rypejakt mellom Steinhøa og Råtåsjøhøa i Folldal en gang først på åttitallet, og storparten av det har gått med til buenokker. Endestykkene er fra håndtaket på en av de mange buene som røk. Husker i farten ikke hva tresorten heter, men det er iallfall mørkt, tungt og hardt og utenlandsk.

Kniven til venstre har skaft fra samme gevir, men har endestykker i messing. Bladene på begge er fra Brusletto.

Kniven i midten er litt spesiell, det er en helt egen design, og jeg var heldig nok til å få en av landets aller beste knivsmeder, Bjarne Engli, til å smi den (eller dem, han smidde fire blad for meg). Tre har det blitt kniver av, det fjerde overveier jeg å beholde uferdig som samleobjekt. Denne kniven har forøvrig vært trofast følgesvenn på utallige telt-, jakt- og fisketurer de siste tretti årene, men har tatt alle utfordringer på strak arm! Og eggen holder minst like bra som på min Puma Four Star Nicker! I motsetning til de to andre, har denne gjennomgående blad med påklinkede grepsplater i masubjørk. Det hører selvsagt med til historien at knivene også har slirer, men det var ikke tema denne gangen ...

Knivmakeri anbefales når/hvis man blir litt lei av å lage buer og piler! Og, reinshorn er fantastisk godt å holde i. Lett pussung med fin stålull, deretter noen omganger med fineste dansk lærfett. så blir overflaten som silke!

Dessuten, jeg ber så meget om unnskyldning desom noen mener jeg har kuppet tråden!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Jacob97 »

Kukri kjøpt på Oslo middelalderfestival. Var nødt til å lage nytt kjefte etter at det forrige sprakk opp etter en uke med konstant bruk. Furu farget svart med narvsverte og senere innsydd i mykt lær.
Bilde

Laget bursdagsgave til mor for noen uker siden. Blad av rustfritt stål (410) og skjefte av kunstig elfenben. Knivbladet var nesten helt svart etter herding, så det tok mange timer å polere det for hånd. Nå kan jeg (nesten) speile meg i det.
Bilde

Ferdiggjorde en foldekniv i høstferien. Grepsplater av G10 og blad av UBH elmax. Denne eggen KAN jeg speile meg i! :D
Bilde
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Må bare vise frem... :)

Legg inn av Lego »

Fyller på med ett bidrag, masurbjörk og silver.
Vedlegg
curlybirch_silver.jpg
(150.48 kiB) Lastet ned 3921 ganger
Svar