Allemannsretten

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Agincourt
Bueskytter
Innlegg: 42
Registrert: 14 feb 2012, 19:53
Bosted: Norge

Allemannsretten

Legg inn av Agincourt »

Hvor store må trærne være for at de er ulovlige å ta ned? Kan man ta viltvoksende trær, og ikke plantede, med mindre de er på eiendommen din eller du har tillatelse fra eieren? Lurer litt. Eller er det bare å ta alt man vil ha?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Allemannsretten

Legg inn av Kviljo »

Dette har vel ikke så mye å gjøre med allemannsretten? Har man tillatelse fra grunneieren og det ikke er et verneområde, er det vel fritt fram til å hogge det man vil :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Agincourt
Bueskytter
Innlegg: 42
Registrert: 14 feb 2012, 19:53
Bosted: Norge

Re: Allemannsretten

Legg inn av Agincourt »

Man må altså spørre om lov for vært tre man hogger? :( Og hvordan finner man ut hvem som eier skogen? Spørr folk som bor i nærheten?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Allemannsretten

Legg inn av Are »

Som grunneier med skog uttaler jeg meg. Trærne er grunneiers eiendom. Allemannsretten gir deg rett til å ferdes ikke sporbart i utmark. Felling av trær setter spor og du stjeler av grunneier.

Spør alltid grunneier. Jeg har selv opplevd tjuvhogst som har gjort meg trist og irritert.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Allemannsretten

Legg inn av Are »

Innlegget ditt kom mens jeg skrev mitt. Kommunen skal ha oversikt over hvem som er grunneier. I vår kommune finner man kart med oversikt over grensene og hvem som eier.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Allemannsretten

Legg inn av nidrinr »

..Ellers er det en meget enkel og grei sak og kontakte ditt lokale vegvesen og NSB der du bor. De har oversikt over hvor og når de rydder langs veg og bane, og sier aldri nei til litt hjelp. Vanvittig mye alm, ask, gullregn og einer i garasjen min som ville endt opp som biomasse hvis jeg ikke hadde redda den.. (Når det er sagt skulle jeg gjerne heller sett at de rett og slett kunne drite i å bygge ut E6 og jernbana slik at hele strandsona ner til Mjøsa fra Espa til Minnesund blir enda mer ødelagt enn den allerede er..)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Allemannsretten

Legg inn av MalaWolf »

Også går det ann å bruke huet. Ikke sett store synlig spor etter deg. Ingen spør om lov når de spikker seg ett pølsespyd til bålet, eller en seljefløyte til ungen. Så lenge uttaket ikke har verdi for grunneieren og ikke gjør skade på drivverdig skog - er det greit ( i mine øyne ). Så - hent deg en hasselpinne fra hasselkjerret med god samvittighet, eller ei høyreist rogn fra granfeltet som likevel vil bli fjerna... Det er ikke veldig vanskelig å følge. Begynner du derimot å plukke ned furu og bjørk fra produksjonsskogen ... da er du på bærtur.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Allemannsretten

Legg inn av Bowman »

Det er lov å bruke huet, men det tryggeste er vel å spørre uansett. Jeg tviler på at du får nei, hvis du holder deg til ask, rogn, hassel, lønn etc. (det mest vanlige). Det er nesten som ugras. Det er verre med alm, som noen steder er fredet.Men det er som Are sier. Grunneier har alltid rett, og det er han eller hennes varer du høster. Spør. :-) Men vegvesnet er jo helt bankers. De driter i om det er alm eller barlind eller ask eller hassel, - ned skal det uansett. Buer er definitivt kulere enn biomasse.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Agincourt
Bueskytter
Innlegg: 42
Registrert: 14 feb 2012, 19:53
Bosted: Norge

Re: Allemannsretten

Legg inn av Agincourt »

Takk, mange gode tips!
Svar