Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Odinthegod
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 nov 2012, 02:08
Bosted: Harstad
Sted: Harstad
Kontakt:

Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Odinthegod »

Jeg har skutt compound noen år tilbake.. En sport jeg elsket til buen eksploderte..

Vel.. Skulle ha byttet de lemene for lenge siden...

Üansett.. Det var den ene ytterkanten av sporten..

Nå er jeg tent på å prøve den andre ;-)

Jeg har prøvd tradbuer.. Og synes det var spennende..

Men jeg er usikker på hva jeg er ute etter...
Jeg har glemt alt.. Så alle tall og bemerrkelser aner jeg ikke hva betyr lengre...
Finnes det noen hjelpfull DVD eller lektyre jeg kan skaffe meg?

Jeg ønsker meg en vikingebue.. En langbue uten pilhylle..
Utstyr til å lage piler.. Selve kosen med sporten ;-)

Jeg vil også lage litt show på konkuranser.. Tidsriktig utstyr hadde vært topp :-)

Hvor får jeg kjøpt dette? Noen som har brukt utstyr som jeg kan få kjøpe? Poster jeg dette på rett plass?

Denne opplevelsen skal jeg dele med min sønn på 13 år som også har lyst til å prøve... Så om noen har en begynnerbue til salgs. Så hadde jo det også vært topp :-)
IT'S FRIED RICE!!! YOU PLIKK!!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Bowman »

Hei og velkommen på forumet. Her lærer man mest ved å lese det meste som blir lagt ut. Og så er det bare å spørre. Vi klarer å svare på ganske mye. Forumet er for vi som digger naturmaterialer. Strengene godtar vi i kevlar og nylon og sikkert noe annet småtteri, men det går nok mest i treverk.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Kviljo »

Jeg lager gjerne buer til dere. Se eventuelt websiden min og gi en lyd på PM, mail eller mobil. http://kviljo.no/bue
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Odinthegod
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 nov 2012, 02:08
Bosted: Harstad
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Odinthegod »

Kviljo skrev:Jeg lager gjerne buer til dere. Se eventuelt websiden min og gi en lyd på PM, mail eller mobil. http://kviljo.no/bue
Hei Ivar :-)

Har sikklet litt over siden din nå.. Skulle ønske jeg kunne legge inn en bestilling på nye buer til meg og min sønn :-)

Får se hva vi får til etter jul :-)

Jeg brenner etter å starte opp igjen. Og ikke minst dele en hobby med min sønn :-)

Jeg bruker å gå helt ut når det gjelder slike ting ;-)

Når jeg som pistolskytter i svartkruttgruppa er på stevner. Kler jeg meg opp i tidsriktigt utstyr.. Alt for å lage litt stemning ;-)

Nå skal jeg saumfare ebay etter klær og utstyr ;-)

Men bue vil jeg kjøpe i Norge.. Piler og for den del... Vel.. Alt om jeg hadde råd.. Men.. Ufør og med ett stramt budsjett... Vel..
IT'S FRIED RICE!!! YOU PLIKK!!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Jacob97 »

Kan lage piler om ønskelig(ikke med horn i nock). Se tråden min ( viewtopic.php?f=5&t=1562)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Are »

Odinthegod skrev: Nå skal jeg saumfare ebay etter klær og utstyr ;-)
Vokt deg for å kjøpe drakt og utstyr på ebay uten å sitte på grunnleggende kunnskap. Det er lett å la seg friste av annonser som påstår de selger historisk korrekt drakt/utstyr. Det er ofte billigere der ute, men det er bortkastede penger hvis du senere finner ut at det er helt på jordet.

Velkommen til forumet forresten ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Vibeke »

Are skrev:
Odinthegod skrev: Nå skal jeg saumfare ebay etter klær og utstyr ;-)
Vokt deg for å kjøpe drakt og utstyr på ebay uten å sitte på grunnleggende kunnskap. Det er lett å la seg friste av annonser som påstår de selger historisk korrekt drakt/utstyr. Det er ofte billigere der ute, men det er bortkastede penger hvis du senere finner ut at det er helt på jordet.

Velkommen til forumet forresten ;-)

Vel talt Are!!!
Jeg er frista til å ordlegge meg litt kraftigere enn Are; HOLD DEG UNNA eBay...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Bowman »

Ja for all del. Ikke kjøp slike ting på e-bay. Da får du laiv og Hollywoodeffekter. Bruk lokale krefter. Det er mange som syr på bjerget vårt. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Are »

Tror Moen her på forumet har en drakt laget av Per Onsrud til salgs.

Kontakt Moen så får du kanskje kvalitet til redusert pris

@bowman: hollywoodeffekter kjenner vel du til ja. Du tok et riktig valg da du begravde det utstyret ;-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Bowman »

De eneste Hollywoodproduktene jeg ikke begraver er trusene til Greta Garbo. De beholder jeg. :P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Odinthegod
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 03 nov 2012, 02:08
Bosted: Harstad
Sted: Harstad
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Odinthegod »

Det er mulig jeg har fått tak i en "Per Onsrud" drakt. Får den tilsendt så jeg får prøve den :-)

Men ellers.. Så forstår jeg at jeg helst skal støtte de lokale forhandlere når det gjelder utstyr ;-)

Hvor finner jeg reglene for Tradbow? Når det gjelder hvordan en godkjent pil skal være for eksempel..

Hva trenger jeg for å lage egne piler? Hva for evner ser jeg etter? Nå tenker jeg ikke å gå i skogen etter evnene.. Men det er så mange treslag pilevner er laget av.. Hva skal jeg se etter?

Ps... Bytter du bort trusene til Greta mot BHen til Dolly P? ;-)
IT'S FRIED RICE!!! YOU PLIKK!!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Moen »

Jeg regner med at du mener regler for historisk? Langbue uten hylle osv.. De reglene finner du på www.langbue.no. Kanske enkle egentlig. Trepil uten kunststoffnock.. Gran/furu/ask er mye brukt. Bjørk også. Ellers så er furu glattkant ofte fine til å lage pilskaft. (Emner med rette årringer er nøkkelen til gode skaft) En liten håndhøvel og skarp øks er egentlig alt du trenger + litt pussepapir. Er du innehaver av en overhåndfres, kan du frese ut skaft. Litt mere klabb og babb, men du får til gjengjeld perfekte skaft. Husker jeg rett, ligger det bilder av oppsett osv på "Mr Moen`s piler". Are har også lagen en flott "Hvordan lage egne pilskaft" som ligger under pilmaking på langbue.no. Ellers så finner du masse info her på forumet om du leter litt. Ellers så burde både du og andre følge med på "Kjøp og salg" i nærmeste fremtid :wink:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Are »

Pilmakerartikkelen min burde vært oppdatert for en del år siden. En av de mange tingene jeg skulle gjort for lengst.

Når det gjelder piler er det flere her på forumet som lager for salg. På den annen side er det noe du like gjerne kan lære deg først som sist siden piler er noe det går en del av før man behersker utstyret skikkelig.

Er du i tvil om drakt/utstyr er kompatibelt er det bare å spørre her på forumet. Tenk gjerne også på om du ønsker å gjenskape en skytter fra en bestemt tid eller om du bare ønsker å tilfredsstille kravene til historisk klasse. Sistnevnte er langt enklere enn førstnevnte, men hvis tanken over tid er f.eks. en vikingbueskytter er det dumt å kjøpe en middelderbue for senere å legge den på hylla.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Bowman »

Odinthegod skrev:Det er mulig jeg har fått tak i en "Per Onsrud" drakt. Får den tilsendt så jeg får prøve den :-)

Men ellers.. Så forstår jeg at jeg helst skal støtte de lokale forhandlere når det gjelder utstyr ;-)

Hvor finner jeg reglene for Tradbow? Når det gjelder hvordan en godkjent pil skal være for eksempel..

Hva trenger jeg for å lage egne piler? Hva for evner ser jeg etter? Nå tenker jeg ikke å gå i skogen etter evnene.. Men det er så mange treslag pilevner er laget av.. Hva skal jeg se etter?

Ps... Bytter du bort trusene til Greta mot BHen til Dolly P? ;-)
BH 'en til Dolly Parton har ingen verdi. :-) Hvis du leser det meste av trådene her på forumet så lærer du mye. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fra den ene ytterkant til den andre ;-)

Legg inn av Oddbjørn »

Bjørnar, nå tuller du, BHen til Dolly har stor verdi som hengekøye :mrgreen:
Svar