Vinterkulde og bue

Diverse sludder og vås og annet snikk snakk

Moderator: GreenMan

Svar
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Vinterkulde og bue

Legg inn av Skogheim »

Noen som har peiling på hvor kalt det skal være før det ikke er lurt og skyte med bue med glassfiber i seg? Å stå ute i vinterkulda og skyte bue er vel ikke særlig smart i det hele tatt, men når kan bua ta skade av det? Er det også sånn at den blir tyngre og skyte jo kaldere det er, siden molekylbeveglesen avtar med tempraturen?
If it isn't broken, don't fix it!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vinterkulde og bue

Legg inn av nidrinr »

Veit ikke med glassfiber, men ulike treslag reagerer ulikt på kulde.
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Vinterkulde og bue

Legg inn av SilentG2 »

og surringer med trelim har en tendens til å lage stygg lyd når det er litt kjølig.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vinterkulde og bue

Legg inn av Moen »

Husker ikke hvor kaldt det var, men jeg brukte da mine rytterbuer i fjor vinter uten problemer.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Vinterkulde og bue

Legg inn av KEn »

Folk jakter da med glass og karbonbuer i 20 kuldegrader. Du vil få bedre kast jo kaldere det er iallefall mellom +30 og 0. Det er hovedgrunnen til "syntactic foam" kjernene i moderne recurvebuer, da trenger du ikke å stille (så mye) på siktet mellom varmt og kaldt vær (@70 og 90m)
Mine egne trebuer får bare tåle det, tåler ikke buen å skyte når jeg skal skyte så får den bare ryke. Ikke hatt problemer, skutt endel ned mot -15 som er omtrent så kaldt som det blir her.

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vinterkulde og bue

Legg inn av nidrinr »

Ask tåler minst 30 blå. Det er også utprøvd, under sterk protest fra hanskeløse fingre...
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Vinterkulde og bue

Legg inn av Skogheim »

Da er det vel bare og klemme på da. Tror jeg ikke kommer til å stå ute og skyte i tempraturer under 20 minus uansett :)
If it isn't broken, don't fix it!!
Svar