Buejakt i Norge?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Bowman »

Vi bor jo i et litt treigt og vanskelig land, men jeg trodde at norges jeger og fiskerforbund var på parti med oss potensielle buejegere. Greier ikke et slikt forbund å overtale grunneiere? Har grunneiere så mye makt? :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Aurvandil »

I den seneste utgaven av "Buejegeren" kan man lese at NJFF's landsmøte stiller seg støttende til buejakt, til tross for at Sør-Trøndelag fylkeslag stilte med forslag om at NJFF skulle stille seg negative til alle jaktvåpen som ikke pr. dags dato er lovlige i Norge. Sør-Trøndelags forslag fikk nesten ingen stemmer.

Ikke nødvendigvis relatert, men jeg mener å huske at fylkesmannen i Sør-Trøndelag var en av de som stilte seg negativ til buejakt da DN sendte forslaget på høring rundt til fylkeskommunene i landet. Om jeg husker riktig baserte han seg på en undersøkelse fra 80-tallet som var imot buejakt, utført av en som ikke var ekspert på området.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Moen »

Det spiller ingen rolle hva Njff sier. De er ikke grunneiere. En hver grunneier står fritt i å nekte/ tillate lovlige våpen til jakt. Uavhengi av hvem som leier. Her i kommunen er det f eks ikke tillatt med toppjakt med rifle. På grunn av hva? Jo, de hadde ingen reell grunn, de hadde bare muligheten til å nekte. Ser man på skogeierforeningen, er de kun ute etter profitt. Kall meg gjerne den største pessimisten på jord...men ingen klarer å overbevise meg om at skogeierforeningen slipper til oss dødlige med gjennomsnittsinntekt.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Allan »

Er det noen som veit hvilke regler danskene hatt satt i forhold til buer og piler til bruk på ulikt vilt? Type våpen og ammunisjon er jo regulert for å vidt til å sikre human jakt gjennom rask avliving.hvordan beregner man anslagsenergi på ei pil?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Hastighet og vekt på pila måles under den danske buejegerprøven - før man får prøve seg. Det ligger en fin tabell over anslagsenergi i dokumentet som beskriver reglene for buejakt på Åland. Du finner det dokumnetet på http://www.NBJF.net ... Med mine 33grams piler må jeg ha en minste hastighet på 41,3 meter pr sek. 50# regnes som nedre grense på trekk vekt..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Kviljo »

Som er det samme som 136 fot per sekund, og som er fullt oppnåelig med historiske buer. Kult!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Sturlabuer »

Malawolf skrev:
Med mine 33grams piler må jeg ha en minste hastighet på 41,3 meter pr sek. 50# regnes som nedre grense på trekk vekt.
Etter å ha sett litt i tabellen, tror jeg 33 grams piler krever en hastighet på 50 m/s for å gi 41,3 joule i anslagsenergi.
Det blir ca 166 fot/s som krever en godt laget historisk bue, evt. en litt kraftig en.

Lars
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Kviljo »

Du har rett Lars. Men fortsatt ganske oppnåelig med en fornuftig bue. De beste trebuene klarer opp mot 180 fps ved 10 grain per pund pilvekt. Uansett er det jo som du sier bare å gå litt opp i buevekt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Oddbjørn »

Norges Buejeger Forbund har søkt om tillatelse før og da søkte de bare om jakt for compound bue. Vet ikke hva de har gjort denne gangen.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Are »

Mår det gjelder grunneiere med jaktkvoter finnes det vel nok av den i Norge til at i alle fall noen av dem vil tillate jakt med bue hvis det blir lovlig.

Men det har tatt mange år, og det kommer ikke til å bli tillatt på noen år enda, så det er vel bare å smøre seg med en god porsjon tålmodighet :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Men å ha buejakt som mål - med et jaktoppsett som kan godkjennes feks i Danmark kan jo lette ventetiden noe. Selv sikter jeg på å bli god nok med min tradrecurve til å kunne bestå den danske buejegerprøven :)
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Aurvandil »

Oddbjørn skrev:Norges Buejeger Forbund har søkt om tillatelse før og da søkte de bare om jakt for compound bue. Vet ikke hva de har gjort denne gangen.
Jeg mener å huske at det ikke har blitt spesifisert hverken den ene eller andre buetypen. Det er èn av tingene jaktmotstanderne har prøvd å bruke mot buejegerne, at det dreier seg om "Fullt frislipp på alle slags gamle trepinner" (løst sitert fra en rekke motstandere)
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Stefflus »

Diskusjonen er så full av irrelevant argumentasjon og føleri :? Trepinner og tjuvjakt, du..
Men si meg, har nå forkjemperne kommet opp med retningslinjer for skuddhold? Jeg mener alle andre forhold må basere seg på et fastsatt maksimalt skuddhold.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av nidrinr »

..Ser at tabellen for anslagsenergi litt lenger opp i posten har en stor svakhet.. Den har jo ingen piler over 42 gram!! :shock:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Are »

nidrinr skrev:..Ser at tabellen for anslagsenergi litt lenger opp i posten har en stor svakhet.. Den har jo ingen piler over 42 gram!! :shock:
Det er fordi QP vil vrenge et rådyr når den treffer. Hørt om spurv med kanon? 8-D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar