Lengde...

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Lengde...

Legg inn av dagsunde »

--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengde...

Legg inn av Christian »

Urettferdig! Alle skjønner jo at pila vil lengst mulig vekk fra mannen som også innehar rekorden for flest kleine klemmer :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lengde...

Legg inn av dagsunde »

Christian skrev:Urettferdig! Alle skjønner jo at pila vil lengst mulig vekk fra mannen som også innehar rekorden for flest kleine klemmer :roll:
Kulturrelativisme, Christian... Kulturrelativisme! :D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengde...

Legg inn av Kviljo »

Egentlig er det ikke så imponerende, om man ser det i sammenheng med dette:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... etres.html

Man trenger altså bare 35 pund for å skyte nær 500 meter - om man skyter med moderne materialer i bue og pil. De 653 meterne ble også skutt med det.

Men, det skal også sies at Monus har skutt over 460 med bare naturmaterialer. Det er kult! - og om ryktet er rett ble det skutt med bare 50 pund :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengde...

Legg inn av nidrinr »

Artigste med den videon er alle som med VELDIG feil teknikk for tunge buer prøver å dra opp bua hans.. Når vi var i Ungarn fikk jeg prøve å trekke opp buene hans, og det var ikke vanskelig. Jeg fikk se på alle buene han hadde, og det var flere pene buer der, både med og uten glassfiber. Jeg fikk et godt inntrykk av gutten jeg. Han en kar som går 110% inn for det han gjør og er veldig seriøs i alt han foretar seg. Aller mest imponert er jeg over langholdspresisjonen hans. Lengdene han får kommer fler til å få til snart. (Gi en 200#@32" tartarbue til Gibbs for eksempel....)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Lengde...

Legg inn av Christian »

Eller utstyr flere med piler som passer til bua :wink: Hvis man klarer over 400m med en 50#er så har vi mer å hente på teknikk og utstyr en på ubegrenset buestyrke.

Men lengdeskyting med en 200# tartar hadde vært rimelig tøft 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengde...

Legg inn av nidrinr »

Sant det Christian, men jeg fikk også høre at gutten bruker flere timer i snitt hver dag for å lage/finpusse og teste lengdepiler. DER har vi definitivt noe å hente. Og jeg trur nok at om man perfeksjonerer ei lengdepil til en 200# bue, går den vesentlig lenger enn ei tilsvarende perfekt pil til ei 50# bue.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengde...

Legg inn av Hardwood »

Til opplysning : Joszef Monus brukte karbonpil da han skjøt 467 m med 50 punder. Jeg skjønner ikke hvorfor. Da kan han jo like godt bruke karbon i bua også :?
Men-men...hadde tyrkerne hatt det, så hadde de brukt det. :mrgreen:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengde...

Legg inn av Kviljo »

Csáki Roland reported this about the 467 meter shot on the Tirendaz group: "Laminated (wood/fibreglass) bow, his own making, full length wooden flightshooting arrow (no siper or other draw extender device), light appr. 2 o'clock wind."
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengde...

Legg inn av Hardwood »

Ok, I stand corrected. Da var det altså ikke karbonpil, men glassfiberbue. Jeg leste at han hadde brukt karbonpil på en av rekordene i alle fall, var det 653 m-skuddet da ?
Skulle gjerne visst hva de mente med "full length arrows". 32" høres upraktisk ut.
Jeg skulle gjerne sett at Monus prøvde seg med kun naturmaterialer. Det er litt provoserende at han sier å ha slått de gamle rekordene så lenge han bruker glass og karbon.
Men når det er sagt, så er det godt gjort uansett, lengdene er på høyde med de amerikanske "verdensrekordene" tror jeg, lurer på om de kaller det "Field bow" eller noe slikt.
Kanskje vi blir nødt til å angripe saken på den eneste rette måten; å prøve selv, med historisk design, men med glass og karbonpil !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengde...

Legg inn av Kviljo »

Stemmer det, det var karbonpil for 653-skuddet.

Nå viser det seg faktisk at en annen kar, fra Mongolia, satte rekord på 486 meter med hornbue av mongolsk design og trepil. Bue på 68 pund. MYE medvind tror jeg, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengde...

Legg inn av Hardwood »

Ha ! Tøft.. Det er på tide at vi også får oss en skikkelig medvindskyting igjen snart. Vi bestiller nordlig frisk bris og opplett på søndagen under NM.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengde...

Legg inn av Kviljo »

Absolutt!

Jeg lurer på hvordan de gjør det i Utah. Har en anelse om at de avbryter skytinga om det er for mye medvind. Om det faktisk er så enorme forskjeller i lengde man kan oppnå i ordentlig medvind syntes jeg det er ugreit å slå sammen rekorder fra vindstille og medvind.

Dette er egentlig noe vi burde målt; bruke en standard lengdeskytingsbue til å skyte 10 piler i vindstille og forskjellige grader av motvind og medvind.

Men, det ville nok blitt unødvendig mye styr om man skulle målt og notert vindhastigheten på hvert lengdeskytingsstevne. - så det er nok like greit å ikke lage noe styr rundt det, og heller håpe på så mye medvind som mulig hver gang. Det er nok historisk riktig i alle tilfeller.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lengde...

Legg inn av Hardwood »

Enig.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengde...

Legg inn av Are »

På den annen side blir det litt urettferdig om man setter en rekord i sterk kuling medvind. Det blir neppe mulig å slå den i vindstille. Det hadde gått an å satt en maksbegrensing på vindhastighet for at rekordene skal bli offisielle.

Jeg har vindmåler et eller annet sted. Hvis jeg husker det kan jeg godt ta den med på NM.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar