Forbudt å skyte med bue i Askim

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Kviljo »

Det er ikke tull, faktisk :lol:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... armbrøst*&
§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

- å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert, softgun, armbrøst eller lignende
- å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten politiets tillatelse
- å kaste stein, snøball, flasker eller annet som kan være til skade eller ulempe for dem som ferdes der.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Christian »

:shock: :shock: :shock:

jeg tror mitt indre barn nettopp snubla og fikk skrubbsår på sjelen :(
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av SilentG2 »

Kviljo skrev:Det er ikke tull, faktisk :lol:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... armbrøst*&
§ 5. Farlig eller skremmende virksomhet

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

- å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert, softgun, armbrøst eller lignende
- å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten politiets tillatelse
- å kaste stein, snøball, flasker eller annet som kan være til skade eller ulempe for dem som ferdes der.
ser at det ansees som skremmende virksomhet å kaste snøball også..

Nirdrinr: Vi er skikkelig lovbrytere vi :)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Stefflus »

Har dere -slik som i Rana- noen parker som er brukt til bueskyting? Hvis ikke tror jeg ikke den forskriften gjør så mye av seg.

-Ah deskelen det står piskadausen i politivedtekt for Rana også..
1. å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue sprettert e.l.,
-Argh og i Hemnes! (Ikke at det gjør så mye, her er det bare venterommet på NAV-kontoret som kan kalles offentlig sted, og ingen gidder vel å ødelegge pilene sine på E6)

-Da var det værre med setningen som overlater til politiet å gripe inn ved så godt som eget forgodtbefinnende:
7. Sport, lek

Når det er påkrevet av hensyn til ferdselen eller den alminnelige orden, kan politiet forby aking, bruk av rullebrett, rulleskøyter og annen form for sport, lek eller spill på bestemt offentlig sted.
-Men dette (min understreking):
På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

- å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue, sprettert, softgun, armbrøst eller lignende
er i klinsj med dette (utdrag fra Viltloven):
§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:
a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane
Og derfor stiller jeg spørsmålstegn ved hjemmelen.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av nidrinr »

Lovdata Tangen:
#Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill. -Og forøvrig kan du gjøre som du vil"
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Odin »

Fy fa... Altså, dette er grovt. "If a man can not fend for himself, then how can he be a man?" sa godeste Robin Hood i skikkelse av Russell Crowe. Jeg har full forståelse for at folk ikke skal få frese rundt og leke krig med softgun i skogen, men om noen ønsker å skyte litt på blink et sted vendt bort fra stier og slikt, må de da få lov til det.

For å sette det litt i perspektiv:
Her hvor jeg bor, inntreffer et merkelig og litt skummelt fenomen hver høst. Voksne menn ikledd grønt, med skarpladde gevær, begynner å luske rundt på stier og veier og rundt hagen min. Jeg liker det ikke. Ungene liker det ikke. Jeg antar disse gubbjævlene er på jakt og finner en slags mening i å skyte på kråker, ekorn, spurv osv. Og kanskje de til og med finner en ulv (aka naboens schæfer), en av de store, stygge, onde ulvene som lurer i skyggene og spiser barna våre mens de venter på skolebussen...

Og da spør jeg: Hva er mest farlig, disse gubbjævlene med sine nervøse pekefingre, eller jeg som skyter langbue i hagen min og av og til nede på noen jorder her i nærheten? Hva er mest til fare for allmennheten? Jeg med min langbue, eller en gjeng triggerhappy, bakfulle hobbyjegere som skyter rundt i skauen og forhindrer fornuftige folk fra å gå tur der i flere uker? Jeg har sikkert ikke lov til å skyte bue utenfor tomten min, men jegerne kan luske rundt her i flere uker hver høst.

Kall det gjerne sivil ulydighet, men om norsk lov sier at jeg ikke har lov til å skyte bue utenfor tomten min, bryter jeg norsk lov med god samvittighet.
What we do in life, echoes in eternity.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Zeida »

Odin skrev: Kall det gjerne sivil ulydighet, men om norsk lov sier at jeg ikke har lov til å skyte bue utenfor tomten min, bryter jeg norsk lov med god samvittighet.
Jeg er hjertens enig :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Hardwood »

Kviljo, da... hva er det du har stelt i stand denne gangen ? :lol: Så, så folkens. Har noen av dere hørt om at denne loven er tatt i bruk noen gang, overfor bueskyttere som vil kose seg litt med blinkskyting i fred og ro i parken e.l. ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av nidrinr »

..Aldri hørt om noe som helst form for trøbbel med onkel blå i forbindelse med pil og bue jeg heller. Men i utgangspunktet er det jo interessant at det finnes slike idiotiske lover i det hele tatt. Jo fler tullete lover som eksisterer, jo mindre bryr folk seg om lover i det hele tatt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Moen »

Vedder en tier på at Ivar ligger på ett eller annet gulv å vrir seg i latterkramper just nuh :lol:
Tror dere kan ta livet med ro, folkens. Lovverket er jo der for at onkel skal ha HJEMMEL når han f eks jage Ivar vekk fra Torgalmenningen i Bergen for fyllerør og skremmende oppførsel (Med eller uten bue) :wink:
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av SilentG2 »

Moen skrev:Vedder en tier på at Ivar ligger på ett eller annet gulv å vrir seg i latterkramper just nuh :lol:
Tror dere kan ta livet med ro, folkens. Lovverket er jo der for at onkel skal ha HJEMMEL når han f eks jage Ivar vekk fra Torgalmenningen i Bergen for fyllerør og skremmende oppførsel (Med eller uten bue) :wink:
Snøballer?
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av woodstick »

Skal man prøve å hente ned ballen her så står det ikke at det ikke er lov til å skyte. Det er bare ikke lov å skyte f.eks i byparken, i gågata eller i et område som gjelder for allmenheten. I hagen, skogen eller på jordet er nok helt ok. Hvor det er påkrevd bør skal man vel også ha grunneiers tillatelse og følge allminnelige sikkerhetsregeler ved skyting.

Disse bakfulle grønnkledde som lusker rundt Odin kjenner ikke til, men vanlige jeger er seg stort sett sitt ansvar bevist. De fleste har vel avlagt en jegerprøve og flertallet har nok bedrevet skytesport slik at de skulle inneha nødvendig kunnskap om sikkerhet.
Et og annet uhell skjer, men % er ganske lav ut ifra antallet som befinner seg i skogen i en jakt sesong. det er registrert 439000 jegere og 197999 + meg betalte jegeravgiften i 2010.
Man er heller ikke forhindret i å gå i skogen om høsten under jakta. Det er av sikkerhetsmessige årsaker at man ikke ønsker turgåere inn et elgejakt drev forståelig nok, og derfor sperres noen områder av i perioder. I Nordmarka f.eks jaktes det i uka og i helga har turfolket fritt leide ....høres ut som en fair deal ...eller?
Uansett så så snakker vi om 3 uker i oktober. Når det gjelder øvrig jakt så har jeg aldri i mine 35 år som jeger møtt på noe konflikt med turfolket. Stort sett er jakta over på formiddagen når kakao og pølse folket skal ut. ....og til slutt ....ulven er vi ikke så bekymret for at spiser barn(har ikke vært registrert) ...men de spiser jakthunder, puddel, labrador, schafer om vi tør å slippe dem løs i skogen. Det blir en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme i et bueforum :wink: Det gjorde kanskje ikke kommentarene mine til Odin heller, men følte for å utvide perspektivet litt :)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Stefflus »

Men altså dere, bortimot det eneste "offentlige stedet" som egner seg til bueskyting er jo parker og fotballbaner, så det er jo ikke store tapet.
Skog og mark går ikke under "offentlig sted" selv om det offentlige eier den, sett bort fra godt brukte turstier eller stier som er regulert som akkurat turstier i reguleringsplan. Og slike stier utviser man jo stort sett hensyn til uansett.

Jeg tror faktisk ikke engang man trenger grunneiers tillatelse til å skyte med bue i utmark. Det står iallefall ikke noe annet som jeg kan se i Friluftsloven
Men det er jo unødvendig å bite seg ut med noen.

urgh det tar tid å lete i lovdata, så jeg poster selv om innlegget over svarer på det meste
Sist redigert av Stefflus den 05 jan 2011, 17:42, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av woodstick »

Nå leste jeg ikke Moens kommentar før jeg postet :oops: men det var liksom poenget
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Forbudt å skyte med bue i Askim

Legg inn av Christian »

JA TIL ULV OG BUEJEGERE!

sånn, hadde bare en sinnasmurf i halsen :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar