Stubbeskyting

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Stubbeskyting

Legg inn av Are »

I hagen felte jeg for noen år siden rundt femti trær. Osp vokser som ugress her og blir store trær i løpet av norn få tiår. Stubbene lot jeg være i knehøyde, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt spurt om hvorfor. Jeg hadde en god tanke bak det, men de har nå bare stått der siden.
I går fant jeg fram bueskytterutstyr med pil beregnet på stubbeskyting, dvs firestrålet fotstykke av gullregn, judospiss og fargerik. Den knakk selvsagt etter en del skudd (gran suger). Men jeg hadde fått blod på tann og lagde meg tre hurtigvarianter i dag. Det er nesten skammelig at jeg har skutt så lite de siste årene (stort sett bare på NM) når heg har de skytemulighetene jeg har. I dag knakk en pil og spissene på de to siste valgte å sitte bedre i stubben enn på skaftet. Konkludjon er: askeskft e.l. og seriøst lim til spisser. Dette er gøy.
ImageUploadedByTapatalk 21367779250.632872.jpg
(31.79 kiB) Lastet ned 1963 ganger
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Stubbeskyting

Legg inn av Bowman »

Dette ser svært gøy ut. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Stubbeskyting

Legg inn av dagsunde »

Visst er det gøy, og Are har jo en fantastisk eiendom for (Stubbe) Jakt.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Stubbeskyting

Legg inn av Moen »

"I HAGEN felte jeg 50 trær..." Andre må uti skauen for å finne samme antall trær..:lol: Ut ifra de bildene jeg har sett av "hagen" din, Are, ser det ut til å være et jæ... flott sted:-)
Hadde med minstemann på stubbeskyting selv i går. Nå skyter han helst på halmstubb, så helt likt blir det ikke. Uansett...stubbeskyting er fryktelig morro;-)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Stubbeskyting

Legg inn av Are »

I ettermiddag med dobbel regnbue på himmelen prøvde jeg en ny form for blinkskyting jeg ikke har drevet med på flere år.

Samme byeskytterutstyr som sist, men med en tennisball. Vi har noen liggende i enga etter å ha jaget grågjess med dem. Kast tenisballen avgårde. Skyt en pil for å treffe. Plukk opp pil og ball, kast avgårde. Skyt på nytt og fortsett med dette en god stund. Bare noen få ganger traff jeg skikkelig med en rar tennisballlyd og en spretten rikosjett på pila.

Dette er en glimrende måte å trene instinktiv skyting. Anbefales før gresset blir for høyt. Bare i løpet av helga ser det ut som om det har vokst 10cm 9-0

Er man to/flere er det selvsagt den skytteren som kommer nærmest som kaster ballen videre.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Stubbeskyting

Legg inn av Bowman »

Morsomt med nye øvelser. Burde vel være sesong for dette nå. Hutreværet forsvant, og det er plutselig deilig å være ute.:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar