råd godtfolk?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

LarsHedning
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 16 feb 2012, 23:33
Bosted: Raufoss

råd godtfolk?

Legg inn av LarsHedning »

Hei godtfolk.
Ja, har lest endel rundt på forumet her i de siste ukene å får mer å mer lyst til å skyte med bue, tenker på en billig inngangsbillett i første omgang, får å se om det lever opp til forventningene...Men jeg har har noen spørsmål som jeg håper dere kan være behjelpelige med.
Hva er greit for en som ikke har noe særlig erfaring med bue? Tenker på lengde, dra vekt, materialer og utforming av bue. Er noe mer fordelaktig en no anna?

Samtidig er jeg veldig for å lage ting selv, men føler jeg mangler endel kjøtt på beina til det.

Så til dere som har vært der jeg er nå, hvor begynner jeg?

Lars
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: råd godtfolk?

Legg inn av nilstor »

Du kan begynne med å finlese dette forumet, her er det gode råd alle vegne! Og sett igang og prøv. Har du spørsmål, legger du dem bare ut på forumet her, så er det helt sikket noen som kan hjelpe deg!

Er du rimelig stø i engelsk, er det også mye å hente på Paleo Planets bueforum. Sistnevnte er definitivt ett av de beste på nettet. Ta også en titt på et som heter ATARN hvis du er nysgjerrig på asiatiske buer!

Velkommen, og lykke til! Og vær ikke redd for å spørre!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Christian »

Det viktigste du må gjøre før du skal lage ei bue er å lage et par buer :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Grauten »

Og som vi alle vet, det er såre enkelt og lage buer: Man tar et stykke tre, og bare fjerner alt som ikke er en bue! :-)
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
LarsHedning
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 16 feb 2012, 23:33
Bosted: Raufoss

Re: råd godtfolk?

Legg inn av LarsHedning »

Var inne på forumet du linket til nilstor(paleo) der var det mye spennende, må kikke nøyere på den når jeg kommer hjem å får ro rundt meg.

Christian & grauten: hadde det enda vært så lett.

Tror jeg skal satse på å kjøpe en ferdig bue i første omgang. Jeg får ta kontakt med en buemaker å forhøre meg.

Noe dyktige buemakere å anbefale som vet hva en nybegynner trenger?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Zeida »

Kviljo. http://kviljo.no/bue/

Gå å se i "kjøp og salg" på formet her, han har en masse forskjellige buer og kan sikkkert lage på bestilling.

Hvis du ikke vil det kan du evntuelt skjekke med Tradbow.no
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Moen »

Tradgang.com er også en smart plass å titte. Utrolig mange dyktige "bowyers" der også. Titt i "The Bowyers Bench" Litt flere buemakere og naturlig vis større utvalg å se på....
LarsHedning
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 16 feb 2012, 23:33
Bosted: Raufoss

Re: råd godtfolk?

Legg inn av LarsHedning »

Zeida: jeg betviler ikke kvaliteten mm. på kviljo's buer, men jeg ser etter en billig inngangs-billett i første omgang.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Moen »

Jeg hadde gått for ei flatbue laget av ask, eik, lønn eller bøklist.. (I den rekkefølgen) Med ei listpå 10x50mm og 190cm lengde får du ut ei flatbue på "no time" Det eneste du trenger er en kniv og litt lim, faktisk. Har du tilgang på båndsag, er jobber gjort litt fortere. Og hvis du går til "bueogpil.dk" finner du tegninger/mål av ei flatbue som fungerer godt nok til at du blir hekta :D Litt avhengi av hvilken tresort du velger, men du burde havne på ca 30-35# som er helt ok å prøve seg på i første omgang. Piler kan du lage av f eks 8mm rundstokk, furu som du kjøper på Montèr, Byggmakker osv, eller av noen på forumet her. Det samme med streng.

Hvor bor du i landet, forresten? Tilgang på materialer er veldig varierende avhengi av hvor du bor. Zeida, f eks... Han flyttet dit det ikke finnes annet en luft, lyng og bjørk. Til gjengjeld har de mye penger oppi der, så det er ikke så synd på`n :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Moen »

...eller du kan bruke disse målene... (Ser at tykkelsen her er 1/2" eller 12mm. Det er 2 mm mer enn hva jeg anbefalte og gir litt tyngre bue. ca 40# vil jeg tippe) Sørg bare for at lista har rettest mulig ved/ årringer i hele lengden :wink:

Bilde
LarsHedning
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 16 feb 2012, 23:33
Bosted: Raufoss

Re: råd godtfolk?

Legg inn av LarsHedning »

Moen skrev:Jeg hadde gått for ei flatbue laget av ask, eik, lønn eller bøklist.. (I den rekkefølgen) Med ei listpå 10x50mm og 190cm lengde får du ut ei flatbue på "no time" Det eneste du trenger er en kniv og litt lim, faktisk. Har du tilgang på båndsag, er jobber gjort litt fortere. Og hvis du går til "bueogpil.dk" finner du tegninger/mål av ei flatbue som fungerer godt nok til at du blir hekta :D Litt avhengi av hvilken tresort du velger, men du burde havne på ca 30-35# som er helt ok å prøve seg på i første omgang. Piler kan du lage av f eks 8mm rundstokk, furu som du kjøper på Montèr, Byggmakker osv, eller av noen på forumet her. Det samme med streng.

Hvor bor du i landet, forresten? Tilgang på materialer er veldig varierende avhengi av hvor du bor. Zeida, f eks... Han flyttet dit det ikke finnes annet en luft, lyng og bjørk. Til gjengjeld har de mye penger oppi der, så det er ikke så synd på`n :lol:


Tusen takk for masse god info. Jeg bor på raufoss, veit ikke hvor kjent du/dere er på disse kanter, men det er ikke så langt fra gjøvik, som blir nærmeste by.
Jeg må svinge innom byggmaker'n til uka da å høre etter askelist i nevnte dimensjoner.
Takker og bukker.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Moen »

Skal du til Gjøvik, så kan du stikke innom trappefabrikken som ligger oppi høgget der. Det het Stryntrappa før, men er ikke sikker på at det stemmer lengre. De har garantert ask, eik og bøk. Sjansen for at de også har lønn og valnøtt er også stor. (Valnøtt er best egnet til å laminere sammen med ask, lønn og kanskje eik) Skal også sjekke med mine gamle fiender (konkurenter) på Raufoss for deg. Må bare bli mandag først:)
LarsHedning
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 16 feb 2012, 23:33
Bosted: Raufoss

Re: råd godtfolk?

Legg inn av LarsHedning »

Fiender på raufoss? Innen bueskyting?
Ja,trappefabrikken er nok et hett tips... Skal jammen svinge innom der
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: råd godtfolk?

Legg inn av Zeida »

Han har vært trappesnekker. Regner med han mente konkurenter innen trapperbrasjen. :P

Laminat av blåbærlyng skal man ikke undervurdere, Moen. :P
LarsHedning
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 16 feb 2012, 23:33
Bosted: Raufoss

Re: råd godtfolk?

Legg inn av LarsHedning »

Zeida skrev:Han har vært trappesnekker. Regner med han mente konkurenter innen trapperbrasjen. :P

Laminat av blåbærlyng skal man ikke undervurdere, Moen. :P
Akkurat ja, da skjønner jeg.. tusen takk for gode råd å tips Moen, å det blir varmt mottatt om du sjekker opp med dine fiender.. :wink:
Svar