Lengdeskyting og regler?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Lengdeskyting og regler?

Legg inn av Are »

For meg er det hele litt ullent, og jeg ønsker derfor litt diskusjon som kanskje kan skape litt klarhet. Både FITA of BLBS har sine forholdsvis klare regler for lengdeskyting, selv om det også der er litt ullent :D

Jeg har noen temaer som er litt uklare:

1: Godkjenning
Hva skal til for at en rekord (utenfor NM) godkjennes? Jeg regner med det ikke holder at jeg jeg sier jeg har vært og skutt 300 meter (ingen fare). Hvor mange/hvem skal godkjenne slike rekorder?

2: Skytebanen
Hvordan skal den utformes? Skal det skytes i en gate som på sist NM eller skal man bare blåse i presisjonen og måle avstanden fra skytterlinja? Hvilke krav skal man ha til elevasjon på bakken/vindretning/-styrke? Kan jeg stå på en fjelltopp i kraftig medvind og skyte 1 km?

3: Klasser
Skal man kun skille mellom dame/herre/junior, eller skal vi gå bort fra kjønn og heller satse på klasseinndeling på trekkstyrke? Eventuelt skyte med de engelske "standard" pilene i tillegg til vanlige lengdeskytingspiler? Akkurat dette har vært diskutert andre steder på forumet også. Hva skal til for at vi skiller memom buetyper? En langbue kan ikke konkurrere mot en tyrkisk lengdeskytingsbue. Skal vi ta den diskusjonen når noen dukker opp med en den typen bue bue uten glassfiber?

4: Piler
Vanligvis foregår konkurranser i lengdeskyting i forbindelse med NM. Så vidt jeg vet er det et krav tiul utseende på pilene i historisk klasse. Burde vi kanskje gå bort fra det på lengdeskyting for at det skal være lettere å finne igjen pilene/skille dem fra hverandre?

5: Materialer
Det er ikke lov med plastikknokk i historisk klasse, men det er lov til å ha fastflightstreng. I lengdeskyting har elastikken og tyngden på strengen betraktelig mer å si enn materialet i nokken.

6: Adelskalender
Burde vi kanskje hatt en adelskalender på NLL sine hjemmesider over lengste skudd?

Fint om folk kommer med innspill eventuelt andre temaer innen skyteformen

Persnolig mener jeg at alle bør kunne delta uten å måtte trene styrke for å delta, og at det bør kunne la seg gjøre å arrangere lengdeskyting utenfor NM.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette er bra!

Som en grunntanke vil jeg si at det bør være mulig å gjenta et rekordskudd. Jeg liker ikke tanken på buer som ikke er konkurransedyktige etter ti skudd :roll:
Dette medfører jo da at man ikke trenger å arrangere mesterskap i hytt og pine, men at man fint kan trene og gjøre uoffisielle målinger, og så heller spare de offisielle godkjente målingene til et par ordentlige arrangementer.

Så slipper man all tvil om ektheten av skuddene :)


2. Optimalt sett burde vel banene være så like som mulig, slik at skudd fra forskjellige steder kan sammenliknes. Men her må man vel være litt fleksibel for å i det heletatt kunne arrangere lengdeskyting. Trolig vil ikke dette være noe problem om man kun gjør offisielle målinger ved større arrangementer. Alternaltivt er det jo en mulighet å bindersere et notat av vind og elevasjon til rekordlista.

3. Såvidt jeg kan se ut fra ei resultatliste på langbue.no er det ikke behov for å skille mellom kjønnene. :) Over og under 50 pund høres veldig fint ut for meg. Tror også det ville vært hensiktsmessig å dele opp i to pilklasser, der den ene har krav til f.eks vekt, mens den andre er fri - dog kun med naturmaterialer.

4. Piler med lyst skaft og hvite fjør er da lette å se, spesielt når det står opp fra bakken? Men det burde vel være en smal sak å godkjenne litt rødmaling på pilene.

5. Enig i at det er dumt med streng av polyester, men det er jo en helt genial snarvei for de som ikke liker å ryke strenger :) Tror det blir vanskelig å pålegge alle å lage streng av naturmateriale.

6. Yes! :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

5.
Badger5149 skrev:fast flight is slightly faster than linen but not by much if the linen string is built at a minimum weight
http://www.flightarchery.com/forum/inde ... opic=110.0

Fyren som skrev det har visst satt verdensrekord i 50# selfbow broadhead-klassen, så jeg snubler for autoritetsargumentet...

Det må tyde på at vanlig dacron b-50 er en dårlig idé når det gjelder lengdeskyting.

Merker godt hvordan mine 12-tråders dacronstrenger strekker seg som en strikk når jeg strenger opp noen av de kraftigere buene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hvordan var det nå igjen med regelverket for lengdeskyting? Finnes det noen nedskrevne regler foruten de som står under Regler på Langbue.no?

Det ville vært fint med regelverk man kunne forholde seg til :wink:

Det er ingenting som sier noe om hvordan grepet kan være formet, så lenge pila hviler på hånda?
Eller spurt mer direkte: Det er ingenting som hindrer meg i å lage en bue som er senterskutt, så lenge det ikke er noen pilhylle på buen, og pila hviler på hånda? :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det lar seg selvfølgelig gjøre å lage en senterskutt bue uten pilhylle, men det vil sikkert føre til ett og annet hevet øyenbryn blant de mer tradisjonsbundne dersom unge Malde stiller med en slik på NM i Kaupang! Som bringer meg over til det jeg egentlig skulle si:

Vi burde kanskje nedsette en gruppe med formål å ha et regelverk klart i god tid før NM? Jeg har ingen bomfaste oppfatninger om dette, men det finnes jo regelverk internasjonalt som sikkert er gode utgangspunkt, jeg tenker spesielt på de engelske og amerikanske. Danskene har også ett som er verdt å kikke på. Så ett av spørsmålene vil jo bli om vi skal "planke" et eksisterende regelverk, eller om vi skal lage vårt eget, basert på vår egen virkelighet.

Vi bør vel også fundere litt på om vi skal innføre vektklasser, f.eks. under 50 pund, 50-70 pund, og en uten vektbegrensning? Hvis vi forutsetter at deltakelsen begrenses til historiske buer i naturmaterialer (med mulig unntak for strengen), blir ikke dette mer enn tre klasser pr. kjønn. Piler, arenaens utforming, og målemetoder må også diskuteres, selvsagt.

Innspill og kommentarer etterlyses!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe 8) Alternaltivet er jo å finne et så krokete emne at buen ser naturlig senterskutt ut :)


En annen mulighet er å dele skytinga i to klasser, en strikkepinneklasse, og en med en nedre vektgrense for pilene - f.eks 10 grains per pund. I tillegg kunne det vært et minstemål for fjørene, slik det er i broadhead-klassen de har over there.

For det har vel liten hensikt å skille 50-pundere fra 150-pundere, så lenge de i praksis har mulighet til å skyte like langt? - om man kan si at de har det da. Og såvidt jeg forstod ble det etterlyst en klasse som baserte seg litt mer på historisk artilleriskyting, i motsetning til det man kanskje heller kan kalle en idrettsgren for å skyte lengst mulig.


Når det gjelder arenaens utforming har vel det mye med hva slags område man har til rådighet, men jeg syntes det var litt trasig at alle pilene måtte havne innenfor ei 20 meters gate. Joda, 20 meter er jo ganske mye og det burde være mulig å treffe innenfor, men hvorfor overse 300-meterskuddet når pila ligger en halv meter utenfor gata?

Jeg ser for meg at det å treffe innenfor en slik gate heller kunne vært noe for en mer artilleri-rettet lengdeskytingsgren.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Når det gjelder lengdeskyting tror jeg det er det mest vanlige med en
bane som er lagt ut i vifteform. Er det forresten så viktig? Man skyter
jo fra et punkt og der pila lander tilsvarer jo det antall meter man har
skutt. Da under forutsetning at man har et bredt nogenlunde flatt jorde til
rådighet.
Ivar, nå må du se og få laget noen piler.
Hvorfor ikke lage en tre-fire med forskjellig stivhet for å se hva som er best, så kan du lage flere med samme stivhet.
Oddbjørn.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Jeg likte veldig godt gata. Det krever litt mer. Jeg synes den beste inndelingen er strikkepinne og "stridspil". Med stridspil mener jeg en pil med historisk mer korrekt utseende i form av lenger fjør og tyngre spiss. I Historisk NM kan det også være krav om smidde spisser ;). Bør da være mulig å delta i begge klassene for dem som ønsker.


Mine 5 øre....
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp, jeg skal lage et sett med diverse piler for å prøve å peile inn på hvilke som går best.
Jeg rekner med at du er klar med hickorybuen i august du også Oddbjørn?


En eventuell ny artilleriklasse kunne jo inneholdt noe clout-skyting også, så får man med det elementet også.


Såvidt jeg har forstått har de verken vifteform eller gate i Junaiten. De sikter langs en linje, også blir skuddet målt 90 grader inn på denne linja. Så da blir skuddet kortere jo lengre unna linja man treffer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det borde stå på resultatlistorna hur vinden var också.
För att kunna jämföra.




-jag skjöt 300 :mrgreen:

-ja men du hade ju medvind :evil:

-nä 8)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

2: Skytebane
Det første spørsmålet her er vel om man skal blande noen form for presisjon inn i lengdeskyting i det hele tatt. Personlig mener jeg at man bør kunne kreve av skytteren at han/hun kan ha en viss styring på pilene. Om man skyter i gate som er parallell eller en gate med svak viftefasong er meg revnende likegyldig. Kanskje den på sist NM var litt for smal når man nærmer seg 300 meter? Det skal vel også nevnes der at skytebanen var den naturlige avgrensningen.

