Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Christian »

Pc'n min tok kvelden for noen dager sida. Den låste seg på windows skjermen hver gang jeg starta den. Etter å ha kjørt litt diagnostik (les: kasta runer på den og påkalt de underjordiske) så fant man ut at det var windows som hadde gått fyken.

Det førte til at jeg fikk en liten minnepinne med Linux av en bekjent, som sa at jeg bare skulle instalere Linux istedenfor. Men nå som Ubuntu er oppe og går kommer spørsmålet om hva i all verden som skjedde med alle de filene jeg hadde på pc'n før? Jeg formaterte jo ingenting når jeg la inn Linux? Eller?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av MalaWolf »

Ja - du ble sikkert spurt under installasjonen om du ville formatere. Spørsmålet nå er vel mer hva slags install du benytter? Må du ha i minnepinnen for å boote? Ettersom vi stort sett ikke benytter NTFS/FAT filsystemer i Linux på systempartisjoner, men EXT2/EXT3 må man slette/opprette en partisjon men rett filsystem id, og opprette tilsvarende filsystem... i ditt tilfelle EXT3 regner jeg med ...
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Grauten »

"Forrest Gump" metoden fungerer stort sett på alt, bortsett fra data skjønner jeg! :evil: Men det som funker helt glimrende på gjenstridige datamaskiner, er : DYNAMITT! Det funker som rene kinderegget, man oppnår 2 ting på en gang: problemet forsvinner, og en stor indre glede og ro sprer seg i hele kroppen. PS. Det blir ikke det samme å kaste skiten ut fra 2. etasje! :twisted:
Hver gang jeg skal oppdatere eller installere noe nytt, så skjærer et eller annet seg. Det skjedde oftere før i tiden, da dagens maskiner har blitt snillere. Så du har min dypeste medfølelse Christian! :evil:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Christian »

med andre ord så er jeg screwed like a prettyboy in prison.... jaja, tre år med feriebilder (poff) :roll: Da må man vel bare dra på ferie igjen da:P
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Lurz »

Litt seint (kanskje) å komme med gode råd men MalaWolf er inne på noe viktig:
Innstallerte du Linux fra minnepinnen på din pc, eller starta du bare pcen fra minnepinnen? Hvis det siste så er det antaglig ikke noen stor katastrofe, da skal tingene dine fortsatt ligge der. Hvis han du fikk minnepinnen av har litt peil så ville jeg bedt han på besøk, fått han til å starte fra minnepinnen igjen, koble til en ekstern harddisk og kopiere ut filene dine på den. Og så installere Linux.
Om du installerte fikk du antagelig et spørsmål om du ville bruke hele harddisken, og at alle data ville gå tapt eller noe sånt? Og det sa du ja til :cry: Da er sannsynligvis løpet kjørt, skal se litt på nett om jeg finner en løsning, men jeg tviler. Siste sjanse da er firmaer som kan hente ut data i sånne tilfeller, men da må du bestemme deg for hvor mange store lapper sakene er verd. I såfall skal du gjøre minst mulig med maskina før du overlater disken til dem.
"If it breaks you get to keep both parts"
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Stein »

Nå er ikke jeg noe datageni, men jeg vet såpass at det er mulig å gjenskape data fra harddisker, selv om de er formattert.
Det gjelder bare å finne dem som kan gjøre det, og som ikke flår deg samtidig....
Fant denne: http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery ... linic.html
Det er ihvertfall en mulighet.
Ibas har jo selv en tjeneste for en private: http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/privat/
Hva som ligger i tilbudet, skal ikke jeg ha sagt noe om.
Ville nå ihvertfall tatt en telefon og sjekket. Det er ihvertfall ikke så dyrt...:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av SilentG2 »

Stein skrev:Nå er ikke jeg noe datageni, men jeg vet såpass at det er mulig å gjenskape data fra harddisker, selv om de er formattert.
Det gjelder bare å finne dem som kan gjøre det, og som ikke flår deg samtidig....
Fant denne: http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery ... linic.html
Det er ihvertfall en mulighet.
Ibas har jo selv en tjeneste for en private: http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/privat/
Hva som ligger i tilbudet, skal ikke jeg ha sagt noe om.
Ville nå ihvertfall tatt en telefon og sjekket. Det er ihvertfall ikke så dyrt...:-)
Ibas tar imot bestillinger fra privatpersoner gjennom Elkjøp, og 500 Gb hd koster mellom 3-5000 kroner + ny harddisk. Det var hvertfall det dem ville ha med min ødelagte disk med ca 200000 mp3 filer og musikkprogramvare på.

Men det er litt som dem sier at har du trykket JA på å slette alle dataene, er det fortsatt et håp siden alle dataer ligger latent på disken til dem blir skrevet over. Er nesten som et arr på armen.. Det er der til du gjør noe med det, men du klarer ikke se hva som har vært der før.

