Buejakt i Norge?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Ingis »

Jeg deltok på tradtreffet på Lillestrøm i fjor med Dale Kercher, som eier Tree Rivers og er jeger i USA. På spørsmål om hvilken avstand han vanligvis skjøt på, svarte ha at han aldri skjøt på lenger hold en 10 meter. 6-10 meter var vanlig. Skyting på 20 meter med langbue var etter hans mening ikke aktuelt, da dyret ville høre pila og bevege seg.
"Back to nature!"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Moen »

Stefflus skrev:Auau. Jeg velger å håpe at den var plassert der som en spøk.
Hvis ikke er det ille. Denne tråden kommer opp i google, og selv om denne hendelsen ennå strengt tatt er udokumentert (og gjerne vil forbli slik da steika er oppspist), så er dette mat for de som bruker tjuvjakt som argument. Et argument som til nå har blitt unisont nedsablet på kruttforumet/vepsebolet. (går ut fra dere vet hvor jeg mener, vet ikke om jeg kan nevne andre fora her)
De av dere som kjenner til den diskusjonen, vet at jeg i utgangspunktet er for, men med forbehold om skyteavstand.
Jeg mener at prima presisjon på 30m er uinteressant all den tid faren for skadeskyting ved at viltet skvetter til begrenser holdet til 15m etter mine egne grove utregninger, kanskje man til og med vil finne at holdet må være ennå kortere. Dette er et spørsmål jeg ikke har fått særlig respons rundt på kruttforumet, men jeg har i ettertid funnet et eksempel som jeg syns peker på at dette er et tema man burde kikke nærmere på:
http://bowsite.com/BOWSITE/features/art ... ngjumping/
Spissen var ikke plassert der for spøkens del. De så tydlig at steika var ødlagt rundt spissen. De kan bruke tjuvjakt som argument så mye de vil. Slik sett burde det umiddelbart bli forbudt å jakte med hagle/rifle. Smellet fra en hissig compound er ikke mye lavere enn ei småkalibret rifle med lyddemper. Og for de som ikke vet, lyddemper er lovlig til bruk på jakt. Og påstå at det blir mere tjuvjakt er et argument som kun uvitende kan komme med. Hjemme hos meg blir det skutt regelmessig (på blink) men om jeg ville skyte et rådyr eller en elg, ville ikke engang min nærmeste nabo reagert. Han ville ikke hørt forskjell på papirskudd kontra hjerteskudd, for å si det slik.
Det siste vi skal være redd for er at buejakt skal bli for alle "som løper rundt i skogen med en bue" Prøven, som jeg regner med, blir noe ala DK sin, er ikke lett. Det kreves veldig mye trening for å klare den, i alle fall med langbue.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Grauten »

Dersom den danske prøven legges til grunn, så får du ikke uendelige muligheter til å treffe blinkene. 1 maks 2 runder, så er det hjem og trene igjen, og vente på ny prøvedato. Med kruttvåpen, kan du banke å skyte til du har de treffene du trenger, slik er det ikke med bue. :lol: Du stiller mao ikke opp på prøve dårlig forberedt!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av woodstick »

Tjuvjakt er vel som prostitusjon ....det kommer alltid til å eksistere. Den som har plassert en 11/32 spiss i elgeskinka kan vel umulig trodd at han kunne skyte en elg med den. Ser vel for meg at det er en ubetenksom guttestrek. Skal man drive med tjuvjakt så er vel ikke pil og bue første valget. Som flere har vært inne på det må øves og øves. Man kan ikke holde på og forby og forby, man må straffe de som ikke følger reglene.
Fant for noen år siden et tilsynelatende frisk rådyr liggende dødt. Viltnemda kom å hentet det og det fant ei 22 kule i buken på det. 22 er vel kanskje det mest brukte "snik" våpenet ....da bør man forby det også. Det hjelper ikke å forby ting for å bli kvitt tjuvjakt, de er jo allerede ute i ulovlig oppdrag og da spiller det vel liten rolle hva de bruker?
Tror det er viktigere å fokusere på kunnskap om hvordan dette gjøres ...både med bue og rifle. En ting er i allefall sikkert, de som har avlagt en buejeger eksamen er mere skikket til jakt en de som slippes løs i skogen med ei rifle hvor du ikke trenger å skyte mere en 30 skudd i året før du kan ta storvilt prøva ....for ikke å snakke om hagle hvor det ikke er noe krav.
Fant den ikke i farten, men leste en dansk statistikk om skadeskyting for en stund siden og der var skadeskytings prosenten ikke noe større enn for kruttvåpen.
Er jo selvsagt helt uenige med de som mener det er feil å gå på jakt for underholding og spenningen sin skyld. Det er jo derfor vi driver med jakt. Hadde det vært drit kjedelig så hadde vi gjort noe annet. Vi er jo ikke så fattige at vi må ut i skogen for å overleve på vilt. Men nå er det jo slik at noen ikke liker tanken på å skyte dyr ...og det er helt greit, de kan dyrke gulerøtter og poteter. Vi er alle forskjellige og bør respektere hverandre. (så lenge ikke de bruker ulovlig gjødsel og holder på med genmanipulering :twisted: )
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

woodstick skrev:Tjuvjakt er vel som prostitusjon ....det kommer alltid til å eksistere. Den som har plassert en 11/32 spiss i elgeskinka kan vel umulig trodd at han kunne skyte en elg med den. Ser vel for meg at det er en ubetenksom guttestrek. Skal man drive med tjuvjakt så er vel ikke pil og bue første valget. Som flere har vært inne på det må øves og øves. Man kan ikke holde på og forby og forby, man må straffe de som ikke følger reglene.
Fant for noen år siden et tilsynelatende frisk rådyr liggende dødt. Viltnemda kom å hentet det og det fant ei 22 kule i buken på det. 22 er vel kanskje det mest brukte "snik" våpenet ....da bør man forby det også. Det hjelper ikke å forby ting for å bli kvitt tjuvjakt, de er jo allerede ute i ulovlig oppdrag og da spiller det vel liten rolle hva de bruker?
Tror det er viktigere å fokusere på kunnskap om hvordan dette gjøres ...både med bue og rifle. En ting er i allefall sikkert, de som har avlagt en buejeger eksamen er mere skikket til jakt en de som slippes løs i skogen med ei rifle hvor du ikke trenger å skyte mere en 30 skudd i året før du kan ta storvilt prøva ....for ikke å snakke om hagle hvor det ikke er noe krav.
Fant den ikke i farten, men leste en dansk statistikk om skadeskyting for en stund siden og der var skadeskytings prosenten ikke noe større enn for kruttvåpen.
Er jo selvsagt helt uenige med de som mener det er feil å gå på jakt for underholding og spenningen sin skyld. Det er jo derfor vi driver med jakt. Hadde det vært drit kjedelig så hadde vi gjort noe annet. Vi er jo ikke så fattige at vi må ut i skogen for å overleve på vilt. Men nå er det jo slik at noen ikke liker tanken på å skyte dyr ...og det er helt greit, de kan dyrke gulerøtter og poteter. Vi er alle forskjellige og bør respektere hverandre. (så lenge ikke de bruker ulovlig gjødsel og holder på med genmanipulering :twisted: )

Tommelen opp for denne!
(eller hvis facebook "Liker")
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Stefflus »

woodstick skrev:Det hjelper ikke å forby ting for å bli kvitt tjuvjakt, de er jo allerede ute i ulovlig oppdrag og da spiller det vel liten rolle hva de bruker?
Nettopp.
Men på flere mer eller mindre seriøse diskusjonsforum finnes det folk som føler sterkt for synspunktet.
Til og med på kruttforumet var det en som proklamerte at han skulle starte en grunneierbevegelse for å få "innført behovsprøvning og skikkethetsvurdering for erverv av jaktbuer", med mine ord altså ramme alle buer som fins da noe slikt blir nær sagt umulig å definere skikkelig.
Kniv
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 04 mai 2011, 15:09
Bosted: Porsanger

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Kniv »

Arne
Nybegynner
Innlegg: 1
Registrert: 04 jan 2012, 10:49
Bosted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Arne »

