Pil og bue i re-enactment

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
CONeXXiON
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29 jul 2006, 14:33

Pil og bue i re-enactment

Legg inn av CONeXXiON »

Hei!
Har fått smaken på bueskyting nå, og det samme med kamp-show/re-enactment. Lurer derfor på om det er noen som har noen erfaring med bue der.
Hvor sterk bue, type piler osv. Evt noe reglemang på dette.
På forhånd takk
Vidar
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hvis det er hærkampsystemet du tenker på har jeg drevet en del med bueskyting der. Dette blir kanskje litt kryptisk hvis man ikke vet hva det er snakk om :wink:

Det finnes visstnok et reglement jeg leste i Sverige en gang, men her er essensen i det:

Bue: Maks 30 pund. Jeg skyter med 17 pund og stortrives med det. Den skyter mer enn hardt nok. Du skal tross alt ikke skade de du skyter på. Bruk en skrotbue, den vil før eller siden bli truffet av et sverd.

Piler: Gummitupper/redheads. Skaftet skal være flatt i tuppen, ingen form for spiss inne i tuppen. Piler skal ALLTID kontrolleres for brudd når de plukkes opp fra bakken. Folk tråkker på dem i kamnpens hete. Knekk dem helt av og kast dem hvis de er skadet, så ingen skyter en skadd pil. Bruk gjerne sterke farger og ganske store fjær, så er de lett å finne igjen. På show må man selvsagt moderere seg.

Kallibrering av bueskyttere foregår ved at man skyter på hverandre mens man står stille før kampen og gir muntlig tilbakemelding.

Hvis du ikke har hansker på deg når du skyter skal du heller ikke trekke våpen i nærkamp. Selv satser jeg heller på å løpe, da er bare sverdet i veien.

Dette anbefales til alle som vil tilbake til guttetiden med cowboy og indianer. Skyte på hverandre med pil og bue, under SVÆRT kontrollerte former. Gøy og slitsomt.
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Litt off-topic

Har nettopp vàrt med pà hàrkamp her i Holland(hvor jeg ferierer for tida), hvor de brukte buer litt forskjellig fra oss. Buene var pà ca. 30-35 pund, og alle màtte ha hjelmer, og det ble skutt pà ca. 40-50m, det ble ogsà brukt slynger med tomater... (fikk tomater utover hele skjoldet mitt og nedi ràhuden... lukter dritt...) Gruppa jeg kjempa med var virkelig gode pà organisering og taktikk, men heller dàrlig en-mot-en. Mà si jeg gjerne skulle ònske at vi kunne ha brukt bue pà samme màten. De reenactet 1380, sà de hadde ogsà primitive boomsticks(hàndkanoner)... noe av det kuleste jeg noensinne har avfyrt :D .
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
CONeXXiON
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 29 jul 2006, 14:33

Legg inn av CONeXXiON »

Tusen takk for svar!
Jeg har hørt at buen må være maks 25 pund. Vet ikke hva som er riktig. Ingen som har peiling på hvor man kan finne et reglemang for sånt? Problemet er at jeg bare har en 40-punder, og evt. må lage ei bue til re-enactment. Synes det ville vært litt synd hvis den første bua jeg lager går i stykker da. :roll:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg er ganske sikker på at reglene tilsier at du kan ha kraftigere bue enn 25 pund, men jeg vil sterkt fraråde det. Du kan be noen med en 30 punder skyte på deg med gummitupper, så skjønner du hvorfor :wink:

Hvis du er ute etter et reglement til bueskyting i hærkamp, foreslår jeg at du forhører deg på diskusjonsforumet for blankvåpenkamp i Norge på:

http://forum.blankvaapen.org/
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar