OT, Fun & Svadatråden...

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Oddbjørn »

Alle snakker om hvor langt de har skutt, men hva er det korteste du har skutt? Jeg har skutt 3 meter inne stua. En sommer for en del år siden hadde jeg fest for bueskyttervenner og klokka fire on morgenen demonstrerte jeg langbueskyting inne i stua for en svenske. Resultatet ble to stk. pilhull i veggen tyve cm fra et vindu, hullene sto der i flere år til skrekk og advarsel. Ja, de svenskene kan lure en stakkar til alt mulig. Jeg bare kjeder meg litt i dag, får heller gå ned i verkstedet å spikke litt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Zeida »

Regner med Bjørnar har rekorden på -5 meter eller noe sånt.
Min pers er vel litt over 30 cm, men vet ikke om det telles siden buen knakk.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Christian »

hehe, Bjørnar Bumerang :mrgreen:

men du Oddbjørn, jeg hadde et fint hull tvers igjenom den gamle soffan min :oops: Det kom samstundes som jeg endelig klarte å spikke buer over 12#... Da holdt det plutselig ikke med den gamle pappesken som pilfanger lenger :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Bowman »

Jeg har fått forbud mot å skyte i stua av Beate. Jeg dro til med litt seriøs holmegårdskyting her i vinter. Vilma på 7 år fulgte opp med sin lille rytterbue. Resten av familien truet med mytteri. Ingen følte seg trygge., Ikke engang på do....... :P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har et fint lite hull i veggen - som jeg har pyntet med en brukket pil :mrgreen: inne på kontoret mitt.. Det var resultatet av mitt aller første skudd innendørs med Tomahawk'en min .. øvre buelem touchet taket under slippet og vippet hele greia opp ..
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Aurvandil »

Korteste jeg har sendt et prosjektil var et dårlig forsøk på knivkast. Takk Herren for raske reflekser og en kvikk fot...
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av nidrinr »

Nocken røyk under skudd i motvind med pil som landa på omtrent 0 meter framover, 5-6 meter til sida tipper jeg er pers..
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Are »

Lagde en gang en lengdestreng (tynn) i lin til en 85#. Den var ikke laget for å vare, men for å yte. Den holdt i noenogtjue skudd før den pensjonerte seg på fullt trekk. Pils endte jeg da tre-fire meter bak linja. Merkelig nok overlevde buen. Kanskje et tegn på at den ikke var så ekstrem.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av nilstor »

Dette er vel kanskje litt på siden av tema, men siden Are nevnte lengdebuer, rinner det meg i hu en episode som hendte da jeg for en del år siden skulle demonstrere LENGDESKYTING for en kjenning på Oppdal. Vi fant oss en høvelig stubbåker, og jeg dro til. Et lurvete slipp førte til at pilen brakk i tre deler. Halve pilen boret seg i bakken omtrent 150 meter borte, bakenden lå 12-15 meter rett til høyre, og midten fant vi aldri igjen. Så jeg kan vel med en viss rett hevde at jeg har skutt 0 meter, iallfall delvis ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Jacob97 »

SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av SilentG2 »

minus to meter og litt til høyre innendørs, på skytterrekke....

Usikker på hva som skjedde men jeg fikk strengen over brystkassa og den slo som et H"#¤"# i håndleddet..

Flaks at jeg ikke traff sidemannen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Moen »

Nå er jeg brennsikker på at de som holder på med sener og slik dritt for Highland Horn f eks, MÅ være slaver av ett eller annet slag! Eller inneha sørs spesielle interesser. Er nettopp ferdig med å skrelle 140 elglegger, og begynner å lure på hvorfor jeg har gjort det... :roll: Så om det er noen som mangler ei akilles eller noe slikt kan bare ta kontakt :wink: Åsså har jeg igjen 100 til.
Noen som vet om benet kan brukes til noe, forresten?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Christian »

suppekraft?

Artig å høre at det er flere som har funnet "gleden" i å høste elgsener :roll: Jeg kokte og luta en søppelsekk med elgknokler for noen år siden med tanke på å få bein til diverse prosjekter. (Knivskaft, pilspisser, armbeskytter, nokker, div dildal) Erfaringen var at det fikk senehøstinga til å fortone seg som jordbær og champagne med en blomsterduftende sommerbris i nakken i forhold :roll: Dessuten så var fortsatt knoklene veldig fettete og oppførte seg heller dårlig når jeg prøvde å lage noe ut av de.

Etter noen år i lufttørking så ligner de mer på hva man kan forbinde med bein som et materiale en det de var når de var ferske, MEN det lønner seg å huske på at de har marg inni seg som lukter så hinsides grønnj@vlig at det fikk en gutt på 5år til å begynne å gråte... true story :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Bowman »

Uffda. Organisk avfall lukter allllltid jævelig. Selger du sener Moen? Jeg holder på med senebacking om dagen. Tror jeg trenger flere.....sener altså. Er de reinskåret og renset for andre kroppsfasiliteter...? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: OT, Fun & Svadatråden...

Legg inn av Moen »

Når småunga begynner å hyle av dårlig luftkvalitet, snakker vi seriøs odør :lol:
Hmmm.. Kanksje hogge de i to, svi de litt i ovnen og koke kraft??? Slett ikke dumt. Jeg fikk til og med 10 kilo elgkjøtt fordi jeg fjernet labber, skinn og "hønn" :wink: Skulle egentlig bare mangle, forresten. Har hentet 250-60 labber og 35 skinn. Skinnene har jeg sendt til garveriet. De skal byttes i råhuder av... geit, tror jeg det var. 3:1 Og hva jeg skal med 12 råhuder, vet jeg heller ikke.

Bowman: De er gullende rene og henger til tørk. Siden jeg ikke lager noe som kan ligne på buer lengre, og langt mindre noe som fordrer elgsener, skulle det være mulig å avse noen. Send meg en reminder om ei stund. (Jeg glemmer det garantert)
Svar