Trenger hjelp med en compond bue

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Bluesman
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 19 aug 2012, 15:21
Bosted: Hauge

Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av Bluesman »

Hei
Jeg kjøpte en compond bue i USA i sommer. Merket er Bowtech Constitution. Etter en time med skyting hoppet hovedstrengen av. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal sette på de tre strengene slik at det blir riktig. Jeg har søkt på internett i et forsøk på å finne bilder av lignende buer som viser hvordan strengene går, men jeg har ikke finnet noe som gir mening. Jeg legger ved de bildene jeg har tatt en egen bue, men dette er helt sikket feil, så jeg ber om hjelp til å få de tre strengene tilbake på buen slik at jeg kan begynne å bruke den skikkelig. Hvis du har noen bilder som kan hjelpe hadde det vært kjempefint. Litt kjipt at strengen kun kun i noen minutter.

Hilsen Stein Inge, Stavanger

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av GreenMan »

Heisann - tror det er større sjans for å få ett fornuftig svar på http://forum.bueskyting.no/ enn her da dette forumet er befolket av skyttere som driver mest med trepinner og buer uten støttehjul ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av Aurvandil »

Jeg kunne nok ha hjulpet om jeg hadde hatt bua di forran meg, er j***** dårlig på å forklare slikt noe i skrift.

En ting jeg kan si er at du vil trenge en buepresse for å få satt den sammen igjen.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av Aurvandil »

Du kan prøve denne eller lignende youtube-videoer: http://www.youtube.com/watch?v=PE4uyZtXFpE

PS: om du ønsket noe som ikke var innviklet har du valgt feil buetype, du får ikke mer innviklede buer enn compound.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av Oddbjørn »

Compostbue, ikke compoundbue. :mrgreen:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av SilentG2 »

Compostbue med støttehjul... hahahahahahahahahahaha :evil: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av Grauten »

Det er helt klart at opptrekket ditt er helt feil, dvs at når du skal spenne opp buen, så skyver du streng og bue fra hverandre i vinkel. Når du da skal slippe buen ned igjen, så klatrer strengen i sporet, og sporer av. Typisk for de som har kjøpt for tung bue, og strever med og spenne den opp. Du bør sende buen din til Catos buesport eller til Morten Bøe eller noen andre som har utstyr og kunnskap til å sette strengene på riktig. Dersom du ikke korrigerer teknikken din, så vil dette skje igjen!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av nidrinr »

...Eeeeller, selg støttehjulbua og skaff deg ei ekte bue...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av GreenMan »

Regna med at denne tråden dro i denne retningen - derfor var jeg relativt diplomatisk i første post. Dette er en advarsel om at innleggene som heretter som ikke er et fornuftig svar på Stein Inges problem slettes og det sendes advarsler deres vei.

Stian (med moderatorhatten på)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av Christian »

Ta med deg bua di til en klubb eller en forhandler og få de til å fikse strengen. Som sagt å trenger du ei buepresse for å få lagt strengen på igjen.

Uten videre innsyn i saken så tror jeg problemet ligger i grepet ditt (og i at du skyter med en hyperaktiv pilkasterting :wink: ) :wink: Jeg veit om flere som har gjort akkurat det samme som deg, eller ihvertfall oppnådd det samme resultatet :roll: Hvis du griper bua for hardt så vil du gi den ganske mye vridning når du trekker den opp. Vridning = vinkel og vinkel + hjul er skikkelig lite bra liksom :wink: Da sier det spjoingkabom og man får et nogenlunde heftig uttrykk i ansiktet...

Men men, jeg kjenner en som fikk hele bua ødelagt pga at strengen hoppa av (trinsa sprakk), så du får anse deg som heldig :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av KEn »

Hoppet strengen av når du skjøt, eller når du skulle slippe ned etter å ha trekt opp med fingrene?

At strengen hopper av har lite med at den er for tung (noe den sikkert er allikevel, men det er din sak) Du vil heller ikke være den eneste på forumet som har for tung bue - et kjapt blikk inn på skyteteknikkforumet vil vise det nokså kjapt.
Strenger kan hoppe av compoundbuer av flere grunner, den vanligste er nok at man holder alt for hardt når man skyter, og vrir buen hardt og fort idet man slipper og strengen er på vei framover.
en annen fin måte er å dra opp med fingrene for "kjenne" på den, og så slippe ned med handa vridd...

Å finne ut hvordan strengen skal ligge er ikke så vanskelig, men verre er det med å få bøyd sammen lemmene - lager du noe McGyver mikk-makk, så er jeg nesten helt sikker på at du vrir i stykker lemmene.

Stavanger sier du. I Klepp Bueskyttere http://www.kleppbueskyttere.no/ finner du nesten helt sikkert noen som har ei buepresse, og som kan hjelpe deg.

K
Bluesman
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 19 aug 2012, 15:21
Bosted: Hauge

Re: Trenger hjelp med en compond bue

Legg inn av Bluesman »

Kjempetakk til alle gode medhjelpere.
- Jeg kan være enig i at jeg nok holder noe hardt i buen. Forsøker å unngå det, men nå skyter jeg ikke så mye så teknikken er helt sikkert kjempedårlig :-) Jeg gjør dette for å komme litt bort fra PC'en og skyting er perfekt for å tenke på noe annet.
- Buen er nok ikke for tung for meg. Den er heller noe lett ville jeg tro. Styrken ble stilt inn i USA i butikken hvor jeg kjøpte utstyret. De hadde skytebane inne i butikken :-)
- Strengen hoppet av under opptrekk og det var lite dramatikk.
- Jeg skal ta kontakt med klubben på Klepp og se om de kan hjelpe meg. Det var en meget god tilbakemelding. Hmmm, når jeg tenker meg om kjenner jeg noen i Stavanger også som driver med bueskyting. Kanskje det er på tide å friske opp gammelt vennskap. Tror jeg tar en telefon nå i kveld jeg.

Tusen takk til alle

Vennlig hilsen Stein Inge
Svar