Bruk hodet!!

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Bruk hodet!!

Legg inn av Moen »

Her på forumet er det, som jeg vet om, to brukere som ikke er helt ærlige. Jeg vil på det sterkeste anbefale dere om å ta forskuddsbetalt for varer dere selger. Jeg har som regel at jeg sender varen før jeg får pengene. MEN det er kun hvis jeg er sikker i min sak. Dvs, jeg ser litt på innlegg, hvor lenge vedkommende har vært på forumet, og jeg kan være såpass paranoid at jeg i noen tilfeller har lest 3 års aktivitet på facebook profilen deres. Men det krever jo at man vet navnet, og som regel signerer de fleste med fullt navn når de sender PM og mail. Har de handlet av meg før, sitter naziregimet løsere. Man begynner å stole på vedkommende. Så man blir jo automatisk litt "leid bækk". Er det bekjente gjelder ingen av reglene mine lengre :lol:
Noen ganger glemmer man. Jeg har gjort det selv ved noen tilfeller. Og det er like irriterende som flaut når det er en selv som har glemt. Men handler man for flere tusen, bør det være gjennomtenkt og ikke ren impuls. vel..jeg har gjort dèt også, men da har jeg penger til det. Man "glemmer" ikke noe man har handlet på krita for flere tusen.

Så til sakens kjerne.. Selv om jeg tilsynelatende er så paranoid, sjekker folket litt, kjenner på magefølelse, vedkommende har handlet for greie summer før..og ALLTID betalt da varen har plumpet ned i postkassa (Man følger jo med på sporingsnr osv), har jeg sendt varer for tett oppunder 20 000.- til disse to uten å ha hørt ett jævla pipp.

Det startet med at jeg drøyde to-tre dager før jeg sendte en PM/ mail. De ble åpnet men ikke besvart. Den neste PM`n blir heller ikke åpnet... Man melder seg ut av forumet og kanskje den eneste hobbyen sin for noe som IKKE varer evig. Buene gjør det nesten, men strenger, skaft, fjær og spisser er gjerne noe man må ha mere av. De tenker nok ikke så mye på at buemiljøet er lite, og det historiske enda mindre. Hvor mange som selger disse varene tenker de nok heller ikke på... Men nå har jo jeg adressene til begge to, og ikke er det værre enn at jeg personlig reiser til vedkommende for å hente tilbake utstyret, selv om det blir litt kostbart. For de er heller ikke såpass smarte så de slår til på et tilbud om at JEG betaler returfrakt. Til og med facebook sidene deres er urørte etter at jeg sendte PM til de der. Snakker om idioti.

Men dette kan vår ærede forumkonge Stian Green glatt gjøre lettere. Et krav om å få benytte kjøp og salg, er det ikke vanskeligere enn å kreve fullt navn i profilen når de registrerer seg. Eller oppdatterer den før de får tilgang på disse sidene. (Annonsere der)
Jeg er av den personlige mening at om man ikke kan/ tør/ har baller nok til å oppgi fullt navn på ett forum, har man noe å skjule, eller er redd virkligheten. (Nå begynte jeg å tenke på min egen profil...har jeg oppgitt fullt navn selv, mon tro? Brukernavnet er Moen og signaturen Frode..1+1=2 :wink: )
Om det ikke lar seg gjøre å registrere fullt navn, bør det i alle fall være ett krav at selger/ kjøper legger ved navn og nr, FØR annonsen blir lagt ut. Jeg hadde i alle fall gått fullstendig bananas om jeg hadde sett utstyret jeg hadde "solgt" ligge ute på kjøp og salg her. Om det medfører mye arbeid, skal jeg glatt donere fritid på å gjøre jobben :wink:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av KEn »

Du får legge ut GPS-koordinater, så kan vi jo arrangere artilleriskyting... Faktisk så har jeg en trebuchet til låns :wink:

K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Oddbjørn »

Forstår godt at du er forbanna. Jeg kjenner en torpedo, 194 cm på strømpelesten. 120 kg(muskler). Har eget balltre. Skal jeg formidle kontakt?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Bowman »

Det er bare ett ord........banditter..........Folk fra vårt forum? Fy skamme. Men hvis du har adressen så er det vel forsøket verdt å stille opp mannsterkt. Det pleier å funke. Hvis dere er 10 stykker burde det gå greit. :shock: Jeg mener ikke å kødde. Jeg håper du får igjen det du har tapt. :( Slikt er kjedelig.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Are »

Har ikke du et firma Moen? I så fall kan du vel kjøre det gjennom firmaet. Purring, purring og inkasso.

Den siste tiden har jeg slitt med fire dårlige betalere. To av dem har nylig betalt. Min erfaring er telefonpurring, først hyggelig, deretter en del skarpere. Hvis de slutter å ta tlf, send dem SMS og ring dem på dagtid og kveld med så mange lånte telefoner du kan få til. Dere har funket bra for meg.
For en del år siden stilte jeg også opp i døra til en svært dårlig betaler. Jeg var sint og fortalte ham klart og tydelig at tålmodigheten var skutt. Det funka det og,

Men salg bør gå gjennom et firma. Da kan man f.eks bruke PayPal.

Lykke til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Moen »

Are skrev:Har ikke du et firma Moen? I så fall kan du vel kjøre det gjennom firmaet. Purring, purring og inkasso.
Joda, men tidligere erfaringer tilsier at jeg må betale inkassoselskapet for jobben + tapet av varene. Da reiser jeg heller rundt selv;-)
Når fatter hadde trappefabriken, skyldte han på fabrikasjonsfeil i limet han brukte. Ingen turte å nekte han å komme inn. Da han var inne ved trappa, spurte kunden om hvor feilen var. Gammel'n tok resolutt øksa opp av verktøykassa og plantet den i trinn nr 1.. "Der ser du feilen...den blir rettet da skyldig beløp er innbetalt. Inntil da, er ikke huset lovlig å bo i!" Kanskje ikke helt etter boka, men meget effektivt:D
Men jeg har jo paypal konto, og den vil definitivt bli brukt heretter...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Kviljo »

Hehehe, fin metode :lol:

Hva er fordelen med paypal kontra vanlig bankoverføring?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Moen »

Betaler du med kort på vanlig måte, blir pengene overført tidligst neste dag. Med Paypal går det direkte...på sekundet. Også påstås det ar paypal er mere sikkert enn "vanlig" overføring. Du bruker heller ingen kodebrikke når du selv skal handle. Kun br-navn og p-ord. Lave gebyrer på valutakonvertering...hvis du handler mye fra utlandet.
Selv om det ser sånn ut, får jeg ikke betalt for å reklamere for de:lol: Jeg er bare fornøyd..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Moen »

Oddbjørn skrev:Forstår godt at du er forbanna. Jeg kjenner en torpedo, 194 cm på strømpelesten. 120 kg(muskler). Har eget balltre. Skal jeg formidle kontakt?
Jeg brukte en advokat fra Elverum til inkassosaker før i tiden. Han hadde en purreløk som "vannmerke" på første purring, og et balltre på nr 2;-) Han var nær 2m høy, 1m bred og reiste litt rundt selv. Sprøyte gal mann.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Moen »

KEn skrev:Faktisk så har jeg en trebuchet til låns :wink:

K
Hvorfor ble jeg ikke overrasket?;)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Hardwood »

Utrolig frustrerende, Frode. De ødelegger for seg selv og andre på denne måten. Skjønner at de som selger varer blir mer skeptiske etter slike dårlige erfaringer. Håper du får betalingen til slutt !
Jeg har også brukt paypal, og er meget fornøyd med ordningen. Enkelt, og vanlig over store deler av verden ser det ut til.
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Skaukraft »

Trenger ikke gå veien om innkasso så lenge du har sendt de pålagte purringene.
Ta det direkte med namsmannen.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Bowman »

Kan du ikke legge ut navn og bilder på slubbertene? Så tar vi tjære og fjør. Har allltid ønsket å prøve å få til noe med tjære og fjør. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av MalaWolf »

Hehe - egen tråd for "Dårlige betalere" .. kanskje ?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bruk hodet!!

Legg inn av Hardwood »

Vel, de har det på Tradgang i alle fall.....
Svar