Obligatorisk skjegg

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Grauten »

Jeg kjøper det argumentet med skjegg, litt "mandig" synes nå jeg. Men jeg er ikke helt på bølgelengde med deg Daniel, med henblikk på at topplokket må være overgrodd. :oops: Du kan si som så, at det blir en stund til jeg kan stille med rastafletter.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Christian »

Ekornhaler festa med hudlim. Det er en løsning for alt 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Grauten »

Takk for trøstens ord Christian, du får stjerne i boka for kreative løsninger. :shock:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av nidrinr »

Uten skjegg: juniorklasse

Med skjegg og langt hår: Menn

Med skjegg, kort eller lite hår: Menn senior...

:lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Moen »

..nei nå..! Langt hår=kvinnfolk. Skjegg=mannfolk. :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av nidrinr »

Prøv å grav opp en viking fra haugen og fortell han det... Kort hår= trell...

8)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Moen »

Haha.. Måtte du våkne hårløs en morgen :lol: Problemet mitt er at jeg antagelig vis må lime de ekornhalene OPPÅ hue.. :?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av nidrinr »

-jaja, skjeget er nå det viktigste.
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Odin »

nidrinr skrev:Prøv å grav opp en viking fra haugen og fortell han det... Kort hår= trell...

8)
Så vidt jeg vet, ble kort hår hos menn på moten først etter at de romerske soldatene måtte holde sitt kort pga at de stadig fikk lus. Så langt hår, både hos kvinner og menn, har kanskje vært sett på som et tegn på sunnhet og god hygiene? Uansett er det klart at langt hår og skjegg er barskest. Problemet med et slikt utseende er bare at folk flest (ja, den elendige gjengen der igjen...) forbinder langt hår hos menn med hippier, Beetles og blitzere bevæpnet med bomber laget av organisk youghurt. For de av oss som ble født 1000 år for sent, hjelper det fint lite å si at vikingene hadde langt hår, når man da blir møtt med kommentarer som "Øøhh, vikinger? Tor og Odin med hammern og sånn?"
What we do in life, echoes in eternity.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av SilentG2 »

Odin skrev:
nidrinr skrev:Prøv å grav opp en viking fra haugen og fortell han det... Kort hår= trell...

8)
Så vidt jeg vet, ble kort hår hos menn på moten først etter at de romerske soldatene måtte holde sitt kort pga at de stadig fikk lus. Så langt hår, både hos kvinner og menn, har kanskje vært sett på som et tegn på sunnhet og god hygiene? Uansett er det klart at langt hår og skjegg er barskest. Problemet med et slikt utseende er bare at folk flest (ja, den elendige gjengen der igjen...) forbinder langt hår hos menn med hippier, Beetles og blitzere bevæpnet med bomber laget av organisk youghurt. For de av oss som ble født 1000 år for sent, hjelper det fint lite å si at vikingene hadde langt hår, når man da blir møtt med kommentarer som "Øøhh, vikinger? Tor og Odin med hammern og sånn?"

I boken Kongsmakt av Egil Moe, var kongen gretten etter at han måtte skjære håret kort og skjegget unna, for å heve seg over de andre. Dette var en skikk som kom fra skottene og nordfolket var ikke vant med slikt. Det var bedre å la vind å vær ruske i håret og skjegget når man var ute på plynderferd.

Det står jo også skrevet at damene likte det når mennene lot sitt lange hår flomme :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Zeida »

Odin skrev:
nidrinr skrev:Prøv å grav opp en viking fra haugen og fortell han det... Kort hår= trell...

8)
Så vidt jeg vet, ble kort hår hos menn på moten først etter at de romerske soldatene måtte holde sitt kort pga at de stadig fikk lus. Så langt hår, både hos kvinner og menn, har kanskje vært sett på som et tegn på sunnhet og god hygiene? Uansett er det klart at langt hår og skjegg er barskest. Problemet med et slikt utseende er bare at folk flest (ja, den elendige gjengen der igjen...) forbinder langt hår hos menn med hippier, Beetles og blitzere bevæpnet med bomber laget av organisk youghurt. For de av oss som ble født 1000 år for sent, hjelper det fint lite å si at vikingene hadde langt hår, når man da blir møtt med kommentarer som "Øøhh, vikinger? Tor og Odin med hammern og sånn?"
8)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Are »

Og så er det meg igjen da som mener at bueskytterutstyrets historiske autensitet er viktigere enn at man har hodebehåring som passer til en liten del av bueskytterhistoreien :x
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Moen »

Endelig noe fornuft.. :wink:
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av nilstor »

Underlig hvilken evne denne Are-gutten har til å punktere enhver usaklig diskusjon ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Odin »

For å få usakligheten inn i denne diskusjonen igjen, foreslår jeg at det settes noen rammer rundt nesehår. Altså, bør det anses som juks å gre nesehår nedover for å gjøre barten mer fyldig? Hva sier sagaene om dette? :mrgreen:
What we do in life, echoes in eternity.
Svar