Kristiansand historiske bueskyttere :)

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Jedi Jordal »

Helledussen jeg har ingen idé om hvor smart det er å spørre om dette her engang, men jeg kjører på allikevel.
I bueskytterklubben hvor jeg går har vi absolutt ingen fokus på historisk bueskyting fra ledelsen. Som ny historisk bueskytter må jeg få lov til å berømme de erfarne historisk bueskytterne i klubben vår for all tålmodighet og hjelp når det kommer til det å omfavne oss nye som tør å satse på skikkelig bueskyting i Kristiansand. Men allikevel blir det med en ledelse som kun har omfavnet recurve buer særdeles vanskelig å skulle trene seg opp til å bli en god historisk bueskytter. For oss som er studenter og bor i hybel blir det jo enda værre å skulle trene til dette. At resultatet etter mitt første ute NM i beste fall kan beskrives som dårlig er det vel ikke så usannsynlig vanskelig å forstå.
Så dermed må jeg bare spørre er det noen her som har erfaring med å starte en historisk bueskytter klubb? Hvor vanskelig var det å starte opp, rekruttere skyttere, hvilke utfordringer møtte dere o.l ?
Ikke det at jeg vantrives i Kristiansand bueskyttere men det hadde jo vært greit å ha en bueskytter klubb der hvor det å skyte med historisk bue var rimelig godt ansett og man la opp treningen til å bli en god historisk bueskytter som kan være med litt å kjempe i NM og ikke kjempe med nebb og klør for å unngå å tape hele konkurransen.
Og om det å starte opp Kristiansand historiske bueskyttere er for vanskelig så er herved.stillingen trener i historisk bueskyting utlyst. Jo mr jeg klatrer opp på resultat lista i NM jo bedre blir lønn :P

Hilsen BueSkytter Jordal som gjerne skulle hevet seg litt på resultatet lista til neste NM...
Archers ignite!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Lurz »

vi får prate på tirsdag......... :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Jedi Jordal »

Lurz skrev:vi får prate på tirsdag......... :)
Tror det ja :)
Hva nå enn som er den beste løsningen ville det vært veldig gøy å bli flinkere i historisk bueskyting :)
Som nevnt tidligere det hadde vært gøy og om ikke akkurat kjempe om seieren i NM, og ihvertfall kunne være med å kjempe om en god plass i den øverste 50%
halvdelen :)
Og ikke måtte kjempe med nebb og klør (eller pil og bue :P) for å unngå å tape :P
Archers ignite!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av KEn »

Men allikevel blir det med en ledelse som kun har omfavnet recurve buer særdeles vanskelig å skulle trene seg opp til å bli en god historisk bueskytter
En kan beskylde ledelsen for mye rart, det er ingenting for compound heller, og det er buejegere som klager også, og trad/historisk segmentet er vel de i klubben som er både flest og har mest erfaring - hvem som er klubbens ledelse er vel i hovedsak styrt av hvem som nektet minst da valgkomiteen spurte, og jeg er 110% sikker på at du blir valgt inn i styret om du om du foreslår deg selv til valgkomiteen.
Å lage en klubb for hver lille interesse, når vi kan bruke de samme fasiliteter, blinker, haller, baner, OG i praksis gjør (eller prøver å gjøre) akkurat det samme - å slippe en pil avgårde uten feil.
Og trad-folket har vel gjort som de vil på enden av skytelinja en god stund? eller hva?

Uansett:
Det er 100% nøyaktig det samme som skal til for bli en god bueskytter uansett bue og utstyr. Dette har jeg prøvd å fortelle i minst 10år. Terry Green var den som fikk meg til å forstå det, selv om jeg nok egentlig visste det.
Les bøker om recurve-skyting "Precision Archery" var det en bok som het, min er lånt bort til noen tror jeg, les om kyudo, om compoundbuer, om hva du vil, les Saxton Pope - teknikken er i essens det samme.
Dette forumets aktivitet på underforumet skyteteknikk er igrunn megetsigende - og en ser jo også på stevne resultater. Det er en håndfull personer som har noe som ligner presisjon, den samme presisjonen som 1-2 mann hadde for 10 år siden - så er det nesten ingen mellomting, og så er det de som hagler 60cm skiva fra 18m