Det andre spørsmålet er hvordan man skal måle opp. Måler man hvor langt man har skutt i rett vinkel på en midtlanje (USA) så blir straks nålingen mer komplisert. Det innebærer nemlig en vinkel. Når vi har skutt lengdeskyting i Trøndelag har vi primært brukt denne metoden fordi vi ikke gidder å flytte målebåndet mellom hver pil som skytes. Måler man derimot med laser-avstandsmåler blir saken en helt annen. Da er det mye enklere å gå til pila å måle seg tilbake til et punkt på skytterlinja. Det er metoden som er brukt på NM'er til nå. Hvis denne måleteknikken brukes, kan i prinsippet en skytter lengst ut til høyre på linja forlegge skytinga si enda lenger ut til høyre å dermed vinne noen ekstra meter i forhold til målepunktet som da er til venstre for skytteren. Noen som hang med på den? Jeg leste en gang en artikkel om hvordan man skal utnytte regelverket og målingnee i lengdeskyting på akkurat denne måten. Enda en grunn til å sette opp en gate.

Skytebaner bør i tillegg merkes opp med merkepinner for hver femtiende meter. Dette gir en grei kontroll til skytterne og det er mye letter å se omtrent hvor langt man har skutt uten alt for mye måling.

3. Klasser
Jeg er helt klar for å ta utgangspunkt i andres regelverk og heller tilpasse det være ønsker. FITA har også et regelverk for lengdeskyting som er latterlig grundig. Vi kan gjerne nedsette en reglekomite, men det er fint å få diskutert litt hvordan man bør ha klasseindelingene før man legger for mye arbeid i å skrive regelverketsforslaget. Sånn som lengdeskytingen er i dag, blir selve konkurransen avviklet på en utrolig effektiv måte. Skal vi begynne å måle opp hver enkel bue og pil kan det fort ta en del ekstra tid. Personlig mener jeg at det vil gjøre konkurransen mer rettferdig, spesielt for de som skyter med svakere buer.

Og Nils, mener du at en dame med en 30 punds bue skyter kortere enn en mann med en 30 punds bue? Personlig ser jeg ingen god grunn til å dele inn i kjønn og alder hvis vi deler inn i styrke på buene. Skulle vi kanksje hatt en poll på dette?

Ad strikkepnnner/piler. Ivar, du er vel den som har mest oversikt på pilvekt kontra buestyrke. Personlig holder jeg en knapp på en fripilklasse og en stridspilklasse (se england) og skytterne kan delta i begge klasser med samme bue. I England tror jeg de skyter tre strikkepinner for deretter å skyte to stridspiler, så måler de.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

2. Helt enig i at det må være mulig å treffe innenfor et oppmerket område. Problemet kommer jo først når rekordskuddet dukker opp. Hadde jeg vært i Nils sine sko ved forige NM hadde jeg ikke akkurat satt pris på regelverket :roll: Det ville vært mye mer rettferdig om 290-meterskuddet hadde vært tellende, dog at den egentlige lengden ble straffet ved at det ble målt 90 grader inn mot en senterlinje. Har man et målebånd, og er 3-4 stykker, er det fort gjort å sette opp en rettvinklet trekant (3-4-5-regelen, der 3-4-5 er lengden på sidene i en rettvinklet trekant), slik at man får en nøyaktig måling.

Jeg ser forsovidt problemet med at den til høyre kan sikte langt til høyre for å en lengre måling, men det problemet vil man ikke ha dersom man måler ut fra en midtlinje. Da trenger man jo heller ikke å ha tilgang på laserutstyr (som ikke akkurat er tradisjonelt :P ). Og det blir like rettferdig å stå midt på linja, som helt til venstre eller høyre. Ellers må det jo være et ganske tungt autoritetsargument at de har en lang lengdeskytings-tradisjon i USA, og at de bruker midtlinje-systemet der.


3. Godt poeng med at regelverket ikke bør være så tungt og nøyaktig at det tar unødvendig mye tid å gjennomføre. Men om man skal ha en klasse ala "broadhead-klassen" de har i USA, så må man fram med måleutstyret og kontrollere at pundstyrke samsvarer med pilvekt.

Det vil jo iallefall være urettferdig å sette en fastlagt pilvekt som alle må skyte med, om man ikke ønsker å oppfordre til å skyte kraftigst mulig bue. (klubben burde vel styre klar av å oppfordre til idrettsskader som følge av bruk av for kraftig bue)

Såvidt jeg har forstått bruker de 10 grain (0,65gram) per pund i broadheadklassen. Også er det opp til skytteren hvor kraftig bue man vil skyte med. De har vel forsovidt også pund-inndelinger også, men siden vi ikke er så mange er det vel fornuftig å droppe den oppdelingen. - om det da er slik at en bue på 30 pund med 300 grain pil skyter tilnærmet like langt som en bue på 100 pund med 1000 grain pil.

En slik broadhead/tung pil-lengdeskytingskonkurranse vil i langt større grad være noe alle kan delta i, både fordi pundstyrken er helt opp til skytteren, men også fordi man ikke trenger en superduper-rask bue for å hevde seg.


Så syntes jeg at vi skulle la den andre lengdeskytingskonkurransen forbli ganske åpen og regelløs, slik at man kun oppfordrer til å skyte lengst mulig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Der reduserte Are med et pennestrøk fra seks til tre klasser. Utmerket! Jeg vil vel tro, ja, en dame med trettipundsellerhvadetnåvarbue skyter like langt som en herre med samme. Og vi bør unngå å lage for mange klasser, vi er tross alt ikke så forferdelig mange som driver med dette! Selv om jeg kanskje kan tenke meg en klasse uten begrensninger for damer (nå må du ikke få lumre tanker, Are!), for der konkurrerer de ikke på like fot med herrene.

Og så er jeg veldig glad for at unge Malde ikke var i mine sko på NM i sommer, for der var jeg oppi, og da er det ikke plass til flere. Men, alvorlig: Regelverket for NM var krystallklart, piler utenom sektor gjaldt ikke, og det er ikke spesielt lurt å forandre reglene underveis, så jeg ligger ikke søvnløs for dette! Det hadde jo vært artig å målt det skuddet, men oppskrittingen som en eller annen gjorde, rekker godt, og jeg betrtakter det vel som uoffisiell pers!

Når det gjelder bane, tror jeg det er fornuftig at den har visse begrensninger, ikke minst for sikkerhetens skyld, det er jo greit at publikumsmassene vet hvor de ikke skal gå! Og litt presisjon må vi kunne innfinne oss med, vi må jo bevise at vi behersker våpenet, og ikke skyter vilt rundt oss. Både spyd- og sleggekastere må forholde seg til en begrenset sektor, og det tror jeg vi må kunne gjøre også. Personlig er jeg tilhenger av en vinkelformet sektor, men er åpen for diskusjon. Og med en slik sektor spiller det egentlig ikke så stor rolle om man måler sånn eller slik, da pilene må holde seg innenfor et begrenset område i alle fall. Og ved å ha en forholdsvis kort skytelinje, og heller ha flere skytterlag (gjerne med tidsbegrensning), unngår man jo problemet med den skisserte regeltøying også.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg prøver å sette opp et slags forslag til regelverk. Kom gjerne med innspill hvis dere er uenige.

2: Baner
5 meter bred skytterlinje. Kileformet skytebane. Øker med 10 meter bredde/100 meter lengde. Ved 300 meter er da banen 35 meter bred. Det burde vel holde for de fleste. Flere skytterlag for å få plass på skytterlinja.

Måling foregåt avhengig av utstyr. Laser-avstand måles fra pila til midtpunkt på skytterlinja. Målebånd langs en midtlinje. Det høres kanskje vilt ut med to helt forskjellige målemetoder. Men ved midtlinjemåling taper man da hele 50,9 cm hvis man ligger helt ute ved sidelinja ved 300 meter. Det burde ikke utgjøre det helt store resultatet hva slags målemetode man da har.

3: Klasser
A: Pil og bue-begrenset. Ingen deling mellom kjønn eller alder Noe alla den som Ivar har beskrevet, men jeg nekter å jobbe med grains og pund :wink:

B: Formel1klasser. Deles opp på buestyrke, fritt på pil. Heller her ingen skille på kjønn eller alder. Hvis vi skiller på f.eks 15 kg, 25 kg, 35 kg og ubegrenet tror jeg det burde holde. Ser ikke behovet for å skille ut damer i ubegrenset. Det er så vidt meg bekjent ingen damer som skyter buer over 35kg. Noen som vet om noen?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Dette høres bra ut :)

Men jeg syntes fortsatt at banen virker litt smal. Jeg forstår ikke helt hvorfor et 100-meterskudd som er 5 meter fra midten skal gjelde, men ikke et som er 5,05meter fra midten. Det blir jo nesten litt på slump hvorvidt man får registrert skuddene sine. Presisjon skyter man i en annen gren med andre buer og helt andre piler.


Om vi skal ha fire vektklasser i formel1, må det være lov å delta i alle :D
Dette må jo bety langt mer tid til lengdeskyting, så det er en god ting 8)
Men jeg trodde kanskje ikke vi var så mange at det var nødvendig, og jeg tror kanskje ikke lengdene i de forskjellige klassene kommer til å være så veldig forskjellige heller?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar