Animalsk Lim

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Stefflus »

Jeg dekker knust hudlim såvidt med vann, med andre ord ikke fullt 50 volum% vann.
Men jeg bygger jo ikke hornbue, bare ting (nockoverlegg, fiolinreparasjon etc.) hvor jeg vil ha rask gelatinering så jeg får hjelp av "death-grip"-egenskapen.

Det var en litt snodig målemetode, jeg kan ikke se noe om hvor stort testmediet er?
Jeg tror at jeg ville hatt lettere for å gjenskape limstyrketesten i TBB.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Are »

Stefflus skrev:Det var en litt snodig målemetode, jeg kan ikke se noe om hvor stort testmediet er?
Jeg tror at jeg ville hatt lettere for å gjenskape limstyrketesten i TBB.
Ulempen med TBB sin versjon er at den er forholdsvis presis opp til treets styrke over det måler den egentlig bare treets styrke.

Kona bruker en mer "husmorversjon" som krever en del øvelse og er som er langt vanskeligere og presisere styrken. Når limet har kjølt seg ned i limpotta setter hun fingern godt nedpå limets overflate og trekker fingeren sakte mot seg til limet revner i en sprekk. Utfra sprekkens størrelse og kreftene som ble brukt kan hun si noe om limets styrke/vanninnhold. På den annen side er hun i helt andre siden av limstyrkeskalen enn du er (kunstnerbruk).
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Animalsk Lim

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg har aldri brydd meg om å måle lim og vann, bare laget det så det renner som ca. tynn sirup.
Til sener og treliming har det aldri skjedd noe galt med hudlim, jeg tror limet er så sterkt at man har litt slingringsmonn.
jeg trodde før at gelatin var laget av huder, man det er visst laget av grisebein, uansett så er det ok hvis man ikke har budlim. Oddbjørn.
Svar