Man må kjenne til de grunnleggende prinsippene som ligger bake et godt skudd med pil og bue, og så må en trene, trene, trene. Det er heller ikke noe problem å trene på god form inne på en liten hybel. Japanerne tørrtrener på ca 1m hold, det gjør også svært mange recurve-skyttere

Poenget:
Skal man ha presisjon, så holder det ikke at utstyret ser historisk ut (det er form, men du må ha både form og funksjon), det er vise krav til til at spine på pilene matcher buen, det nytter ikke å bare avfeie det med at "det nytter ikke når buen ikke er senterskutt", visst nytter det - men det må passe. Og det er jobb. Tiller må være i "tune", det er grenser for hvor skjev en bue kan være i tiller før en får tune-problemer, og en må plassere hånd og pil på samme sted på streng og bue. De fleste/ alle untatt muligens Lurz her i klubben har alt for stive piler ift buene sine - jeg prøvde jo en bue for 2-3 uker siden, og skal en ha piler med rett spine til den så er det jo bare å begynne å koke spaghetti... Det er et tilbakevendene problem med barnebuer, en får aldri mye nok piler. (men noen får det til å funke med piler av Ramin)

Nå nærmer vi oss... Og kan begynne på teknikk. Og da nytter det ikke å ta det fra Werenskjold og Kittelsens illustrasjoner til sagaene... Og for å være ærlig, det er slik det ser ut :wink: Recurveskytterenes teknikk er den som virker uansett bue. Det er mulig en trenger å forstå den for å se forbi et par uvesentlige detaljer som folk ofte henger seg opp i, men bunn og grunn er det samme sak, og treff og bom har samme årsak.
Bueskyting er minst 10 000 år gammelt, det er grundig dokumentert siden Ascham skrev "Toxophilus", og det ingen vits i å begynne fra bunnen i 2012!


Så jeg høres krass ut? Nuvel, jeg lufter kanskje litt gammel frustrasjon... Vi snakkes i morra.

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av nidrinr »

Det er 100% nøyaktig det samme som skal til for bli en god bueskytter uansett bue og utstyr.
Det er kanskje 100% nøyaktig det samma som skal til hvis du har som formål å trekke like tunge buer like langt og sikte på samma blinken fra samma avstand.
Men ulik trekklengde, pundstyrke, formål og konkurranseform krever ulik teknikk og trening. Beklager kverruleringa 8)
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Jedi Jordal »

KEn skrev:
Men allikevel blir det med en ledelse som kun har omfavnet recurve buer særdeles vanskelig å skulle trene seg opp til å bli en god historisk bueskytter
En kan beskylde ledelsen for mye rart, det er ingenting for compound heller, og det er buejegere som klager også, og trad/historisk segmentet er vel de i klubben som er både flest og har mest erfaring - hvem som er klubbens ledelse er vel i hovedsak styrt av hvem som nektet minst da valgkomiteen spurte, og jeg er 110% sikker på at du blir valgt inn i styret om du om du foreslår deg selv til valgkomiteen.
Å lage en klubb for hver lille interesse, når vi kan bruke de samme fasiliteter, blinker, haller, baner, OG i praksis gjør (eller prøver å gjøre) akkurat det samme - å slippe en pil avgårde uten feil.
Og trad-folket har vel gjort som de vil på enden av skytelinja en god stund? eller hva?

Uansett:
Det er 100% nøyaktig det samme som skal til for bli en god bueskytter uansett bue og utstyr. Dette har jeg prøvd å fortelle i minst 10år. Terry Green var den som fikk meg til å forstå det, selv om jeg nok egentlig visste det.
Les bøker om recurve-skyting "Precision Archery" var det en bok som het, min er lånt bort til noen tror jeg, les om kyudo, om compoundbuer, om hva du vil, les Saxton Pope - teknikken er i essens det samme.
Dette forumets aktivitet på underforumet skyteteknikk er igrunn megetsigende - og en ser jo også på stevne resultater. Det er en håndfull personer som har noe som ligner presisjon, den samme presisjonen som 1-2 mann hadde for 10 år siden - så er det nesten ingen mellomting, og så er det de som hagler 60cm skiva fra 18m

Man må kjenne til de grunnleggende prinsippene som ligger bake et godt skudd med pil og bue, og så må en trene, trene, trene. Det er heller ikke noe problem å trene på god form inne på en liten hybel. Japanerne tørrtrener på ca 1m hold, det gjør også svært mange recurve-skyttere

Poenget:
Skal man ha presisjon, så holder det ikke at utstyret ser historisk ut (det er form, men du må ha både form og funksjon), det er vise krav til til at spine på pilene matcher buen, det nytter ikke å bare avfeie det med at "det nytter ikke når buen ikke er senterskutt", visst nytter det - men det må passe. Og det er jobb. Tiller må være i "tune", det er grenser for hvor skjev en bue kan være i tiller før en får tune-problemer, og en må plassere hånd og pil på samme sted på streng og bue. De fleste/ alle untatt muligens Lurz her i klubben har alt for stive piler ift buene sine - jeg prøvde jo en bue for 2-3 uker siden, og skal en ha piler med rett spine til den så er det jo bare å begynne å koke spaghetti... Det er et tilbakevendene problem med barnebuer, en får aldri mye nok piler. (men noen får det til å funke med piler av Ramin)

Nå nærmer vi oss... Og kan begynne på teknikk. Og da nytter det ikke å ta det fra Werenskjold og Kittelsens illustrasjoner til sagaene... Og for å være ærlig, det er slik det ser ut :wink: Recurveskytterenes teknikk er den som virker uansett bue. Det er mulig en trenger å forstå den for å se forbi et par uvesentlige detaljer som folk ofte henger seg opp i, men bunn og grunn er det samme sak, og treff og bom har samme årsak.
Bueskyting er minst 10 000 år gammelt, det er grundig dokumentert siden Ascham skrev "Toxophilus", og det ingen vits i å begynne fra bunnen i 2012!


Så jeg høres krass ut? Nuvel, jeg lufter kanskje litt gammel frustrasjon... Vi snakkes i morra.

K
Krass? Nuvel kanskje det men alle innlegg mottas med stor takk (positive eller negative).
Så hvis det å bare få noen til å lære bort alle triksene om bueskyting er det beste så er det vel det man må gjøre da :)
Hvis du har lyst må du gjerne lære meg litt mer om riktig skyteteknikk imorra :)
Godt du fikk ut litt frustrasjon og det var det godt for meg å få med denne trådwn og :P
Ledelsen ja, det skal nok temmelig mye til før de blir positive til historisk bueskyting men hey man kan jo
forsøke å melde seg inn der og prøve å forandre en del holdninger :)
Så for nå får vi visst bare styre oss selv nederst på skytelinja, men jeg kommer fremdeles til å drømme om en historisk bueskyteklubb i Kristiansand, ihvertfall om at Kristiansand bueskyttere skal få et litt mere positivt forhold til det :)
Uansett sees imorra :)
Archers ignite!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Christian »

Hvordan bli en god skytter på en forholdsvis ukomplisert måte:

1: Stå så nærme at du uten tvil kan sette pila der du vil.
2: Skyt dritmye.
3: Gå litt lenger unna og gjenta nr 2 :wink:

Dette fungerer veldig bra hvis du kun bruker ei bue og har piler som passer. Hvis du alternerer buer og piler blir det mange variabler og kroppen din klarer ikke å tilegne seg "instinktet".

Og som Daniel var inne på, alle verdens teknikktrening som blinkskytter har lite å si når du skal begynne å lobbe krigspiler over lange avstander :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Are »

KEn sitt innspill er svært godt.

Da vi en gang i tiden startet opp Nidaros Håndbuelag i Trondheim brukte vi en litt annen tilnærming. Vi startet opp som en interessegruppe for trebuer, der medlemmene hadde forskjellig fokus, Buemaking/-skyting/historisk gjenskaping. Siden det allerede var organisert bueskyting og -trening i byen gjennom Sverresborg BS valgt de av oss som var interessert i bueskyting også å melde oss inn der og trene med dem.

Vi ble uglesett av de gamle i Sverresborg som i likhet med KBS var svært rekurvorientert, men det var fint å kunne trene i organiserte former. Ingen har vondt av å trene litt med rekurvbue. Har man først blitt en god bueskytter er det små endringer som må gjøres mellom de forskjeliige buetypene. Er bue og piler godt samstemt er det stort sett konsentrasjon og kroppsbeherskelse som er de viktigste elemntene for skytteren.

En av øvelsene jeg likte best var å stå noen få meter unna en stor halmmate å skyte en serie piler med lukkede øyne. Med lukkede øyne blir man vár lyder (feil spine) og egen teknikk. Fint om du i starten og med jevne mellomrom får en erfaren skytter tl å se på deg og komme med innspill på teknikk. Fokusér på litt om gangen. Når du føler du behersker det kan du jobbe videre med noe annet. Tro meg når jeg sier at det er mye som må trenes opp :)

Når teknikken er inne og samlingen god er det på tide å prøve å treffe noe spesifikt. Da er det du skal begynne å skyte på blink.. Blir det kjedelig å trene mye med lukkede øyne går det an å begynne hver enkelt trening med det, og deretter gå over til blink skyting etter noen serier.

Og selv krigsbueskyttere som Daniel hadde hatt godt av litt teknikktrening, sier jeg som knapt rører buene melllom hvert NM :wink:

Det skal vel også nevnes at i Sverresborg var majoriteten av klubbens medlemmer historiske skyttere etter noen år, og jammen var det de historiske skytterne som klarte å karre til seg klubbens første NBF-gull.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av nidrinr »

..Krigsbuer forutsetter mye teknikktrening.. Uten god teknikk får du skader, noe som i grunn er værre enn å bomme på en blink. Teknikken er forøvrig ganske forskjellig fra den vanlige "blinkteknikken" de fleste bruker.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av KEn »

Krigsbuer forutsetter mye teknikktrening.. Uten god teknikk får du skader, noe som i grunn er værre enn å bomme på en blink. Teknikken er forøvrig ganske forskjellig fra den vanlige "blinkteknikken" de fleste bruker
Det er jeg ikke så overbevist om,
Se på Steve Stratton her: http://www.youtube.com/watch?v=VYuQlwEnUkM
Erika Anear her: http://www.youtube.com/watch?v=JFIsA2v7 ... ature=plcp
Og Masao Iijima http://www.youtube.com/watch?v=JFIsA2v7 ... ature=plcp

Eller denne gjengen med koreanere http://www.youtube.com/watch?v=JpywGv9Qg6M

Er det de gjør så forskjellig? Erika og koreanserne har kuttet ut, begrenset, fakteriet, men essensen i det de alle gjør er det som er viktig i et godt skudd ("strong shot" på engelsk)
- Man må stå stødig på begge beina
- Det er ryggmuskulaturen som drar
- skyvet opprettholdes av krefter mest mulig rett inn på skulder leddene, linjene skulderledd-skulderledd, pil, og venstre underarm er parallelle
- skuldrene er lave for å bruke de større ryggmusklene istf. nakkemusklene, og for at ikke skuldrene skal kollapse i slippet (som blåmerket på underarmen vil fortelle deg)
- Alle har kontroll før de slipper (Ha kontroll før du slipper)
- alle sikter (det er uvesentlig hvordan man sikter, siktefeilen er mye mindre enn feil laget av dårlig teknikk, uansett siktemetode) hele tiden, og roer ned draget under sluttfasen
- siktingen er mer en kontroll av at alt er rett, enn å rette seg inn
- når de når "ankringspunktet" (som IKKE har noe med ansiktet å gjøre, det er der det er naturlig å stoppe draget, hodet kan man så legge der man vil..) så er det kun sammentrekning i ryggen som gjenstår før skuddet går
- man må holde draget, slippe under trekk - ingen av dem slipper ned før de slipper.

Det ser litt forskjellig ut, men prinsippene er de samme, kreftene, og menneskekroppen, uansett buetype.
Men ulik trekklengde, pundstyrke, formål og konkurranseform krever ulik teknikk og trening
Nei ganske enkelt - grunnteknikken er og må være den samme. At en legger til og trekker fra litt får være.
2: Skyt dritmye.
Jepp, men ikke automatiser en dårlig teknikk. Finn, og lær deg, en god teknikk før du terper... (Should have been so lucky..)

K
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Bowman »

Mye bra her. Krigsbueskyting er vel egentlig artilleriskyting og det er jo noe helt annet enn blinkskyting. Når man deltar på NM i historisk bueskyting så trenger man å trene på både blinkskyting, artilleriskyting, flightskyting, jaktskyting og langdistanseskyting. Etter mitt skjønn er det 5 forskjellige tilnærminger her. Alle har godt av å prøve å bli mer treffsikre gjennom å øve teknikk. Gjerne 5 forskjellige tilnærminger og teknikker. Det ene trenger vel ikke utelukke det andre. Vi har helt klart mye å lære av trad og recurve skytternes teknikker. Men krigsbueskyttere som Daniel har også mye å lære bort. Jeg synes det med å skyte med lukkede øyne høres spennende ut. Får rigge meg til i garasjen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Jedi Jordal »

Veldig mye bra svar her, jeg setter veldig pris på alle innspill og tips om å bli en bedre skytter og hvordan man opparbeider bedre skyteteknikk. Men nå var jo ikke poenget heller også bare det med å lære seg å skyte bedre. Det var jo å det å ha ett sted/en klubb hvor ledelsen var fokusert på historisk bueskyting og at trebuer fra deres side var uglesett. En av trenerne våre kaller trebuer for taklister det oppsumerer vel deres holdning til historisk bueskyting ganske greit. Man kan jo selvsagt bare styre seg selv nederst på skytelinja men som sagt og hatt en klubb hvor man fokuserte på historisk bueskyting og trente på de forskjellige konkurransene i NM gjennom hele året ville vært veldig greit og hatt i Kristiansand området.
Archers ignite!
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Jedi Jordal »

Are skrev:KEn sitt innspill er svært godt.

Da vi en gang i tiden startet opp Nidaros Håndbuelag i Trondheim brukte vi en litt annen tilnærming. Vi startet opp som en interessegruppe for trebuer, der medlemmene hadde forskjellig fokus, Buemaking/-skyting/historisk gjenskaping. Siden det allerede var organisert bueskyting og -trening i byen gjennom Sverresborg BS valgt de av oss som var interessert i bueskyting også å melde oss inn der og trene med dem.

Vi ble uglesett av de gamle i Sverresborg som i likhet med KBS var svært rekurvorientert, men det var fint å kunne trene i organiserte former. Ingen har vondt av å trene litt med rekurvbue. Har man først blitt en god bueskytter er det små endringer som må gjøres mellom de forskjeliige buetypene. Er bue og piler godt samstemt er det stort sett konsentrasjon og kroppsbeherskelse som er de viktigste elemntene for skytteren.

En av øvelsene jeg likte best var å stå noen få meter unna en stor halmmate å skyte en serie piler med lukkede øyne. Med lukkede øyne blir man vár lyder (feil spine) og egen teknikk. Fint om du i starten og med jevne mellomrom får en erfaren skytter tl å se på deg og komme med innspill på teknikk. Fokusér på litt om gangen. Når du føler du behersker det kan du jobbe videre med noe annet. Tro meg når jeg sier at det er mye som må trenes opp :)

Når teknikken er inne og samlingen god er det på tide å prøve å treffe noe spesifikt. Da er det du skal begynne å skyte på blink.. Blir det kjedelig å trene mye med lukkede øyne går det an å begynne hver enkelt trening med det, og deretter gå over til blink skyting etter noen serier.

Og selv krigsbueskyttere som Daniel hadde hatt godt av litt teknikktrening, sier jeg som knapt rører buene melllom hvert NM :wink:

Det skal vel også nevnes at i Sverresborg var majoriteten av klubbens medlemmer historiske skyttere etter noen år, og jammen var det de historiske skytterne som klarte å karre til seg klubbens første NBF-gull.
Da må jeg jo bare spørre hvordan var set å starte opp Nidaros Håndbuelag? Hvordan gikk dere frem? Hvilke utfordringer møtte dere? Kan du dele noen erfaringer ?
Archers ignite!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av KEn »

trenerne våre kaller trebuer for taklister
Er din bue det :wink:

Det er flere grunner til å holde seg i KBS,
- En klubb for historiske bueskyttere vil bli forsvinnede liten, mangle både økonomi og fasiliteter
- en går fullstendig glipp av recurveskytterenes fokus på god teknikk, og vil, slik jeg ser det, tape i forhold til å bli bedre skyttere
- KBS nyter godt av NBF og NIF sine støtteordninger, penger..
- dersom trad/historisk folket går ut, blir KBS sterkt redusert

Det er folk som vil danne "Kristiansand Buejegere" også. Hvor mye blir igjen hvis hver en jævel skal ha sin egen klubb?

Det jeg har tro på er noe ala det vi holdt på å få til med felt/3D for noen år siden. Vi hadde en "drive", flere var interessert, vi fikk tak i et sted å ha det osv. På spørsmål om penger til 3D mål svarte "Klubbens ledelse" at vi kunne bruke noen utslitte halmmatter som ikke kunne brukes inne lenger... Siden dette var på en tid hvor trenerne var mer opptatte av å kjøre fram sine respektive barn til landslaget, jeg har andre hobbyer (se Sørlandets Benkeskyttere, som jeg var med å starte for noen år siden, og Kristiansand Skytterlag, som godt kan sammenlignes med KBS, på både godt og vondt) og bue-bane i hagen så jeg gav faen, og skjøt for meg selv et par år. Nå med ungenes interesse er jeg delvis tilbake, og noterer :

- med unntak av noen få, og flest trad/historisk skyttere, så er klubben nesten helt byttet ut
- jeg skyter langt bedre enn sist, klubbens trad/historisk skyttere skyter like dårlig eller verre enn før (og siden mye av det klubben har er sosialt, omkring en felles interesse, så er det helt greit - jeg skyter ikke for å bli BEST, og jeg kommer iallefall ikke på klubbtrening for å reelt TRENE - det gjør jeg mye bedre og mer effektivt hjemme, det er sosialt. Hvor ER kaffen)
- Men siden de samme ildsjelene, som også er "klubbens ledelse" så er klubben der, med lokale, og med materiell, og med medlemmer å være sosiale med.. JEg VET at det er behov for folk i klubbens ledelse. Og da fokuserer en på det en vil fokusere på.

Jeg mener at klubben bør rekruttere flere voksne, og trad/historisk, og jakt, er arenaene det kan foregå på, samt felt/3D, og der kommer vel historisk inn?

Dersom en prøver å bygge opp om slike ting, for å gjøre hele bueskyttermiljøet sterkere, og fremme mer morsom skyting enn 60/18, så er jeg med. JEg vet et og annet om å lage buer (for noen år siden hadde vi jo buebygge-kvelder i en sløydsal), om å skyte, om jakt og om å koke kaffe - men tidsriktige drakter er jeg blank på, skytestil ala Kittelsen mens man lurer på hvorfor man ikke treffer, og treninger der antallet skyttere dobles når jeg og ungene kommer - næh, seil away, og mine 950,- går der de gikk i fjor

K
Brukeravatar
Jedi Jordal
Bueskytter
Innlegg: 82
Registrert: 03 aug 2012, 17:24
Bosted: Oslo
Sted: Oslo

Re: Kristiansand historiske bueskyttere :)

Legg inn av Jedi Jordal »

KEn skrev:
trenerne våre kaller trebuer for taklister
Er din bue det :wink:

Det er flere grunner til å holde seg i KBS,
- En klubb for historiske bueskyttere vil bli forsvinnede liten, mangle både økonomi og fasiliteter
- en går fullstendig glipp av recurveskytterenes fokus på god teknikk, og vil, slik jeg ser det, tape i forhold til å bli bedre skyttere
- KBS nyter godt av NBF og NIF sine støtteordninger, penger..
- dersom trad/historisk folket går ut, blir KBS sterkt redusert

Det er folk som vil danne "Kristiansand Buejegere" også. Hvor mye blir igjen hvis hver en jævel skal ha sin egen klubb?

Det jeg har tro på er noe ala det vi holdt på å få til med felt/3D for noen år siden. Vi hadde en "drive", flere var interessert, vi fikk tak i et sted å ha det osv. På spørsmål om penger til 3D mål svarte "Klubbens ledelse" at vi kunne bruke noen utslitte halmmatter som ikke kunne brukes inne lenger... Siden dette var på en tid hvor trenerne var mer opptatte av å kjøre fram sine respektive barn til landslaget, jeg har andre hobbyer (se Sørlandets Benkeskyttere, som jeg var med å starte for noen år siden, og Kristiansand Skytterlag, som godt kan sammenlignes med KBS, på både godt og vondt) og bue-bane i hagen så jeg gav faen, og skjøt for meg selv et par år. Nå med ungenes interesse er jeg delvis tilbake, og noterer :

- med unntak av noen få, og flest trad/historisk skyttere, så er klubben nesten helt byttet ut
- jeg skyter langt bedre enn sist, klubbens trad/historisk skyttere skyter like dårlig eller verre enn før (og siden mye av det klubben har er sosialt, omkring en felles interesse, så er det helt greit - jeg skyter ikke for å bli BEST, og jeg kommer iallefall ikke på klubbtrening for å reelt TRENE - det gjør jeg mye bedre og mer effektivt hjemme, det er sosialt. Hvor ER kaffen)
- Men siden de samme ildsjelene, som også er "klubbens ledelse" så er klubben der, med lokale, og med materiell, og med medlemmer å være sosiale med.. JEg VET at det er behov for folk i klubbens ledelse. Og da fokuserer en på det en vil fokusere på.

Jeg mener at klubben bør rekruttere flere voksne, og trad/historisk, og jakt, er arenaene det kan foregå på, samt felt/3D, og der kommer vel historisk inn?

Dersom en prøver å bygge opp om slike ting, for å gjøre hele bueskyttermiljøet sterkere, og fremme mer morsom skyting enn 60/18, så er jeg med. JEg vet et og annet om å lage buer (for noen år siden hadde vi jo buebygge-kvelder i en sløydsal), om å skyte, om jakt og om å koke kaffe - men tidsriktige drakter er jeg blank på, skytestil ala Kittelsen mens man lurer på hvorfor man ikke treffer, og treninger der antallet skyttere dobles når jeg og ungene kommer - næh, seil away, og mine 950,- går der de gikk i fjor

K
Ok om det å lage en historisk bueskyteklubb i Kristiansand er helt borti natta så la oss gå frem for forandre litt i klubben ihvertfall. Hvis det trengs folk i ledelsen skal jeg med vglede stille og presentere de historiske skytterne, så lenge dette fører til morsommere treninger, mer fokus på å trene på NM konkurranser, lære om buebygging, pillaging o.l. Da går mine 950 kr i samme sted som ifjor og. Du må vel innrømme at det hadde vært litt gøy og sett at de historiske skytterne hadde litt mer å si når det gjelder klubbens fokus?. Spesielt når KBS hadede blitt kraftig rdusert hvis Kristiansand Historiske Bueskyttere (KBHS) ble opprettet. Hvis vi er så mange burde vi kanskjewe fått vært med å bestemme litt fokus og, og ikke vært forvist nedrest i salen med taklistene våre (ja det er min nydelige Nydam kopi bue av ask og valnøtt laget av Ivar malde som ble kalt for det ja..."sterkt fornærmet" :P).
Mer fokus på og mer godkjennelse av historisk bueskyting i KBS det er nå min mening.
Hvis ikke vil jeg stadig fortsette å drømme om å opprette KBHS :P
Archers ignite!
Svar