Archery tag

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Archery tag

Legg inn av Lurz »

Har prøvd disse:
http://www.tradbow.no/utstyr-til-piler/ ... etail.html
og er litt skeptisk. Har opplevd at tuppen på pilskaftet slår gjennom. Riktignok med 35pund Grozer glassfiberbue (som jeg helst ikke vil bli skutt med) mot hard trelegg, men likevel. :? Og da var blunten limt til skaftet med epoxy.
Har ikke prøvd "redheadene" GreenMan lenker til, men har hørt de blir brukt andre steder
"If it breaks you get to keep both parts"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Archery tag

Legg inn av Jacob97 »

Laget "prototype" på piler til slik bruk
Bilde

Under tapen er det
1 bit "fugepølse" (lite rør av noe som minner om etafoam)
1 bit lær ( dette er for å hindre pilskaftet i å gå gjennom spissen
1 bit "mosegummi" som foldes over dette.

Tape er surret rundt for å holde alt på plass. Fungerer bra. Ganske myk i tuppen. Tåler kraftig bruk også! Har ennå ikke testen den på mennesker, men skal prøve å finne noen til å skyte meg i morgen....
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Archery tag

Legg inn av Jacob97 »

Kanskje vi skal prøve dette på Skurven? :twisted: :twisted:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Archery tag

Legg inn av nidrinr »

Må se om jeg finner (eller lager) ei bue som er lett nok så er jeg definitivt med :)
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Archery tag

Legg inn av Jacob97 »

Har hatt kontakt med en finne her;
https://www.facebook.com/groups/495586107119011/

og det virker som noen av dem har lignende planer.

Kanskje vi skulle prøve å få til en liten konkurranse?
Eksempel på oppsett kunne være:
Alle starter med x antall piler. Pilene MÅ testes (skyt et knudrete tre) før konkurransestart, så vi vet at ingen skaft går igjennom polstringen og inn i ryggen på noen under konkurransen :wink: . Utforming på piler er valgfritt.
Buen er på MAKS 35#!
Grenser av et område inne i skogen(på det jeg har sett av kart, skal det være grei skog der?). Dette blir banen.
To lag eller alle mot alle.
Hode, skritt og fingre er "fri" sone. Den som treffer der er ute av spillet.
Alle spillere har X antall "liv". Når "livene" er brukt opp, er spilleren ute. Evt kan vi si at man må gå tilbake til et bestemt punkt før man kan begynne å spille igjen (gjelder da etter hvert treff). Når man blir truffet skal dette være tydelig for alle som ser spilleren. Løft buehånda i været, og hold buen oppe til man er utenfor spillområde.
Når man er tom for piler kan man
1) Gå ut fra spillområde, og dermed gi seg. Kan ikke komme inn igjen før neste runde.
2) Lete etter piler som ligger rundt på området. Pilen skal sjekkes grundig før den skytes. Alle piler kan tas.
Spillet forsetter til man har en vinner.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Archery tag

Legg inn av GreenMan »

Jacob97 skrev: Hode, skritt og fingre er "fri" sone. Den som treffer der er ute av spillet.
Hvorfor ikke følge hærkampreglene. Fra brystvorte og ned til bakken er treffområdet. Mye enklere og man slipper høye skudd.

(Nå har det vært kjørt testing med ett nytt system hvor treffområdet har vært alt mellom kne og opp til armhulehøyde.)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Archery tag

Legg inn av Jacob97 »

GreenMan skrev:
Jacob97 skrev: Hode, skritt og fingre er "fri" sone. Den som treffer der er ute av spillet.
Hvorfor ikke følge hærkampreglene. Fra brystvorte og ned til bakken er treffområdet. Mye enklere og man slipper høye skudd.

(Nå har det vært kjørt testing med ett nytt system hvor treffområdet har vært alt mellom kne og opp til armhulehøyde.)
Gjerne det! Det var bare det at jeg ikke vet noe om hærkampreglene :)
Svar