Ares Bueordbok. Tillegg og rettinger

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Ares Bueordbok. Tillegg og rettinger

Legg inn av Sturlabuer »

Kjempebra Are!! :D
Her er noen forslag jeg har:
"Tapered arrow" = Avsmalende pil. Den tykke enden kan være både foran eller bak.
"Taper" = Avsmaling. Brukes om bueben/laminater.
"Barreled arrow" =Tønneformet pil.

Ellers, finnes det et "norskere" ord for rekurvet? Og hva med refleks/defleks?

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Lista er oppdatert.

"Reflex/deflex" plager meg litt. Jeg har ikke noe godt norsk ord for noen av dem.

Eneste jeg kommer på som kan erstatte "rekurvet" er "motbøyd". Men samtidig er "rekurvet" såpass innarbeidet i det norske buemiljøet. Stort sett de fleste moderne skyttere skyter med den typen buer. Det er i alle fall det den kalles selvom det egentlig er en "deflex/reflex"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Motbøy i grepet / tilbakesatt brep (eng: set-back)
Buen bøyer ort fra fra skytteren i grepet. Vanlig på langbuer som er skjøtt i grepet.
Hva med motbøy/medbøy? Det høres jo omtrent like rart ut som reflex/deflex, hehe
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Flott tiltak.
eng: chrysals, frets
Skade på buken av buen. Det er når trefiberene kollapser og buen får tverrgående striper på buken. Ingen akutt fare for buen, men den blir slappere av det og følger strengen mer.
Mener jeg har sett uttrykket "kompresjonsskader" brukt om dette.
eng: tillering
Prosessen der buemakeren får buen til å bøye riktig. Grunnprinsippene ligger i å fjerne treverk der buen bøyer for lite, og gjøre dette før treverket som bøyer for mye blir for hardt belastet.

eng: tiller
Den stokken buemakeren bruker til å spenne opp buen på som gjør at han/hun kan se på avstand hvordan buen bøyer
Vansklig, vi burde ha et bra ord her. Kunne foreslå "bøye",eller "tilbøying" og "bøyestokk", men det er ikke helt..... Buen brakk under (til)bøyingen. Buen så fin ut på bøyestokken....?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kompresjonsskader tilføyd i ordlista. Takk Lurz

Selv har jeg om "tillering" ofte brukt "å få buen til å bøye riktig", men det er litt tungt. Jeg ønsker ett eller to ord som kan beskrive det. Men det er fint med forslag.
Hva med motbøy/medbøy? Det høres jo omtrent like rart ut som reflex/deflex, hehe
Ikke meg i mot, men er det noen som har andre forslag som kanskje virker litt mer naturlige?

Lurer forresten litt på det norske ordet for "serving". For meg som har litt erfaring fra seiling virker "takling" som det mest naturlige, men kan "surring" være et alternativ?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kjempefin, den ordlista, Are!

Å finne et godt norsk ord for å få buen til å bøye seg rett, kan nok bli en lei nøtt, ja, men det skal sevfølgelig ikke hindre oss i å prøve! Jeg har i blant tenkt i de baner å kalle det "å tilre", men om det blir så mye bedre, er jo et åpent spørsmål. Men det engelske ordet har vel langt ute et visst slektskap med både tilje og telgje, så kanskje ... Er det noen som kjenner skikkelig gamle snekkere? Det kan være de har ett og annet anvendbart utrykk?

Når det gjelder takling, så ser jeg likheten, men taklingen har vel en noe annen funksjon? Såvidt jeg har oppfattet, er takling en surring av tynnere tråd rundt enden av et rep, slik at kordelene ikke skal gå opp (men nå har det aldri vært særlig stor skipsfart oppover Sunndalen, så det er mulig jeg tolker uttrykket vel snevert?). Surringene på en buestreng tjener vel heller som beskyttelse mot slitasje. Men surring er et veldig kjedlig ord, er det noen som kan gi oss surrehuene et godt alternativ?

Vi må vel regne med å leve med en del "ytenlandske" ord og uttrykk, men nå må vi iallfall være litt på høgget og prøve å komme opp med gode norske ord der det er mulig.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Kom plutselig på hosliggende forslag som utrykk for "tillering"/få buen til å bøye rett: Hva med "å gi buen god bøy"?

Det forekommer meg også at jarlens far i Rigstula "bøyde bue", altså i betydningen av at han laget buer? Det burde da iallfall være et visst litterært belegg for uttrykket.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Ville gå for "surring" for "serving. Beskrivende, greit rett fram. Trenger jo ikke være veldig "fancy"
"Tilre" er ikke et dårlig forslag. Høres norsk ut, men er på en måte et "nyord"
Vi skal kanske ikke alltid være så redd for det. En av favorittene mine innafor fornorsking er Trond Øgrims "bakslask" for det engelske "bakckslash" (Omvendt skråsterk, dataord, \)
ps: kompressjon er jo heller ikke akkurat gammalnorsk, nei..
"If it breaks you get to keep both parts"
Olav RB
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 jan 2006, 23:48
Sted: Oslo

Tillering - telje

Legg inn av Olav RB »

Kan være grunn til å vurdere "telje" som et norsk uttrykk for "tillering". " "Å telje" betyr jo å skave bark eller tre fra et trestykke. Er foreløpig usikker på hva som er språkrot og opphav til dette ordet, men det ligger mistenklig nær det engelske i lydbilde. Kan muligens ha samme norrønne opphav?

Telje brukes blant annet på norsk om tilpassing av tømmer innen laftebygging.

Tiller blir i tilfelle teljestokk, teljestav eller noe liknende.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

For øyeblikket holder jeg en knapp på "telje", "teljestav" og "surring". Men venter litt for å se om det kommer noen knakende gode ord i siste liten.

Det går også an å komme med innsigelser hvis folket mener jeg innfører tåpelige ord og uttrykk i ordlista
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Gøy. Gøy. :D Frabøy og tilbøysbue. Eller motbøy og medbøys-bue? Ellers synes jeg "Bøyestokk" høres aldeles flott ut! Ordene Bøye og bue (boge) er jo beslektet. Ref. Snorres kenning: "Almebøyeren"=bue
Bilde
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg kan gjerne tenke meg å bøye til buen, uaktet om den har medbøy eller motbøy, over en bøyestokk. Eller hvorfor ikke ganske enkelt en buestokk?
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Jeg synes telje/teljestav er mycket pent.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Når man bøyer til buen over bøyestokken (jeg tar sjansen på å bruke uttrykket!), kan man fort komme ut for det fenomen som ytlendingene kaller "hinge", hvis man ikke er forsiktig. Ordet beskriver jo veldig godt at buen har et svakt punkt her, og bøyer i en mer eller mindre skarp knekk.

Jeg kan ikke komme på at jeg har hørt noe skikkelig norsk uttrykk for dette, men vil et godt, gammeldags norsk "kne" gjøre nytten?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

"Fingerpinch" = Fingerskvis Når strengvinkelen blir for lav så klemmer strengen hardt over fingrene ved fullt trekk.
Gjelder spesielt for de av oss som liker korte buer :)

Lars
Svar