Og litt mer her:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.7960402

Det ser ut til at det vil bli et prøveprosjekt i hvert fall.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Dette er svært gode nyheter!! Med et slikt prøveprosjekt vil loven bli endret, det baner vei for fremtidig permanent lovlig buejakt :D :D
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av nidrinr »

..Jeg trur jeg ska ligge unna diskusjoner som den.. Har i grunn brukt nok tid på å forsøke å prate fornuft til idioter før... 99,9% av alle som er imot buejakt er vel i bunn og grunn mot all jakt generelt, og liker heller å kjøpe kyllingkjøttdeig fra kyllinger som pines fra de ligger i egget til de er ferdig kverna og ligger i tilbudsdisken til en eller anna matbutikk..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Status for prøveprosjektet buejakt i Norge:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10047618
Mattilsynet trekkes nå inn i arbeidet med å gjøre jakt med pil og bue til en lovlig jaktform i Norge. Først må det avklares om slik jakt er dyreetisk forsvarlig.

Bakgrunnen er at Direktoratet for naturforvaltning (DN) tidligere har anbefalt å sette i gang et treårig prøveprosjekt der pil og bue benyttes som jaktvåpen. DN imøtekom dermed en søknad fra Norges Buejegerforbund, som hadde sikret seg støtte fra Norges Bondelag, Norges Skogeierforbund, NORSKOG og Norges Jeger- og Fiskerforbund.

Organisasjonene argumenterte med at jakt med pil og bue internasjonalt er blitt «en godt etablert og sterkt voksende jaktform».

Foreløpig nei

Men Miljøverndepartementet satte en foreløpig stopper for DNs forslag om et prøveprosjekt. Dette skjedde med et brev i juni i år, der departementet krever nærmere undersøkelser, blant annet for å finne ut hvor lang tid det tar fra pila treffer til dyret dør, sammenlignet med tradisjonelle jaktvåpen.

Miljøverndepartementet påpekte at dette er et vesentlig spørsmål som ikke lar seg besvare ved en forsøksordning. «Vitenskapelige forskningsinstitusjoner med kompetanse på dyrevelferd og Mattilsynet må involveres i planlegging og gjennomføring av et slikt prosjekt», skrev Miljøverndepartementet.

Feltforsøk

Nå har DN i et brev til Mattilsynet fulgt opp departementets krav. I første omgang vil DN diskutere et opplegg for å skaffe til veie den vitenskapelige kunnskapen som departementet ber om og som anses nødvendig for å tillate jakt med pil og bue. Direktoratet vil drøfte med Mattilsynet om det skal gjennomføres feltforsøk eller ikke, og hvilke forskningsinstitusjoner som eventuelt skal involveres i prosjektet.

Målet er å gjennomføre undersøkelsene i løpet av våren 2013, går det fram av brevet til Mattilsynet.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av MalaWolf »

Kanskje flere enn meg som kunne vært interessert i å ta turen til Danmark?
Starte med dette da:

CropperCapture[14].jpg
Dansk buejegerprøve
(35.34 kiB) Lastet ned 3361 ganger
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Allan »

Dra som frivillig til Danmark for å høste erfaringer for DN?:grin:

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Moen »

Om det er noe jeg tar helt med ro, er det buejakta i norge. Ser man bittelitt på "prøveprosjektet", vil det ta i alle fall de tre årene før vi "normalt" dødlige får prøve oss. Etter det, er det fortsatt opp til hver enkelt grunneier å tillate buejakt. Nå kan jo ikke jeg prate for hele fjøla, men her på hedmarken er det allerede varslet at buejakt ikke kom til å bli tillatt. Rådyrjakt på privat grunn er jo så å si umulig allerede. Legg til buejakt, så krymper sjansene enda mer. Eneste jeg vet om for min egen del, er gaupejakta. Grunneieren som jeg jakter gaupe hos, bryr seg minimalt om hva jeg bruker...bare det er godkjendt. Og slik som jakta endte i år, begynte vi kl 0700 og var ferdige 2 timer senere;-) Da kan man ikke surre rundt med ei bue..
Men...nå har jeg vært i dk og tittet på et snasent småbruk, så kanskje blir det ei ordning:mrgreen:
Svar