Buejakt i Norge?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av dagsunde »

Are skrev:
nidrinr skrev:..Ser at tabellen for anslagsenergi litt lenger opp i posten har en stor svakhet.. Den har jo ingen piler over 42 gram!! :shock:
Det er fordi QP vil vrenge et rådyr når den treffer. Hørt om spurv med kanon? 8-D
Kult! Kvantefysikk!

En QP har en masse som ved inntrengning i et rådyr vil føre til at
dyret vrenger seg inn i seg selv, og blir en singularitet!

:D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Aurvandil »

dagsunde skrev:
Are skrev:
nidrinr skrev:..Ser at tabellen for anslagsenergi litt lenger opp i posten har en stor svakhet.. Den har jo ingen piler over 42 gram!! :shock:
Det er fordi QP vil vrenge et rådyr når den treffer. Hørt om spurv med kanon? 8-D
Kult! Kvantefysikk!

En QP har en masse som ved inntrengning i et rådyr vil føre til at
dyret vrenger seg inn i seg selv, og blir en singularitet!

:D
Buejakt med for kraftig utstyr ble plutselig en hel del farligere...
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av nilstor »

Risikerer vi å endedvende hele universet om vi bruker buer over et visst anntall pund ...? Og hvilke restriksjoner vil det pålegges oss som liker å skyte med krigsbuer?

På den annen side antyder jo Stephen Hawking den muligheten at singulariteten kan danne "wormholes" hvor vi kan reise i tid. Kanskje kan vi skyte oss tilbake til Einar Tambarskjelves tid med et enkelt pilskudd? Hadde vært noe, det!
Eller ...?

Og nå havnet vi vel litt utenfor tema - beklager!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Moen »

Den største utfordringen er å treffe de blinkene på bueprøven. Nå er det vel ikke bestemt hva og hvordan, men ei prøve må vi nok innom tenker jeg. Men man skal være greit over gjennomsnitt god for å klare dagens danske prøve med gørtunge langbuer. Jeg snakket med en buejeger i danmark i fjor. Han fortalte at det var svært få som klarte prøven med langbue. Mye på grunn av at buen ble for tung til å klare anslagsenergikravet. Jeg har gått runden flere ganger med "Hill" buen min på #60...det er ikke lett å treffe den bittelille anda på 12m hver gang;-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av nidrinr »

Hehe, jeg hadde nok ingen store planer om å gjøre no forsøk på å bruke 150# bue og QP-piler på en jaktprøve.. Men når det er sagt så treffer jeg nok ikke godt nok til å klare no oppskyting på ei jaktprøve med bue uansett. Da må det veldig mye mer øving til, uansett bue
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av dagsunde »

40 Joule i anslagsenergi? :shock:
1watt = 1Joule/sec.

La oss si at pila bruker 1 sekund på å overføre all energien sin...
40 Joule er da 40 wattsekunder.
40W/s * 3600 = 144000 W/s = 144 KWh...

... eller en 2000W varmeovn stående på fullt i 72 timer!
... eller en bil med 195 HK på full maskin.

(Ikke helt reellt dette eksempelet, men det illustrerer kreftene involvert).

Heftig!
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Moen skrev:Den største utfordringen er å treffe de blinkene på bueprøven. Nå er det vel ikke bestemt hva og hvordan, men ei prøve må vi nok innom tenker jeg. Men man skal være greit over gjennomsnitt god for å klare dagens danske prøve med gørtunge langbuer. Jeg snakket med en buejeger i danmark i fjor. Han fortalte at det var svært få som klarte prøven med langbue. Mye på grunn av at buen ble for tung til å klare anslagsenergikravet. Jeg har gått runden flere ganger med "Hill" buen min på #60...det er ikke lett å treffe den bittelille anda på 12m hver gang;-)
Prøven er visst endret - kun rådyrbukk som blink nå ... 5 av 6 treff - fra 5-25m (ikke oppgitt under prøven)- treff må være i hjerte-lunge regionen. Og om noen vil øve har Cato's Buesport blinker til salgs ..
Bilde

eller last ned fra DBS: https://sites.google.com/site/drammenbu ... ects=0&d=1 skriv ut på a4 ark og øv hjemme..
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Moen »

Ok. Da er det bare å trene, Daniel8-) Hvor stort er forresten treffområdet på rådyret, Glenn?
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Stefflus »

dagsunde skrev:La oss si at pila bruker 1 sekund på å overføre all energien sin...
40 Joule er da 40 wattsekunder.
40W/s * 3600 = 144000 W/s = 144 KWh...
Tror du regna i litt feil retning der, kroppen min greier å yte 300W på sykkel i korte tidsrom, og det er beina mine.
Det blir vel mer som å la ei 40W-pære lyse i 1 sekund? Den klokker fortsatt bare 40Wh på en time.
Jeg gjorde et forsøk på å regne om til gjennomsnittstrykket seksjonen til pila utøvde dersom den stoppet i rådyr (25cm), men ble skuffet over 16bar. Mulig det er kvadrater i den formelen jeg heller burde brukt, dessuten er det ingen som skyter rådyr med blunts, pila er jo spiss og kvass og lirker seg vei. I tillegg flistrer vel kanskje ei pil gjennom et rådyr uten å stoppe. Mulig svaret blir et annet med "Kraft = Δ(masse x fart) / Δ tid", men jeg har ingen av delene.
40 Joule er egentlig ganske lite når vi tenker på at vi trekker en 50# bue ca. 250N/ca. 1m = ca. 250 Joule ved slipp?

Nei, jeg tror det er en grunn til at man bruker Joule ukritiskt, man må jo egentlig regne med avanserte kjøttodynamiske formler for å bli helt klok på pilas ytelse.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Stefflus »

MalaWolf skrev:Prøven er visst endret - kun rådyrbukk som blink nå ... 5 av 6 treff - fra 5-25m
5 treff av 6 skudd? Hvis jeg forstod det riktig syns jeg faktisk det er svakt.
Og hvis skuddene som avgis på prøven er veiledende for praktiske skuddhold, slik de ofte er, så syns jeg faktisk ikke noe om det heller. 25m tilsvarer et rifleskudd på minst 300 meter når det gjelder prosjektilets flygetid. Mye kan endre seg i.l.a. den tidsperioden, det er derfor slike skudd med rifle er uglesett, selv om det ballistisk sett ikke er problem å treffe på slike hold eller lengre. Faktisk er det heller ulempe å være såpass "mellomnært", da viltet har lettere for å se og høre ei pil som slippes enn ei usynlig kule som kommer susende fortere enn lyden.

Jeg er ikke imot buejakt, men man må tilnærme seg det slik f.eks. de fleste nedsatte (eldre) jegere gjør, nemlig ved å være sine begrensinger bevisst. Det mener jeg betyr ca. 15m makshold for compound type kjapp, for vilt type skvetten (som rådyr). Dette er et arbeid jeg syns flinke folk som lobbyerer burde ha gjort på forhånd, men jeg har ikke hørt et kvekk om slike skuddholdsanbefalinger i forskjellige buetype-vilttype-kombinasjoner. Elgen er for eksempel tregere = økt hold, mens en mindre fugl flyr ingensteds om den blir spidda av ei pil fra en turtlebow på 50m hold. Tiur kan nok komme avgårde med ganske mye dersom treffet er dårlig, så der må man vurdere igjen. osvosv.
Sist redigert av Stefflus den 21 feb 2013, 03:12, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Hardwood »

Du har sikkert rett, Stefflus. Hvis jeg kan gå ut i fra at vi snakker om historiske buer, så bør vi nok ikke planlegge skudd på så lange hold i utgangspunktet. De amerikanske tradbuejegerne opererer oftest med maks 10 - 15 m. Men prøven er jo den samme for compoundskyttere, og da er 25 m et fint hold.
Er det tilfellet at man må ha 50 punds bue ? Det er nok neppe nødvendig for å oppnå kravet om anslagsenergi. Jeg skal jammen måle farten på blinkbuen min !
Takk for linken til rådyrblinken.
Frode : Treffområdet er ca. 14 x 14 cm. Og siden man ikke ser det markerte området på dyret så veldig tydelig på avstand, vil jeg si at det nok er få her til lands som klarer den prøven med historisk bue.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av dagsunde »

Stefflus skrev:
dagsunde skrev:La oss si at pila bruker 1 sekund på å overføre all energien sin...
40 Joule er da 40 wattsekunder.
40W/s * 3600 = 144000 W/s = 144 KWh...
Tror du regna i litt feil retning der, kroppen min greier å yte 300W på sykkel i korte tidsrom, og det er beina mine.
Det blir vel mer som å la ei 40W-pære lyse i 1 sekund? Den klokker fortsatt bare 40Wh på en time.
Jeg gjorde et forsøk på å regne om til gjennomsnittstrykket seksjonen til pila utøvde dersom den stoppet i rådyr (25cm), men ble skuffet over 16bar. Mulig det er kvadrater i den formelen jeg heller burde brukt, dessuten er det ingen som skyter rådyr med blunts, pila er jo spiss og kvass og lirker seg vei. I tillegg flistrer vel kanskje ei pil gjennom et rådyr uten å stoppe. Mulig svaret blir et annet med "Kraft = Δ(masse x fart) / Δ tid", men jeg har ingen av delene.
40 Joule er egentlig ganske lite når vi tenker på at vi trekker en 50# bue ca. 250N/ca. 1m = ca. 250 Joule ved slipp?

Nei, jeg tror det er en grunn til at man bruker Joule ukritiskt, man må jo egentlig regne med avanserte kjøttodynamiske formler for å bli helt klok på pilas ytelse.
Det jeg ville kom litt feil frem ja! :)
Jeg prøvde å illustrere hvor mye energi 40 Joule er, ved å vise hvor det hadde blitt hvis en slik energimengde hadde fått lov å virke i en time.

Pila overfører selvfølgelig ikke energien sin til dyret i en time sammenhengende :lol:

Det er mine konstanter som var snudd på hodet: 1KWH = 3,6 MJ, så bare glem at jeg sa noe.
Der er faktisk skremmende lite energi med 40 Joule.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Aurvandil »

Det å treffe et dyr som er skvettent på 20-30 meters avstand krever en del av jegeren. Punkt en er å kjenne din egen og våpenets begrensning. Punkt to er å ikke skyte mot dyr som ser mot deg, jo færre fordeler du gir den jo lettere. Punkt tre er å sikte lavt, mot hjerte/nedre lungeregion. Hvis dyret blir truffet mens det krøker seg sammen for å fare avgårde treffer du fremdeles med dødelige skudd.

Det å skyte dyr i størrelsen hjort på 20 meter med compound er såvidt meg bekjendt ikke noe problem så lenge man gjør ting riktig med riktig utstyr. mangler man kunnskap, ferdigheter eller utstyr til dette skal man ikke være på jakt i utgangspunktet, uansett hvilket våpen man bruker.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Mr Vikør i NBJF har informert meg om følgende:
Sakset ut frå søknaden vår: 3.2.2.3 Krav til utstyr:
Det bør stilles krav til størrelse og utforming av jaktspissen og til minstekrav til kinetisk
energi.
I tråd med regler for riflejakt i Norge i dag og erfaringer fra land der det er definert krav for
buens kinetiske energi kan man tenke seg å definere særskilte krav i en grupper for småvilt og
rådyr og en annen gruppe for storvilt.
Det foreslås å etablere grenser på minimum 40 joule for småvilt, rådyr og minimum 50 joule
for storvilt.
Buen:
Compound-, recurve- eller langbue kan benyttes. Prøven skal avlegges med den buen som
skal brukes på jakt. Pilen skal minimum ha den kinetiske energien som kreves for det viltet
som skal jaktes med den aktuelle buen, dvs. henholdsvis 40 og 50 joule.
Pil:
Pilens totalvekt skal være minimum 25 gram.
Pilspiss:
Pilspissen skal ha en skjærende diameter på minst 25 mm. Spissen skal ha minst to og ikke
mer enn fire skjærende egger. Skyteprøve avlegges med jaktspiss.14
Pilens bevegelsesenergi beregnes på følgene måte:
E₀ = 0,5 · m · V0²
E₀ = pilens bevegelsesenergi uttrykt i joule
m = pilens masse i kilogram
V0 = pilens hastighet i meter per sekund
Eksempel:
Om pilens hastighet er 72 meter pr sekund og pilens vekt er 27 gram,
(dvs. 0,027 kg) så blir E0 = 70,0 joule
Regneeksempel:
E₀ = 0,5 · 0,027 · 72² = 70,0 joule

Så med min nye tradrecurve, sniker jeg meg muligens akkurat over grensa til storvilt (markert 33grams piler):
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Du har sikkert rett, Stefflus. Hvis jeg kan gå ut i fra at vi snakker om historiske buer, så bør vi nok ikke planlegge skudd på så lange hold i utgangspunktet. De amerikanske tradbuejegerne opererer oftest med maks 10 - 15 m. Men prøven er jo den samme for compoundskyttere, og da er 25 m et fint hold.
Er det tilfellet at man må ha 50 punds bue ? Det er nok neppe nødvendig for å oppnå kravet om anslagsenergi. Jeg skal jammen måle farten på blinkbuen min !
Takk for linken til rådyrblinken.
Frode : Treffområdet er ca. 14 x 14 cm. Og siden man ikke ser det markerte området på dyret så veldig tydelig på avstand, vil jeg si at det nok er få her til lands som klarer den prøven med historisk bue.
Faktisk så opplyste Dale Karcher (eier av 3RiversArchery) at gjennomsnitts avstanden hans var 5-10 m for fellende skudd, med sin Tomahawk tradbue da han hold tradseminar på Lillestrøm for et par år siden ... Selv synes jeg 25m et altfor stor avtand ... jeg er trygg fra 15m .. så det må øves mest fra 15-25 denne sesongen :) Jeg håper vi i Drammen kan få til en uformell dansk buejegerprøve - med korrekte blinker - 6 skudd fra 6 ulike avstander < 25m .. Tror ikke mange av tradgutta fikser det ass ..
Svar