Jeg støtter forslaget med å invitere duden du fikk låne minnepennen av på et lite besøk, eller ringe å høre med ibas (ibas er forresten et av få steder i verden som klarer å hente fram 90-98% av alle dataene fra hardisker (svarte boksen) etter flystyrter)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Lurz »

de gode nyhetene: Som Stein sier, greiene dine er der, og kan selvfølgelig hentes ut, selv om du formaterte.
de dårlige nyhetene: om du installerte noe på disken din: de greiene installasjonen skreiv over er skrevet over og borte. Uansett om du installerte windows eller linux. Borte. Vekk. Muligens, men sannsynligvis ikke, med unntak av ibas og noe rundt ti store lapper. Men det som ikke er overskrevet er der fortsatt.

Men: Som noen siterte en bok på: Om du har herpa hardisken: "Don't Panic"
og framfor alt: Ikke gjør noe som helst med disken
1 Hvis du absolutt, uten hensyn til kroner må redde mest mulig: ring ibas. eller kollegaer. Og ikke gjør noe med disken....

2 Hvis du ikke vil bruke pengene, og ikke har peiling selv, finn en lokal nerd. Sørg for at han er nerd, og ikke bare tror det selv. I tillegg trenger du en pc som funker. Hva du enn gjør, ikke prøv å innstallere noe som helst på den disken som er herpa. Allt som installeres skriver kanskje over enda mer av det som er der fra før, og så er det også poff! Disken din må kobles til en pc som funker, som disk nr2, så må det kjøres programmer som henter data fra din disk, ut til en frisk disk. Dette skal kunne funke, om nerden vet hva han gjør. Men bare med data som ikke er overskrevet. FBI, CIA og FSB kan muligens få ut data som er overskrevet også. Ring og hør. :wink:

3 Google er din venn. Finn ut ting, lær det, fix det, lykke til. Du kan fortelle meg om det etterpå, så lærer jeg også noe. :D

4 Hvis du ikke kan finne noen som helst med peiling, og uansett regner alle greiene dine somt tapt i utgangspunktet, så kan du skru ut disken og sende den til meg så skal jeg gjøre et forsøk. Sjekk sig-linja mi, den dekker alt av garanti........ :mrgreen:

Og ellers, dette er ikke en trøst for noen, og det er ikke for å hovere, jeg har bare hatt flaks så langt, men: "Det fins to typer harddisker: de som har kræsja, og de som kommer til å gjøre det." og "Tøffe mannfolk tar ikke backup! Men de gråter ofte......" Ta iallefall backup før du gjør store endringer på en pc. Installere eller reinstallere oprativsystem er noe av den største endringa du gjør......
"If it breaks you get to keep both parts"
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Stein »

Jeg har etter to pc-crash endelig lært, og kjøpte meg før sommeren en harddisk for å sikkerhetskopiere over data. Tar en kopi hver måned. (automatisk innstilling).
Så nå sover jeg rolig om natten....

Jeg ble for 15 år siden fortalt at Ibas kunne gjenskape data som var overskrevet uhyggelig mange ganger. Så alt er mulig. Men til uhyggelige priser....:-)

Er helt enig i det Lurz skriver.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Christian »

Skal sende pc'n en tur bort til et dataverksted, ved det behagelige navnet: Englevakten, over helga. Så får vi se hva som skjer :?

Det plagsomt irriterende er at jeg kjøpte meg en ekstern hd for noen måneder siden, ligger fortsatt i plastikken :roll: lipstick on a pig osv :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av GreenMan »

Gammelt IT-avdelingsjungelord:
Store gutter tar aldri backup, og gråter ofte...
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Moen »

Christian skrev:Skal sende pc'n en tur bort til et dataverksted, ved det behagelige navnet: Englevakten, over helga. Så får vi se hva som skjer :?

Det plagsomt irriterende er at jeg kjøpte meg en ekstern hd for noen måneder siden, ligger fortsatt i plastikken :roll: lipstick on a pig osv :roll:
Hehe... Englevakten, faktisk... Jeg kjenner igjen den med ekstern hd.. den lå i plastikken helt til jeg leste det her :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Christian »

aldri så galt at det ikke er godt for no :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av Vibeke »

Hmmmm.... Pakke ut min og gjøre en jobb jeg burde gjort for lengst etter jobb i dag jeg også kanskje....
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Linux = stort hull som slukte alle greiene mine

Legg inn av SilentG2 »

ble dette plutselig liken for alle de med eksterne harddisker som ikke er pakket ut?

Jeg har tre men de er alle dulle av slikt som microsoft og andre ikke liker at jeg har... en med fil, en med musikk og en som sikkert skulle vært gjort noe med..
backup.. Veeel.. Det skulle vært gjort men har faktisk ikke plass :)
Svar