Knekk igjen

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Knekk igjen

Legg inn av Allan »

Hvorfor skjer dette så ofte? Den hadde riktignok fått en del set, men jeg trudde det egentlig gjorde faren for brudd mindre. Det spørs om det handler om at fiberretningen ikke vsr helt god.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Knekk igjen

Legg inn av Bowman »

Hva slags bue og hvilket materiale Allan? Jeg har hatt mange knekker jeg og, og de buene som har knekt har lært meg mest. Det er "learning by doing all the time" Fasinerende :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Knekk igjen

Legg inn av Allan »

Det er IKKE første gang jeg opplever for å si det sånn. er usikker på hva slags tre det er. Kanskje det er grilling som må til, eller kanskje jeg skal varme inn litt motbøy på mitt neste riveskaft.:lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Knekk igjen

Legg inn av tertitten »

Allan skrev:Det er IKKE første gang jeg opplever for å si det sånn. er usikker på hva slags tre det er. Kanskje det er grilling som må til, eller kanskje jeg skal varme inn litt motbøy på mitt neste riveskaft.:lol:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Alle knekkene jeg har opplevd (ikke spesielt relatert til din knekk) har vært ved fadene, 1 ren knekk tverdt av og nå to buer som har hatt løft ved fadene, jeg skjønner heller ikke helt hva som skjer, mulig at jeg ikke lar buen ha nok bøy, eller et eller annet (tilleren ser strøken ut).. Poenget er at jeg nå har lært meg at ved å forsterke ved alle fader og ved å backe buene mine så knekker ikke lenger (en så lenge, skal ikke bli for kjekk her)

Lagde en bue av alm som fikk et fryktelig løft på ryggen, selv om jeg hadde gått ned til ytterste årring, heldigvis lot det seg fikse med litt epoxy og backing. . På den skjønte jeg ihvertfall ikke hvorfor den fikk dette løftet, jeg har aldri fått tilleren til å se bedre ut en på den bua.

Bah, lærer vel ett og annet til slutt. ..
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Knekk igjen

Legg inn av Bowman »

Allan skrev:Det er IKKE første gang jeg opplever for å si det sånn. er usikker på hva slags tre det er. Kanskje det er grilling som må til, eller kanskje jeg skal varme inn litt motbøy på mitt neste riveskaft.
hva med kombinert bue og rive. Etter den svenske modellen med skistav. Her er det mange muligheter. Jeg kunne tenke meg en kombinasjon av bue og pekestokk, siden jeg er lærer i barneskolen. Hadde nok blitt stille på alle radene da ja.......... :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Knekk igjen

Legg inn av Allan »

bowman skrev:
Allan skrev:Det er IKKE første gang jeg opplever for å si det sånn. er usikker på hva slags tre det er. Kanskje det er grilling som må til, eller kanskje jeg skal varme inn litt motbøy på mitt neste riveskaft.
hva med kombinert bue og rive. Etter den svenske modellen med skistav. Her er det mange muligheter. Jeg kunne tenke meg en kombinasjon av bue og pekestokk, siden jeg er lærer i barneskolen. Hadde nok blitt stille på alle radene da ja.......... :lol:
Jeg trur faktisk kombi a'la buestaven fra sverige er vegen å gå. Da blir det mer moro å rake for oss som har for stor hage. Hva med buetavlelinjal? For de med hang til flatbuer..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Knekk igjen

Legg inn av Bowman »

:mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar