Buejakt i Norge?

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Jeg har rett spine på pilene mine.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Hardwood »

Javel ! Da hjelper det ikke å skylde på pilene hvis du bommer, da... :lol: Hvilken spine har du og hvilken metode brukte du for å finne den ?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Jeg kjøper skaft. Så setter jeg spiss på dem tung hvis pilene har litt stiv spine og lett hvis de har passe eller for lett. Det er bare jeg som ikke er helt bra. Sent på sommeren er det bra men straks jeg ikke kan skyte ute blir hele teknikken min ødelagt førdi jeg skyer 3-12 piler i uken.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Jacob97 »

Zeida skrev:Jeg kjøper skaft. Så setter jeg spiss på dem tung hvis pilene har litt stiv spine og lett hvis de har passe eller for lett. Det er bare jeg som ikke er helt bra. Sent på sommeren er det bra men straks jeg ikke kan skyte ute blir hele teknikken min ødelagt førdi jeg skyer 3-12 piler i uken.
kan være at jeg har missforstått nå, men er det slik at du ikke bryr deg noe særlig om spinen på pilene dine? vennligst si ifra om jeg tar feil, men dersom det er slik er dette hva jeg mener.

dersom den buen er på ca 20-25# (bare gjetter) burde vel en pil med spine på 25-30 + 100 grains spiss fungere greit nok?
kan være lurt å ha et nøyaktig bilde på hvilken spine du trenger på pilene dine, ikke bare justere med spissen, ettersom du da får mye mindre valgmuligheter. dersom du mot alle odds starter med et altfor stivt skaft, kommer du ikke langt ved å bare setter på en 125g spiss. vel... det jeg mener er: regn ut den spinen som passer best til din bue, og velg den spinen når du kjøper. jeg skøt plutselig mye bedre når jeg begynte å konsentrere meg om spine på mine piler, men kan jo ikke love at det samme gjelder for deg. :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Jeg skrev det litt rotete. Jeg bryr meg veldig om spine men jeg kjøper ikke 15-20, 20-25, 25-30, 35-40........ jeg har bare 30-35, 35-40, 40-45. Jeg skyter med ca 30pund for det meste men har tyngere og.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Jacob97 »

ok. fint. da skjønner jeg hvorfor du bare justerer spissen, men kanskje vi heller skal snakke om dette på en annen tråd?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

Kanskje det ja.
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Odin »

Jakt for spenningens eller underholdningens skyld er aldri greit. Dermed er det aller meste av jakt i vår del av verden ugreit. Jeg har inntrykk av at de fleste som ivrer for buejakt, har en romantisk idé om hvordan dette skal være. I realiteten ville vi nok sett svært mye skadeskyting. Særlig blant tradisjonelle og historiske bueskyttere er evnen til å treffe så dårlig at antallet godkjente buejegere ville fått plass i en telefonkiosk.
Samtidig mener jeg at hvis man skulle velge mellom dagens ordning med ganske uansvarlig jakt med hagle og rifle (andelen skadeskutte dyr forteller meg at dette er uansvarlig) og buejakt, kan man anta at buejakt er så vanskelig at bare de som er mest motivert til å bli gode, ville jakte. Dermed ville man blitt kvitt jegere som min forhenværende nabo, som syntes det var kult å skyte på rådyr i bakfylla. Eller min nåværende nabo, eller min far, eller jeg kunne ta en ny samtale med viltnemnda om dette...

Ja, jeg spiser heller en elg som har gått fritt, enn en ku som har stått innesperret hele livet. Men jeg synes motivasjonen rundt dette med buejakt minner om en litt naiv guttedrøm.

Og dermed var vel hele forumet i harnisk. Husk at dette skal være et inkluderende miljø. Men uansett, takk for meg.
What we do in life, echoes in eternity.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Christian »

Jeg er ikke i harnisk, jeg er helt enig faktisk :wink:

Det er en grunn til at jaktsener illustrert på hulevegger er av mange jegere og en nålepute med bein :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av nidrinr »

..Jeg trur det er en god del som er enig i det du sier.. Eller i alle fall med en del av det.
Jeg spiser heller viltkjøtt enn industrikjøtt, og heller en ælj skutt med bue enn med børse. Jeg har en grunnholdning om at det er altfor mye folk og altfor lite vill natur i verden, og at vi gjerne kan bevege oss tilbake til steinalderen når det gjelder oppfinnelser. Ikke alle er enige i det heller, men det er mye av grunnen til at jeg har en bedre følelse av å spise "buekjøtt" enn "børsekjøtt". -Uansett våpen og metode bør det være et mål at dyret drepes fort, og da mener jeg strenge krav til jeger er mer effektivt enn hvilket våpen som brukes. Ved riktig bruk er både børse og bue effektivt. Bua er bare snillere med ro og fred i skogen, og mer i tråd med mine tanker om oppfinnelser jeg liker kontra oppfinnelser jeg ikke liker..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Zeida »

nidrinr skrev:..Jeg trur det er en god del som er enig i det du sier.. Eller i alle fall med en del av det.
Jeg spiser heller viltkjøtt enn industrikjøtt, og heller en ælj skutt med bue enn med børse. Jeg har en grunnholdning om at det er altfor mye folk og altfor lite vill natur i verden, og at vi gjerne kan bevege oss tilbake til steinalderen når det gjelder oppfinnelser. Ikke alle er enige i det heller, men det er mye av grunnen til at jeg har en bedre følelse av å spise "buekjøtt" enn "børsekjøtt". -Uansett våpen og metode bør det være et mål at dyret drepes fort, og da mener jeg strenge krav til jeger er mer effektivt enn hvilket våpen som brukes. Ved riktig bruk er både børse og bue effektivt. Bua er bare snillere med ro og fred i skogen, og mer i tråd med mine tanker om oppfinnelser jeg liker kontra oppfinnelser jeg ikke liker..

Veldig enig med deg! :)
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Aurvandil »

Buejakt er mer krevende enn jakt med rifle. I tillegg til at man må komme mye nærmere innpå dyret enn med rifle så tar det lenger tid å bli god med bue enn rifle. Da jeg tok rifleprøven for storvilt krevdes det ikke mer enn en skoledag (skogbruk på Kongsberg) så hadde jeg tatt prøven uten å ha tatt i en rifle før. Selv med en compoundbue så tar det lengre tid enn det for å bli god.

Når man først har blitt god er saken en annen. Da er faktisk en pil fra en jaktbue (eller ekstremt gode trad/historiske bueskyttere) mer dødelig og på en mer human måte enn en rifle.

For mer info kan jeg vise til Norges Buejegerforbund sine sider: http://nbjf.net/
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av nidrinr »

...Og netopp ved å gjøre det vanskeligere enn det er med børse i dag vil man kunne luke ut en del useriøse folk. Det bør være strenge krav til jegere uansett våpen.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Moen »

Vel talt Daniel. Det finnes alt for mange idioter som eier et våpen. Og hadde bare idiotene blitt tatt slik at vi ble kvitt dem...Jeg hørte noe vanvittig i dag. En bekjent av meg her på Tangen hadde kjøpt en halv elg sist høst. I går, søndag, skulle kjærringa i huset tilberede ei steik. Når de skjærer opp steika ved bordet stopper kniven i noe hardt. Og gjett hva... Der inne satt en 125 grs 11/32" feltspiss!! Elgen var skutt i våre skoger, så synderen er nok ikke langt unna :evil: På en måte er det synd at dette ikke ble oppdaget da elgen løp rundt med pila i ræva. Men om så hadde skjedd, hadde nok det blitt skrevet side opp og side ned om temaet. Dette er heldigvis sjelden skjer...håper jeg. Men det taler ikke en buejegers sak liksom.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buejakt i Norge?

Legg inn av Stefflus »

Auau. Jeg velger å håpe at den var plassert der som en spøk.
Hvis ikke er det ille. Denne tråden kommer opp i google, og selv om denne hendelsen ennå strengt tatt er udokumentert (og gjerne vil forbli slik da steika er oppspist), så er dette mat for de som bruker tjuvjakt som argument. Et argument som til nå har blitt unisont nedsablet på kruttforumet/vepsebolet. (går ut fra dere vet hvor jeg mener, vet ikke om jeg kan nevne andre fora her)
De av dere som kjenner til den diskusjonen, vet at jeg i utgangspunktet er for, men med forbehold om skyteavstand.
Jeg mener at prima presisjon på 30m er uinteressant all den tid faren for skadeskyting ved at viltet skvetter til begrenser holdet til 15m etter mine egne grove utregninger, kanskje man til og med vil finne at holdet må være ennå kortere. Dette er et spørsmål jeg ikke har fått særlig respons rundt på kruttforumet, men jeg har i ettertid funnet et eksempel som jeg syns peker på at dette er et tema man burde kikke nærmere på:
http://bowsite.com/BOWSITE/features/art ... ngjumping/
Svar