Løst og fast, opp og ned, under og over...

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av nidrinr »

Jeg har i grunn latt meg inspirere av en tråd på paleoplanet.. "Vis meg verkstedet ditt-tråden.."

Kan vi få til en liten slik konkurranse? Hvem har Norges ryddigste buespikkehule?

Sleng ut bilder, så får vi finne ut åssen vi deler ut poeng.. Jeg kan stå for premie, deles ut på NM
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Bowman »

God ide. Jeg legger ut bilder etter helgen. Nå er det festival. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Hardwood »

Haha ! Ivar vinner og jeg kommer på siste plass. Skjønner ikke hva som er vitsen med å konkurrere om å ha det ryddig på verkstedet... ? Mer interessant å ha et fornuftig innredet og praktisk verksted, der det skjer mest mulig buemakeri ! Men for all del, kjør på ...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Christian »

Nope! Sisteplassen går ubetvilsomt til meg 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av nidrinr »

tja.. For min del kan det være litt nødvendig å rydde.. Ellers finner jeg snart ikke igjen noe som helst. Og jeg trenger litt inspirasjon. Jeg er ikke direkte flink til å rydde, men jeg har et godt utvikla konkurranseinstinkt, så derfor kanskje en konkurranse :)

-Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er avgjørende om det er ryddig, men alle som har vært nede i kjellern min den siste måneden skjønner hva jeg mener.. Jeg blir rett og slett litt demotivert av å ikke finne noen ting når jeg trenger det. Jeg er på det stadiet der man ikke har plass til en hel fot på golvet noe sted, det er kun noen få plasser der det er mulig å plassere foten på tå. Benker, hyller og skap er så fulle at det er umulig å se forskjell på en arbeidsbenk og en diger haug med diversiteter.

Det værste er at jeg ikke overdriver. Jeg vil egentlig ha det ryddig, men jeg får det ikke til!

Dessuten håper jeg kanskje noen har tenkt ut noen lure løsninger jeg kan adoptere.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Are »

Artig konkurranse Daniel

Men Personlig mener jeg ryddighet er en litt sneverfaktor for å gå av med seieren. Hvis man er av typen som lager buer på kjøkkenet kan det være så ryddig det bare vil uten at jeg mener man bør gå av med seieren av den grunn. Slik du beskriver verstedet ditt anser jeg det som litt for lite.

Hva med heller å kåre et verksted med adjektivene: organisert, strukturert, gjennomført, staselig e.l.?

Mitt versted ligger også langt ned på lista etter at alle bueemnene mine falt ned fra sin plass. Rene kjempemikadoen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Christian »

Sist gang jeg rydda så fant jeg 3 poser med restene etter de elgbeina jeg dro ut senene av i september... Det lukta så grønnj@vlig at jeg fikk vondt i tenna :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av SilentG2 »

nidrinr skrev:tja.. For min del kan det være litt nødvendig å rydde.. Ellers finner jeg snart ikke igjen noe som helst. Og jeg trenger litt inspirasjon. Jeg er ikke direkte flink til å rydde, men jeg har et godt utvikla konkurranseinstinkt, så derfor kanskje en konkurranse :)

-Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er avgjørende om det er ryddig, men alle som har vært nede i kjellern min den siste måneden skjønner hva jeg mener.. Jeg blir rett og slett litt demotivert av å ikke finne noen ting når jeg trenger det. Jeg er på det stadiet der man ikke har plass til en hel fot på golvet noe sted, det er kun noen få plasser der det er mulig å plassere foten på tå. Benker, hyller og skap er så fulle at det er umulig å se forskjell på en arbeidsbenk og en diger haug med diversiteter.

Det værste er at jeg ikke overdriver. Jeg vil egentlig ha det ryddig, men jeg får det ikke til!

Dessuten håper jeg kanskje noen har tenkt ut noen lure løsninger jeg kan adoptere.
BEEN THERE, SEEN THAT.. Om du går inn gjennom kjellerdøra hos daniel, må du bukke til draugen for å ikke få noen "lagra buer, kanskje det kan bli noe (hengt der i flere år)" i skolten. Dessuten er jeg sikker på at du finner gull om du feier opp fra gulvet hans. Selv buevekta har evakuert kjelleren, men fått staselig plass midt i stuetaket :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av nidrinr »

hehe, joa, jeg ser den Are. Noe mer kriterier må på plass for at det skal kunne kalles en konkurranse. Jeg skreiv egentlig posten i første omgang etter at jeg tok en tur ned i kjellern, men snudde før jeg fikk gjort noe og gikk opp. Rett og slett fordi jeg ble demotivert av alt rotet. Jeg disponerer egentlig omtrent 40m2 kjellerareal og ca 50m2 garasjeareal pluss mye av andreetasjen i garasjen til verksted/lager, så jeg vil nok ikke karakterisere det som så lite.. Bare enormt dårlig utnytta.

Så, forslag til kriterier:

1: Hvem kan legge ut de beste før/etter rydding bildene.

2: smarte løsninger for oppbevaring av a) bueemner b)verktøy c) Buer man jobber med

3: Generell orden og oversikt.

Krav til størrelse er jeg ikke sikker på om vi trenger. Om du er smart på 10m2 kan du få til mye der.


Det hele er ment veldig uformelt, men som en liten inspirasjon.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Vibeke »

Jeg kan stille som upartisk dommer hvis det er ønske om det.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av nidrinr »

Utnevnt! 8)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Christian »

http://db.tt/jlMxYPPZ
http://db.tt/6r5jfhaO
http://db.tt/HX2Z4OCd
http://db.tt/xTnTYYTM

Litt trangt til å ta bilder, spesielt når man får parkinson helt uten videre, men det er nå bilder som gir en pekepinn på hvor rotete det er i hula...

next 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Bowman »

Melsomvik bue og pilmakeri. Sorry, men jeg hadde akkurat ryddet da denne linken kom opp.
Bilde
Alm og alm og alm og ask og hickory og eik og gullregn. Mangler bare barlind. :-)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
En liten serie fra min bue og pilhule. Om vinteren bruker jeg sløyden på jobben. Garasjen er kald i vinterhalvåret.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Christian »

Akkurat rydda du liksom... Pff:P
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Løst og fast, opp og ned, under og over...

Legg inn av Bowman »

:mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar