hudlim

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: hudlim

Legg inn av torkis »

Jeg har tenkt å lage hudlim i vinter.
Jeg har funnet noen beskrivelser, så jeg tror at arbeidet skal gå greit.

Det jeg lurte på er om hudlim egner seg til å lime styrefjær med?

Synes det virker litt mer historisk, i forhold til alle moderne varianter, og litt mindre grisete en bek :?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

Hudlim funker fint til å lime fjør ja :) Kult er det også, men ikke vannfast. Fordelen med hudlim i dette tilfellet er at den gelatinerer fort, slik at man kan holde fjørene på plass i de sekundene det tar for at limet skal bli til gele. Den kommersielle varianten fra 30-tallet var å feste fjørene til skaftet med ei nål fremme og bak, til limet var tørt.

I hornbue-kretser sies det at hudlim er best å kjøpe ferdig. - fordi kvaliteten på den er mye bedre enn man enkelt kan lage selv, og fordi den er veldig billig.

Men det er jo selvsagt artig å prøve. Om du vil ha lim som ikke gelatinerer like fort som hudlim, kan du lage limet av svømmeblærer fra fisk. Da kan du også laminere buer med det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: hudlim

Legg inn av torkis »

Ypperlig :D
Da satser jeg på hudlim på pilene heretter.
Jeg tenkte ta den enkle varianten av limproduksjon i første omgang.
Kjøper tyggebein av råhud på dyrebutikken.
Kvaliteten på limet blir nok ikke hornbuestandard, men det holder nok til mitt enkle bruk.

Bare synd at svigerfar er blitt pensjonist, han var yrkesfisker :)
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: hudlim

Legg inn av nidrinr »

Hvorfor er kvaliteten på det hudlimet du kjøper bedre enn det man lager sjøl?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Kviljo »

Har ikke helt kontroll på det, men det har noe å gjøre med renseprosessen av hudene, siden man visst bruker bensin (?) i vaskinga. Det blir visst en del fett i limet om man lager det selv.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: hudlim

Legg inn av torkis »

Kanskje jeg skal prøve med avfetting :!:
Jeg har sett forskjellige varianter av koking også.
Noen koker for hardt, og i mange timer. Da regner jeg med at de tar med seg mye grums og slagg.

En annen sa at det burde bare stå å "trekke" like ved kokepunktet, og at 1,5 time var lenge nok. Regner med at resultatet da blir renere.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: hudlim

Legg inn av nidrinr »

hmm.. Frua har en slik superblender på kjøkkenet, og min plan var å mose tyggebein oppi der..
Kanskje det funker best om jeg dynker dem i noe avfetting først, og så kjører blender?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: hudlim

Legg inn av Oddbjørn »

Den gangen jeg tok ut mye sener kokte jeg en god del lim på de elgsenene som ikke var brukbare til annet, noe blandet jeg med abborskinn og noe med elgskinn. Jeg gjorde det på følgende måte: Ga det et oppkok på noen minutter, mye groms og skum kommer til toppen. Helte ut dette vannet og skylte og hadde på rent vann. Varmet opp og lot det stå og trekke på ca. 80-90 grader med lokk på kjelen i 7-8timer. Kanskje kortere tid er ok, men jeg hadde hørt at det skulle stå så lenge. Hvis mere grums kommer til toppen, bruk ei sleiv og skum det av, samme som ved suppekoking. Så silte jeg vekk alt det faste og lot væska trekke uten lokk slik at det damper inn. Hvis det er fett på toppen så skum det vekk. Når det flyter som tynn sirup er det ferdig og kan helles ut i f.eks langpanne, stekebrett eller lign. i 5-10 mm tykkelse. Når det er stivnet som fast gele kan det deles i biter og tørkes. Oppbevart tørt kan det brukes i all "evighet" Det jeg lagde er slik at jeg bløyter det i kaldt vann noen timer, slår av vannet og varmer opp geleen i dobbel limpotte. Ved en senere anledning brukte jeg bare abborskinn, tørket med skjell og finner, ble ikke bra lim. Grunnen til at det første allikevel ble godt skyldes nok senene og ikke abborskinnet. Når hudlim lages på fabrikk bløytes først hudene i kalksuppe for å fjerne hårene. De sier at det første uttrekket av lim foregår ved ca. 50 grader,hvordan dette foregår vet jeg ikke, kanskje under trykk eller hva vet jeg. Ved hjemmekoking må man nok opp i høyere temperatur. At man kan lage godt animalsk lim selv er sikkert. Oddbjørn.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: hudlim

Legg inn av torkis »

Da er første batch med hudlim laget.
Jeg brukte tyggebein fra dyrebutikken som jeg la i bløt over natten. Etter å ha skåret råhuden opp i biter lot jeg det trekke over svak varme i 1,5 timer. Nesten alt hud løste seg opp, og det var lite i silen når jeg filtrerte limet.
Det ser ut som et rent og fint lim, så jeg anbefaler alle å bruke tyggebein.

Jeg har hatt store problemer med å tørke limet. I mangel av noe bedre på hytta , tømte jeg limet ut på aluminiumsfole over et fat. Jeg trodde at denne overflaten var glatt nok til å slippe limet, men det var den ikke.
Jeg måtte, bløte og varme og koke opp hele folien for å få løst opp limet. :( . Nå ligger limet i en teflonpanne, og jeg har most geleen for å enklere få tørket og samlet opp limet. Håper jeg får det tørt før det begynner å gro muggsopp i det.
Tror kanskje det beste er å sette det i solen, slik at mest mulig vann fordamper raskt. Men hvor er solen :?:

En testliming av en trekile som var sprukket i to deler viser at limet virker. Det holder like bra som trelim.
Da trenger jeg bare noen pilskaft, og å bearbeide gåsefjærene mine så er jeg i gang med historiske piler. :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Svar