Obligatorisk skjegg

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Obligatorisk skjegg

Legg inn av Odin »

Jeg foreslår herved at det bør innføres obligatorisk skjegg på NM i historisk bueskyting. Jo lengre, jo bedre, så her er det bare å begynne å spare. Det bør også premieres for beste skjegg, og faktorer som glans, fylde og ikke minst lengde bør da vektlegges. Funn av matrester bør medføre minuspoeng.

De kvinnelige deltagerne trenger ikke å stille med skjegg. Vi ønsker ikke å fremstå som ekstreme.
What we do in life, echoes in eternity.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Christian »

hehe :wink:

jaja, jeg får begynne å spare nå, så har jeg kanskje et pjuskete "3-dagers" innen august :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Zeida »

Um........... Er det obligatorisk for alle under 18? Tror det kan skrante litt med skjegg på meg til august :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Christian »

Løsskjegg fås utdelt ved utstyrskontrollen på nm 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av nilstor »

Odin skrev:De kvinnelige deltagerne trenger ikke å stille med skjegg. Vi ønsker ikke å fremstå som ekstreme.
Jeg mener det et sted i norrøn litteratur nevnes noe om en konge som omtaler en person av det annet kjønns mageskjegg, men min gode oppdragelse forbyr meg å trenge dypere inn i saken ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Odin »

Jeg er glad for at dette viktige temaet får oppmerksomhet. Idéen med løsskjegg er god. For ikke å få et eller annet likestillingsombud på nakken, bør vi nok utdele løsskjegg til de kvinnelige deltagerne, samt de yngre som ikke har utviklet eget skjegg ennå.
What we do in life, echoes in eternity.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av SilentG2 »

Jeg er meget for denne ideen, men for noen så kan det faktisk ha problemer. Slik som når jeg jobbet i slakterindustrien i fjor, måtte vi ha skjegg under 1 cm eller langt, og det var vanskelig å få skjegget til å vokse 3 cm på en helg..

Ellers så omtaler Egil Moe dette med mageskjegg, i boken Kongsmakt. Meget bra bok forresten.

Om man ikke klarer å stille eget skjegg, er det slik at løsskjegg vil gi minuspoeng? eller hva med fremmede substanser i skjegget slik som gummistrikk og superlim?
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Odin »

SilentG2 skrev:Jeg er meget for denne ideen, men for noen så kan det faktisk ha problemer. Slik som når jeg jobbet i slakterindustrien i fjor, måtte vi ha skjegg under 1 cm eller langt, og det var vanskelig å få skjegget til å vokse 3 cm på en helg..

Ellers så omtaler Egil Moe dette med mageskjegg, i boken Kongsmakt. Meget bra bok forresten.

Om man ikke klarer å stille eget skjegg, er det slik at løsskjegg vil gi minuspoeng? eller hva med fremmede substanser i skjegget slik som gummistrikk og superlim?
Man burde kanskje ha fritak hvis man lider av dårlig skjeggdekning. Så kunne man vise frem et slags fritaksbevis på NM. Når det gjelder å lime på skjegg, vet jeg ikke helt hva jeg synes. Men om noe skal limes på, bør det helst ikke være kroppshår fra unevnelige steder. Et eget reglement rundt dette må på plass!

Ellers tror jeg den eminente lederen i Norsk Langbuelag vil like denne idéen med obligatorisk skjegg. Han leder jo med mange cm på alle oss andre småskjeggnisser.
What we do in life, echoes in eternity.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av nidrinr »

Støttes. Langt hår på topplokket bør også vektlegges, ikke bare skjegget. 8)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Moen »

Hahahh... Snakker om å justere regelverk etter eget utseende :lol: :lol:

Zeida: Ikke gråte over manglende skjegg... Egil joiner deg sikkert i "vi-med-glatte-kjaker-klubben" :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av nidrinr »

Hahahh... Snakker om å justere regelverk etter eget utseende
-Hvem jeg??? Jeg måtte vel klippe håret i fjor vår, så det er vel ikke utvokst igjen før neste vinter en gang... :roll:
Zeida: Ikke gråte over manglende skjegg... Egil joiner deg sikkert i "vi-med-glatte-kjaker-klubben"
-Det er visst en trend med glatte fjes for karer fra de nordre delene av fjorn'... Eller er det bare Egil og Eirik som skiller seg ut oppi der...? :P
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Moen »

nidrinr skrev:
-Det er visst en trend med glatte fjes for karer fra de nordre delene av fjorn'... Eller er det bare Egil og Eirik som skiller seg ut oppi der...? :P
Hehe... Det er en naturlig forklaring der... Østrogen Vs Testosteron :roll:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av SilentG2 »

Moen skrev:
nidrinr skrev:
-Det er visst en trend med glatte fjes for karer fra de nordre delene av fjorn'... Eller er det bare Egil og Eirik som skiller seg ut oppi der...? :P
Hehe... Det er en naturlig forklaring der... Østrogen Vs Testosteron :roll:
Jeg tror nok heller det er de greiene som vi heller i fjorden her oppe som forklarer at dere lenger nedover strømmen har uforklarlig hårvekst. Kanskje vi heller slike genmaipulerende midler i fjorden vettu, for at dere skal få bedre kontakt med forfedrene..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Løsskjegg fås utdelt ved utstyrskontrollen på nm 8)
Jepp. Løsskjegg er undervurdert!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Obligatorisk skjegg

Legg inn av Bowman »

Her i gården gror det som bare pokker. Om jeg er glattbarbert ved avreise, så har det definitivt grodd ganske greit ut når jeg nærmer meg Voss. Ved ankomst Bergen er jeg nok fullbefaren viking. Mageskjegg på kvinner begynner å bli "in" igjen. Greit at man ikke ser ut som et barn når man er voksen. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar