Animalsk Lim

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Animalsk Lim

Legg inn av Oddbjørn »

Kanskje noe her for dere Hornbogi entusiaster.

http://apps.webcreate.com/ecom/catalog/ ... FullID=106
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Lurz »

En stund til jeg trenger enda, men takktakk, skal spare på linken!
Ellers har vi denne også: http://kremerpigments.com/shopus/index. ... &list=0201
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Kviljo »

...men fiskeblære-lim har de ikke :roll:

Vanlig hudlim er sterkt, men det gelatinerer litt i det kjappeste laget.

Du bruker rent hudlim du også, Lurz?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Lurz »

Jepp, i perleform. Arvegods
"If it breaks you get to keep both parts"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Moen »

Men kanin-lim hadde de :wink: Forresten, fiskeblærelim, er det blære fra hvilken som helst fisk, eller er det fra èn spes sort? Tenkte på det i sommer da jeg fisket torsk. Blærer store som handleposer, liksom :D Men hva hjelper dèt hvis de ikke duger...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Kviljo »

Adam K. har visst brukt blærer fra torsk, og de fungerte visst fint. Tradisjonelt er det Stør som er brukt, men det sies at det ikke er noen merkbar forskjell.

Skjær ut, rens og tørk :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Moen »

Kviljo skrev:Skjær ut, rens og tørk :wink:
Hehe.. Ikke denna karen. Je bruke epåkksi :lol:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Oddbjørn »

Fiskeblærelim fra stør står da nederst på siden, nesten gratis.
Ellers så jeg at koreanerne bruker blæra fra et fiskeslag som heter Sciaenoid, jag vet inte hva det er. Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Oddbjørn »

Hudlim er forresten ikke bare hudlim, men kommer i forskjellige grader: 135,164,192,222,251,283,315,347 og 379. 379 er den sterkeste, men også den som setter seg hurtigst. I den andre enden er 135 som har lengst åpen tid. de er alle sterkere enn tre i seg selv. Innen alle disse kan man manipulere med blandeforhold og temperatur. Man kan også tilsette ting for å holde limet flytende i kald form eller gjøre det vannfast. Jeg glemte at gradene 85 og 108 finnes også. 251 er den mest vanlige til trearbeider. Man kan også gjøre limet mer fleksibelt ved å tilsette glyserin. Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Lurz »

Slo opp i Adam K.
Moen "kanninskinnlim" brukes av billedkunstnere, inneholder mer fett enn hudlim, det gjør det mer elastisk, men han anbefaler det ikke til buemekking. Men pass på at du ikke utrydder de stakkars eppåksiene da :shock:

Kviljo, det var fiskeskinnlim av torsk han skreiv om, han mente det ikke var egna til buer. Såvidt jeg skjønner anbefaler han generelt svømmeblærer fra stor fisk, en kunne gjerne teste fra orientalsk dagligvarebutikk. Skal prøve det, de var utsolgt da jeg spurte sist. De sa forresten det var dyrt, men forhåpentligvis ikke på størnivå :shock: Han nevner tre slags fisk spesielt, catfish, gillbacker og croaker (familie Sciaenidae), såvidt jeg kan finne ut er det malle, havmalle og ørnefisk :? . Ikke noe jeg har hørt om. Karpeblærer skal i likhet med kanninskinn være for feite.

Oddbjørn, hvor får du tak i hudlim etter grader? Har du link til noe?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Kviljo »

Størlimet prøver jeg å overse så godt jeg kan 8)

Interessant at det finnes forskjellige grader av hudlim. Lurer litt på hvordan man har manipulert de til forskjellige åpen-tider. Det synses litt om dette på atarn, der det fra høyt hold har vært hevdet at kjemikalier i limet for å senke gelatineringstemperaturen ikke er bra for styrken. Om det kommer i tillegg til svekkingen på grunn av lang gelatineringsprosess vet jeg ikke. Jeg har noe fiskeskinnslim som stinker heftig av konserveringsmidler. Det er flytende i romtemperatur, men jeg er ikke helt fortrolig med at det er sterkt nok til hornbuer.

Det svakeste leddet i en hornbue skal i teorien være mellom limet og hornet. Om limet uansett er sterkere enn treet bør det jo ikke være noe problem, men samtidig må limet være elastisk nok til å tåle de ganske heftige bøyene i en hornbue.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Oddbjørn »

Lurz.
For noen år siden fant jeg en nettside fra noe som heter: The Deller Conservation Group. De hadde noen sider med fin info om hudlim, men den siden er ikke lenger oppe.
For de som ønsker å fordype seg mer angående liming med hudlim og alle typer av lim kan boka ,Liming av Tre, av Eirik Raknes anbefales. Universitetsforlaget ISBN 82-00-35464-4. Oddbjørn
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Oddbjørn »

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Oddbjørn »

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Are »

There are 15 grades of glue ranging from 85 to 512 gram strength (also called “gel” or “jelly” strength). This is the measure of the rigidity of a gel formed by a 12.5% solution of the glue at 10 degrees Centigrade. Each numbered grade is the midpoint of a range as shown in Table below.
The rigidity is determined by a very simple test measuring the amount of weight in grams necessary to depress a 1/2-inch-diameter plunger 4 millimeters into the surface of the gelled sample. More force (by increasing the weight) is required to depress the plunger into higher strength glue than into lower strength glue.
Ble nesten frista til å finne ut limstyrken på mine lim. 12,5% ? Betyr det 12,5 gram lim og 87,5 gram vann?

Det er i så fall svakere enn det jeg pleier å bruke. Et lim jeg har brukt en del blander jeg i volum 1 til 4. Min erfaring er at sterkere blanding gelatinerer seg for raskt. Jeg ønsker å beholde så høy limstyrke som praktisk mulig. Økt vannmengde forsinker gelatineringshastigheten men svekker limet.

Hviket forhold i vekt/volum bruker dere andre?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar