Ingeniører! Reis dere! (Bevegelig mål)

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Ingeniører! Reis dere! (Bevegelig mål)

Legg inn av dagsunde »

Tok med en 75W symaskin motor fra loppemarked her om dagen...

Nå vil jeg lage en jigg for bevegelig mål.
Vil gjerne ha en bane, der blinkene går bortover, følger med rundt på undersiden,
og opp igjen på andre siden igjen.

Treffer man, vipper blinken, og tyngdekraften setter de på plass igjen når de henger opp ned på vei tilbake...

Sitter å leter etter tegninger/ideer på nettet, men vil gjerne ha innspill og hjelp! :D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Ingeniører! Reis dere! (Bevegelig mål)

Legg inn av Moen »

Nå skal vi se.. Først og fremst vil du få litt problemer med å holde wiren på hjulene. Du kan enkelt unngå dette med en vendebryter som gjør at motoren snur når blinken er i enden. Det andre problemet du får, er at 1-fas motor lar seg ikke snu... Men hvis du lager en crestingmaskin av symaskinmotoren din, har du da fått brukt den til noe fornuftig :wink:

Jeg hadde ei skytebane der jeg bodde før, for salongrifle. (Uti hagen :wink: ) Den lagde jeg av en lang 2x8" som jeg skrudde vanlige terassebord på sidene. Som ett langt trau. I hver ende sagde jeg ut et 20mm bredt spor som jeg festet remhjulene i. Wire kjøper man på Biltema. Gummiert holder lengre og den slurer ikke mye i remhjulene. Ta med en strekkfisk og ei litt lang fjør som gjør at du kan stramme og holde en viss motstand. Oppi trauet hadde jeg ei vogge som målte 19x60cm. Den lagde jeg av 1,5x3", og skrudde på vanlige nylonhjul som brukes under bl a kontorinnredninger. Drivkraften var en vindupussermotor fra gamlebilen min. Vendebrytere får man kjøpt over alt. (nesten) Clas Ohlson hadde i alle fall. Blinken din kan du jo lage hengslet, og ett skråstilt bord i hver ende som vipper blinken opp igjen.
Lukke te 8)
Svar