Forbudt å skyte med bue i Askim

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Kviljo »

:lol: :lol: Det var bare noe jeg tilfeldigvis kom over da jeg kikka litt på armbrøst-styret igjen. Jeg tror ikke at vi skal ta det for gitt at buer forblir lovlige i fritt salg og bruk. Fornuftig bruk og få ulykker er nok det som skal til for at vi kan fortsette slik vi gjør.

Ellers pleier jeg å si at det er lov å flytte, dersom man ikke trives med lover og regler i det landet de bor i...
Enkelte regler kan nok virke dumme, men de blir oftest endret om samfunnet vil det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Zeida »

Problemet er vel bare at samfunnet ikke vet om de lovene der. Det er bare en liten del av det og det er vel litt lite til å forandre lover og regler.
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Odin »

Christian skrev:JA TIL ULV OG BUEJEGERE!

sånn, hadde bare en sinnasmurf i halsen :roll:
Helt enig. Min partikollega som satt i viltforvaltningen i Østfold i flere år, ville nok ikke vært enig i at høstjakten blir utført så veldig ansvarlig, til det er antall skadeskutte dyr altfor høyt. Så jeg har drodlet meg frem til en idé i mitt hode om at hvis kun jakt med bue var lov, ville dette satt så høye krav til jegeren at alle de som nå går på jakt i fylla osv (jeg har hatt to slike naboer), aldri ville treffe noe. Her i Østfold (Enfold) er det også alltid morsomt å gå tur med hunden nær svenskegrensen, for da tror folket alltid at de ser ulvespor og blir skitredde. Hehehe...

Men nå har jeg vel hatt hånden i dette vepsebolet lenge nok. Takk for meg.
What we do in life, echoes in eternity.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av nidrinr »

JA TIL ULV OG BUEJEGERE!

sånn, hadde bare en sinnasmurf i halsen

-Absurd at noen mennesker i det hele tatt kan sitte å bestemme om folk kan skyte med bue eller ikke, eller hvor mange (om noen) rovdyr som skal bo innafor menneskeskapte grenser....

-Nei til folk over absolutt alt, og ja til flere og større områder der mennesker ikke slipper inn på anna enn steinaldervis :)
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av nilstor »

Jeg synes nok vi skal vise tilbakeholdenhet med å skyte på og ved gater, streder og andre offentlige plasser. I lovens forstand er nok pil og bue leketøy, men alle på dette forumet vet inderlig godt at det er et våpen som i verste fall kan drepe et menneske, og det må vi ha klart for oss når vi er ute og skyter.

At buen er et våpen og ikke noe leketøy, er det første vi innprenter nybegynnere i bueskyting. Derfor synes jeg vi skal etterleve lover og politivedtekter så godt vi kan, for om noen setter seg ut over disse, går det ut over alle ansvarsfulle bueskyttere som driver sin idrett seriøst.

Vi bueskyttere har mye å lære av "kruttbrennerne" når det gjelder våpenbehandling, og hvis vi vil bli tatt seriøst, bør vi selv opptre som sådan. Det ville vært fryktelig trist dersom idretten vår, en av verdens aller eldste, skulle falle i unåde pga at skytekåte villmenn (og -damer, hva vet vel jeg?) har levd hurramegrundt på upassende steder!

Spør først, om du er i tvil, da bruker det oftest å ordne seg. Og kanskje har du med det omvendt en ny sjel til bueskytingens gleder!

Den gode gamle jegerregelen gjelder her også: Er du i tvil, så ikke skyt!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar